Jeg oplever jævnligt det samme. Har også lidt af det siden je v ar teenager.
Desværre kan jeg ikke pege på at det skyldes stress for mig. Og det siger jeg ikke fordi jeg ikke føler mig stresset, men fordi besværet ikke opstår i en stress situation for mit vedkommende.
Jeg har de sidste par år mest oplevet det hvis jeg sidder i møder og sådan.
Nogen gange opleer jeg det hvis jeg drikker øl, men ikke fordi det er nogen bestemt øl, så vidt jeg ved. Mest når det er almindelig pilsner øl.
Så vidt jeg ved har jeg ingen allergier, men jeg er meget følsom over for dårligt indeklima/tung luft. Og jeg kan heller ikke rigtig få vejret hvis jeg ånder ud mod noget der ligger tæt op ad min mund, for så er det som om den luft jeg hiver ind straks efter ikke er "ren/tynd" nok.
Jeg ved ikke hvad jeg skal pege på af hvad der kunne ligge til skyl for det som sådan. Men jeg kan da godt huske jeg har haft en periode på en dårlig arbejdsplads hvor jeg led det i virkelig lang tid, og også endte med mirgæner der kunne vare op til månedsvis.
Det er som du beskriver det, som om man ikke kan få luften helt ned i lungerne/lungerne ikke bliver fyldt op. Når folk ikke forstår hvad jeg mener, plejer jeg at forklare det sådan at andre skal forestille sig at den luft du hiver ned, er en elevator, som stopper midt imellem 2 plan.
OG det er også som du siger, at man går og gaber hele tidne, fordi kroppen hurtigt bliver desperat efter mere luft. MAn bliver træt, både af følelesen af mangel på ilt, men også af at gå og gabe. Kroppen bliver sløv og slasket, og det kan være svært at snakke tydeligt, eller finde kræfter til bare at løfte på en mælkekarton.
Det er faktisk første gang jeg hører om andre der føler det på den måde, uden at have en fysisk diagnose på det (jeg har heller ingen diagnoser). Jeg troede jeg var sindssyg, og har ligesom bare lært at leve med det, netop fordi der i mit tilfælde ikke er en åbenlys årsag.