SKbaby skriver:
Hej alle.
Et nyt semester på studiet begynder lige om hjørnet og det betyder lange og travle dage. Jeg er samtidig gravid i 28. uge.
Min mand og jeg vil dog gerne fortsætte en sund levevis, men jeg mangler inspiration til nogle gode og sunde retter, som ikke tager for lang tid at lave.
Oftest ender det med laks eller kylling med broccoli/bønner/guleroder og salat, og det bliver måske lidt kedeligt i længden.
..... Så nu håber jeg, at i kan komme med en masse opskrifter på sund og nem mad 
(Vi spiser dog ikke svinekød, så ingen retter med det, og ellers skal det være retter hvor der er alternativer såsom kalv el. lignende)
Æggekage i ovn - fyld efter behag, fx skinke, fedtfattigt bacon/kalkunbacon, kartoffeltern, spuash, tomat... Op på et stk rugbrød og med gnavegrønt til
Laver ofte også en tunmousse og kommer creme fraiche 18 pct i i stedet for smør. Bager gerne et brød til selv, og laver evt æggesalat ( også med en klat cremefraiche, karry og salt). Evt råkost (kan også spises næste dag, og gerne lavet på rødbede/gulerod og æble eller appelsin), eller en tomatsalat med enten feta eller mozzarella, hvis ikke man gider gnavegrønt eller klassiske salater.
Farspandekage ( een stor frikadelle) med smørdamoede grøntsager ( gulerod, porrer og hvidkål) og ris. Nemt, og her i familien er der til to dage til to voksne og en toårig.
Risengrød - drop smørklatten hvis det skal være sundt, og lav den på mini eller letmælk. Var selv overrasket over hvor få KJ der er i risengrød. - igen, det kan sagtens spises næste dag også
Timiankartofler ( kartoffelskiver med boullion henover og timian og salt) med kød til - fx minutsteak af inderlår, kylling, hk bøf eller skinkesnitzler
Når jeg fx laver karbonader, laver jeg 4 stk a de 500 g fars. Så er der til 2 gange aftensmad ( jeg deler min med den lille), eller til madpakkerne næste dag. Engang synes jeg det var at være nærrig med kødet, men det fungerer fint, og selv manden takker nej hvis jeg tilbyder ham en ekstra bøf