Hurtig, billig og ikke mindst SUND mad? Søger inspiration

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. august 2013

Holbæktrunten

SKbaby skriver:

Hej alle.

Et nyt semester på studiet begynder lige om hjørnet og det betyder lange og travle dage. Jeg er samtidig gravid i 28. uge.

Min mand og jeg vil dog gerne fortsætte en sund levevis, men jeg mangler inspiration til nogle gode og sunde retter, som ikke tager for lang tid at lave.

Oftest ender det med laks eller kylling med broccoli/bønner/guleroder og salat, og det bliver måske lidt kedeligt i længden.

..... Så nu håber jeg, at i kan komme med en masse opskrifter på sund og nem mad

(Vi spiser dog ikke svinekød, så ingen retter med det, og ellers skal det være retter hvor der er alternativer såsom kalv el. lignende)

Æggekage i ovn - fyld efter behag, fx skinke, fedtfattigt bacon/kalkunbacon, kartoffeltern, spuash, tomat... Op på et stk rugbrød og med gnavegrønt til

Laver ofte også en tunmousse og kommer creme fraiche 18 pct i i stedet for smør. Bager gerne et brød til selv, og laver evt æggesalat ( også med en klat cremefraiche, karry og salt). Evt råkost (kan også spises næste dag, og gerne lavet på rødbede/gulerod og æble eller appelsin), eller en tomatsalat med enten feta eller mozzarella, hvis ikke man gider gnavegrønt eller klassiske salater.

Farspandekage ( een stor frikadelle) med smørdamoede grøntsager ( gulerod, porrer og hvidkål) og ris. Nemt, og her i familien er der til to dage til to voksne og en toårig.

Risengrød - drop smørklatten hvis det skal være sundt, og lav den på mini eller letmælk. Var selv overrasket over hvor få KJ der er i risengrød. - igen, det kan sagtens spises næste dag også

Timiankartofler ( kartoffelskiver med boullion henover og timian og salt) med kød til - fx minutsteak af inderlår, kylling, hk bøf eller skinkesnitzler

Når jeg fx laver karbonader, laver jeg 4 stk a de 500 g fars. Så er der til 2 gange aftensmad ( jeg deler min med den lille), eller til madpakkerne næste dag. Engang synes jeg det var at være nærrig med kødet, men det fungerer fint, og selv manden takker nej hvis jeg tilbyder ham en ekstra bøf

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. oktober 2013

thomasloewe

Jeg vil kaste nogle retter ind i tråden, og kommentere lidt på dem:

- Oksefrikadeller (spis dem med f.eks. nye kartofler den ene dag, og med pastasalat den anden)

- Lasagne (altid en klassiker - spæd til med gulerødder, auberginer og hvad i ellers har af grovgrønt - næsten alt kan bruges, og det giver et sundt pift. Ofte mad til flere dage, og kan fryses ned)

- Tom Yam Gung (thai suppe, dejlig her til vinter, og let at lave - ingredienserne finder du i dit supermarked, Galanga-rod skal du nok finde hos grønthandleren.)

- Tom Kha Gai (som ovennævnte, blot mere cremet da der er tilsat kokosmælk, og med kylling i stedet for kæmperejer)

- Pad Ka Paow (også thai-mad. Jasminris med hakket kylling eller okse - det er bedst når det er hjemmehakket, sammen med bl.a. lidt chili og frisk basilikum.)

- Ovnbagte rodfrugter (med et skvæt olivenolie og lidt timian - smager fantastisk som tilbehør til næsten alt!)

Det var lidt inspiration til madretter herfra :-) Jeg har derudover en lille blog hvor jeg beskriver hvordan jeg selv bruger madplan i min hverdag: http://gratisbudget.net/madplan/

Anmeld

4. oktober 2013

janne1986

kartoffelmos med  kødsovs

hamburgerryg, til tarteletter dagen efter

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.