Hurtig, billig og ikke mindst SUND mad? Søger inspiration

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.965 visninger
12 svar
1 synes godt om
22. august 2013

SKbaby

Hej alle.

Et nyt semester på studiet begynder lige om hjørnet og det betyder lange og travle dage. Jeg er samtidig gravid i 28. uge.

Min mand og jeg vil dog gerne fortsætte en sund levevis, men jeg mangler inspiration til nogle gode og sunde retter, som ikke tager for lang tid at lave.

Oftest ender det med laks eller kylling med broccoli/bønner/guleroder og salat, og det bliver måske lidt kedeligt i længden.

..... Så nu håber jeg, at i kan komme med en masse opskrifter på sund og nem mad

(Vi spiser dog ikke svinekød, så ingen retter med det, og ellers skal det være retter hvor der er alternativer såsom kalv el. lignende)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2013

Mamalou

SKbaby skriver:

Hej alle.

Et nyt semester på studiet begynder lige om hjørnet og det betyder lange og travle dage. Jeg er samtidig gravid i 28. uge.

Min mand og jeg vil dog gerne fortsætte en sund levevis, men jeg mangler inspiration til nogle gode og sunde retter, som ikke tager for lang tid at lave.

Oftest ender det med laks eller kylling med broccoli/bønner/guleroder og salat, og det bliver måske lidt kedeligt i længden.

..... Så nu håber jeg, at i kan komme med en masse opskrifter på sund og nem mad

(Vi spiser dog ikke svinekød, så ingen retter med det, og ellers skal det være retter hvor der er alternativer såsom kalv el. lignende)

En grov tærte er nem, sund og billig, især fordi der er mad til flere dag og/eller madpakke. Der er ingen grænser for, hvad man kan komme i og det er en nem måde, at få brugt de grøntsager man har i køleskabet eller fryseren. 

Jeg har en nem opskrift på en grov tærtedej, hvis det har interesse. 

Vh. Louise

Anmeld

22. august 2013

SKbaby

Mamalou skriver:

En grov tærte er nem, sund og billig, især fordi der er mad til flere dag og/eller madpakke. Der er ingen grænser for, hvad man kan komme i og det er en nem måde, at få brugt de grøntsager man har i køleskabet eller fryseren. 

Vh. Louise

Alt har interesse En tærte lyder som en god ide, især fordi det også kan bruges som madpakke.

Kom gerne med opskriften på tærtedejen og også meget gerne et eksempel på hvordan du ville lave tærten mht. fyld

Anmeld

22. august 2013

Savannah

Mamalou skriver:

JJeJegv

Vh. Louise

Jeg vil gerne have opskriften :-).

Forslag:

Lasagne (evt grøntsags)

Kyllingedeller

Quinoasalat

Pastasalat

Bulgurssalat

Couscous salat

Tærte - kan laves med alt! Evt rester.

Shephards pie

Wok

Pizza, med grov bund og masser af grøntsager.

Pitabrød med stegte squash og 'kebab' som vi laver ud af rest kød, fx Kyllingefilet. Hakkes fint, krydres og steges.

Det var vist lige hvad jeg kunne finde på..

Anmeld

22. august 2013

Mamalou

SKbaby skriver:

Alt har interesse En tærte lyder som en god ide, især fordi det også kan bruges som madpakke.

Kom gerne med opskriften på tærtedejen og også meget gerne et eksempel på hvordan du ville lave tærten mht. fyld

Jeg laver dejen af:

100 g hvedemel

100 g af en anden grov mel, alt efter hvad jeg har i skabet. F.eks. grahamsmel, speltmel eller fuldkorns hvedemel.

1 dl havregryn

0,5 dl olie 

Salt. 

Jeg bruger ofte spinat i tærten, da det er billigt og nemt lige at tø op fra fryseren. Når jeg bruger tærte, så blander jeg gerne lidt kaffefløde i spinaten og kommer kylling eller laks henover og lidt tomater, eller hvad jeg nu har. Ovenpå kommer jeg enten 2 æg og kaffefløde, eller 2 æg og 200 g hytteost ovenpå - begge dele med salt og peber i.

En god tærte er hvis du har en rest kødsauce der kommes i evetuel med revet gulerødder. Ovenpå kommer en blanding af to æg og 200 g hytteost, og toppes med revet ost 10%. Det er så godt!

Ellers er der massere af muligheden, det er kun fantasien der sætter grænser

Vh. Louise

Anmeld

22. august 2013

Mamalou

Jeg laver dejen af:

100 g hvedemel

100 g af en anden grov mel, alt efter hvad jeg har i skabet. F.eks. grahamsmel, speltmel eller fuldkorns hvedemel.

1 dl havregryn

0,5 dl olie 

1 dl mælk - glemte jeg!

Salt. 

Måske skal jeg lige nævne, at dejen ikke rulles med "trykkes" ud i formen. Det er nemmere og mere lige til end det lyder

Anmeld

22. august 2013

SKbaby

Sally-Slingshot skriver:

Jeg vil gerne have opskriften :-).

Forslag:

Lasagne (evt grøntsags)

Kyllingedeller

Quinoasalat

Pastasalat

Bulgurssalat

Couscous salat

Tærte - kan laves med alt! Evt rester.

Shephards pie

Wok

Pizza, med grov bund og masser af grøntsager.

Pitabrød med stegte squash og 'kebab' som vi laver ud af rest kød, fx Kyllingefilet. Hakkes fint, krydres og steges.

Det var vist lige hvad jeg kunne finde på..

Tak for de gode forslag Hvordan ville du lave quinoasalaten?

Anmeld

22. august 2013

Savannah

KKoKogLige

Tak for de gode forslag Hvordan ville du lave quinoasalaten?

Koge og afkøle quinoa, snitte og skære forskellige grøntsager.. gerne mange forskellige! Har fået det idag og der brugte jeg gulerødder, æble, peberfrugt, agurk og lidt feta. Og så blander jeg med lidt olie eddike dressing, plus salt og peber.
Sommetider får vi hakketbøf til, det er lækkert sammen :-)
Kan anbefale dig at google de forskellige salater for inspiration.

Anmeld

22. august 2013

Savannah

Sally-Slingshot skriver:

H

Koge og afkøle quinoa, snitte og skære forskellige grøntsager.. gerne mange forskellige! Har fået det idag og der brugte jeg gulerødder, æble, peberfrugt, agurk og lidt feta. Og så blander jeg med lidt olie eddike dressing, plus salt og peber.

Hov, og persille ej at forglemme! Eller andre krydderurter - og masser af dem!

Anmeld

22. august 2013

SKbaby

Sally-Slingshot skriver:

Det lyder ret lækkert. Det tror jeg, at jeg vil prøve en af dagene Tak for det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.