Pikku Myy skriver:
Er det almindeligt at børnene skal tisse på bestemte tidspunkter i børnehaven? Eller er det en særlig taktik de gør brug af? Hvorfor?
Jeg synes umiddelbart det virker lidt absurd. Hvorfor ikke lære børnene at gå på toilet når de skal tisse istedet?
Hvis jeg var din søn, ville jeg også have svært ved at indordne mig. Og jeg ved med sikkerhed at min søn slet ikke ville kunne håndtere det, hvis der var nogen der skulle bestemme over hvornår han skulle på toilet. Specielt hvis det var sådan et "socialt" arrangement, hvor alle var tilstede ...
Jeg er også interesseret i svar fra andre, hvis børn går i børnehave, hvor der er faste tissetidspunkter 
I vores børnehave kan børnene frit løbe ud at tisse, når de føler behov for det, men samtidig er det en del af den faste rutine at man går på toilettet/evn bytter ble før og efter de har været ude/på tur.
Om de ikke klarer at tisse lige der, så har de i hvert fald prøvet. Nogen børn - inklusiv min søn - siger nej, når de bliver spurgt, men opdager at de godt kan alligevel, når de først sidder der. Min dreng er slet ikke god til at sige til selv, men han får alligvel ofte tisset på toilettet i børnehaven netop, fordi han skal prøve lidt, og fordi alle de andre jo også gør det, så det bare bliver en del af den daglige rutine ligesom at vaske hænder mm.
Ideelt set skulle det måske kun ske, når børnene selv mærker det, men da tror jeg virkelig ikke, at min søn ville lykkes med det fuldt så ofte, for han glemmer alt om det, når han leger, og han bliver så utrolig stolt, når det lykkes. Sålænge, der er ro omkring ham, så kan han holde sig et stykke tid og tisse fint på toilettet - men hvor ofte er det sådan i børnehaven? Da synes jeg faktisk, at det er fint, at de bare lader ham prøve, når alle de andre prøver, og så selvfølgelig roser ham, når det går godt.
Da jeg gik i børnehave var der krav til, at vi skulle tisse, før vi skulle på tur alle sammen - og ingen fik lov til at gå, før alle havde tisset. Det var et ret tidskrævende projekt og ikke specielt morsomt - men sålænge kravet kun går på, at de skal forsøge, så ser jeg ikke noget galt i det.