4 år 2 mdr tisser ofte i bukserne i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. august 2013

Pikku Myy

Autostol.dk skriver:

Vi har haft sammen problem, da vores dreng kom i børnehave.

Vores dreng er 3 år og 3 mdr og har været blefri i snart 10 mdr. og i DP havde han to-tre uheld pr. mdr og derhjemme var det endnu mindre.

Så kom han i børnehave og det gik fint de første par uger, men da han så var "kørt på plads" og han skulle gøre som de andre, ja så fik fik 4-6 uheld om ugen.

Det viste sig nemlig, at alle børnene skal tisse på bestemte tidspunkter 3-4 gange om dagen. Sønnik var også med derude, men da de voksende ikke holdte øje med om der faktiske skete noget på toilettet, tja, så sad vores søn der bare uden at tisse. 

Vi fandt ud af det ved, at forlange at personalet skrev ned, hvornår på dagen han havde uheld. Vi kunne så se, at det ofte var ca. 30 min efter at de alle havde været på toilet og det var ikke bare lidt tis - det var så strømper og sko blev våde.

Derfor mente vi ikke, at han havde været med ude og tisse med de andre. Derfor har vi nu fået personalet til (når de alligevel står derude) at holde øje med om han faktisk tisser og han kommer først ned når han har gjort det. 

Nu har vi kun haft et uheld på 1½ mdr. og det var i ferien, da det "normale" personale ikke var der.

Så prøv at dyk mere ned i, hvornår på dagen hun har uheld. Måske tisser hun heller ikke.

Er det almindeligt at børnene skal tisse på bestemte tidspunkter i børnehaven? Eller er det en særlig taktik de gør brug af? Hvorfor?

Jeg synes umiddelbart det virker lidt absurd. Hvorfor ikke lære børnene at gå på toilet når de skal tisse istedet?

Hvis jeg var din søn, ville jeg også have svært ved at indordne mig. Og jeg ved med sikkerhed at min søn slet ikke ville kunne håndtere det, hvis der var nogen der skulle bestemme over hvornår han skulle på toilet. Specielt hvis det var sådan et "socialt" arrangement, hvor alle var tilstede ...

Jeg er også interesseret i svar fra andre, hvis børn går i børnehave, hvor der er faste tissetidspunkter

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2013

Hjaltesmor

Mussen2 skriver:

Gem er den at min datter på 4 år og 2 mdr. Ret ofte tisser i buskerne når hun er i børnehave. Det sker yderst sjældent herhjemme og f.eks. I sommerferien slet ikke.

I ugens løb tisser hun vel 3-4 gange i bukserne i børnehaven, fordi hun ikke lige når at komme på toilet i tide.
Det har stået på længe. Jeg har for lang tid siden ad flere omgange henstillet til om pædagogerne kunne hjælpe hende til at huske det.

Det er træls at have tissetøj med hjem hver anden dag. Og en ting er sommertøj, men nu bliver det snart regntøj og flyverdragter og det gør det da bestemt ikke bedre eller nemmere at nå toilet i tide.

Nu er mit spørgsmål er det normalt og bare noget jeg skal lade gå over af sig selv?

Skal jeg snakke med pædagoger igen og lægge op til at de skal huske hende på det eller ?

Skal jeg tackle det anderledes med min datter altså lægge det fulde ansvar over på hende og "huske" hende på ikke at tisse i bukserne.

Gode råd modtages og ikke mindst en vurdering af om det er normalt eller skal gøres noget ved

Jeg tror, det er meget normalt.

Min søn var 2 år og 10 måneder, da han smed bleen. Før han var 3 år var der slet ikke flere uheld herhjemme. Heller ikke når vi var ude i timevis på ture, på storbyferier med langt til toiletter, der først lige skulle lokaliseres mv.

Nu er han 4 år, og uheldene har indtil for ganske nyligt været ret hyppige i børnehaven. Her betyder toiletbesøg jo ofte, at legen forsætter, mens man er væk - og måske slet ikke er der mere, når man kommer tilbage. Måske har andre overtaget ens legetøj.

De andre drenge i gruppen er også først nu begyndt at slippe bleen. Så han har også været alene om at skulle "forlade legen".

Samtidigt er han overstimuleret af alt for mange børn og for meget larm på lidt plads. Det betyder, at der bliver lukket lidt ned for at mærke sig selv og dermed også sin egen tissetrang. I følge pædagogerne er det ret normalt for alle børn at have det sådan i nutidens ret proppede institutioner.

Uheldene er den sidste måned blevet en del mindre, men de er der stadigt. Jeg vil tro, at vi nu er nede på knap 1 gang om ugen, der er uheld.

Anmeld

21. august 2013

Frk. Himmelblå

Gem er den at min datter på 4 år og 2 mdr. Ret ofte tisser i buskerne når hun er i børnehave. Det sker yderst sjældent herhjemme og f.eks. I sommerferien slet ikke.

I ugens løb tisser hun vel 3-4 gange i bukserne i børnehaven, fordi hun ikke lige når at komme på toilet i tide.
Det har stået på længe. Jeg har for lang tid siden ad flere omgange henstillet til om pædagogerne kunne hjælpe hende til at huske det.

Det er træls at have tissetøj med hjem hver anden dag. Og en ting er sommertøj, men nu bliver det snart regntøj og flyverdragter og det gør det da bestemt ikke bedre eller nemmere at nå toilet i tide.

Nu er mit spørgsmål er det normalt og bare noget jeg skal lade gå over af sig selv?

Skal jeg snakke med pædagoger igen og lægge op til at de skal huske hende på det eller ?

Skal jeg tackle det anderledes med min datter altså lægge det fulde ansvar over på hende og "huske" hende på ikke at tisse i bukserne.

Gode råd modtages og ikke mindst en vurdering af om det er normalt eller skal gøres noget ved

Jeg vil mene, at pædgogerne og du skal aftale, at pædagogerne indlægger en nogenlunde fast rutine, hvor de følger din pige med ud på toilettet og foreslår at hun lige prøver at tisse (Med vægt på PRØVER. Ikke noget med, at man SKAL tisse. Men man kan jo lige tjekke, om man kan)

Med min ældste lavede jeg i sin tid en aftale med hende om, at når jeg foreslog, om hun ikke lige skulle tisse, og hun bare sagde nej, så var det ok, at jeg lige bad hende stoppe op, lukke øjnene, tælle til ti og så mærke godt efter. MANGE gange har hun efter de 10 sek. med lukkede øjne sagt: Mor, mor, jeg skal tisse!! 

Så mon ikke, det er en god idé at vise hende nogle tricks til at mærke efter? (Det med de 10 sekunder kan man jo gøre midt i en god leg, som deraf ikke behøver afbrydes, fordi hun skal gå ud på toilettet)..?

Børn i den alder har jo i bund og grund alt for travlt til at spilde tiden på toilettet. 

Anmeld

21. august 2013

Ciss

Pikku Myy skriver:

Er det almindeligt at børnene skal tisse på bestemte tidspunkter i børnehaven? Eller er det en særlig taktik de gør brug af? Hvorfor?

Jeg synes umiddelbart det virker lidt absurd. Hvorfor ikke lære børnene at gå på toilet når de skal tisse istedet?

Hvis jeg var din søn, ville jeg også have svært ved at indordne mig. Og jeg ved med sikkerhed at min søn slet ikke ville kunne håndtere det, hvis der var nogen der skulle bestemme over hvornår han skulle på toilet. Specielt hvis det var sådan et "socialt" arrangement, hvor alle var tilstede ...

Jeg er også interesseret i svar fra andre, hvis børn går i børnehave, hvor der er faste tissetidspunkter

I vores børnehave kan børnene frit løbe ud at tisse, når de føler behov for det, men samtidig er det en del af den faste rutine at man går på toilettet/evn bytter ble før og efter de har været ude/på tur.

Om de ikke klarer at tisse lige der, så har de i hvert fald prøvet. Nogen børn - inklusiv min søn - siger nej, når de bliver spurgt, men opdager at de godt kan alligevel, når de først sidder der. Min dreng er slet ikke god til at sige til selv, men han får alligvel ofte tisset på toilettet i børnehaven netop, fordi han skal prøve lidt, og fordi alle de andre jo også gør det, så det bare bliver en del af den daglige rutine ligesom at vaske hænder mm.

Ideelt set skulle det måske kun ske, når børnene selv mærker det, men da tror jeg virkelig ikke, at min søn ville lykkes med det fuldt så ofte, for han glemmer alt om det, når han leger, og han bliver så utrolig stolt, når det lykkes. Sålænge, der er ro omkring ham, så kan han holde sig et stykke tid og tisse fint på toilettet - men hvor ofte er det sådan i børnehaven? Da synes jeg faktisk, at det er fint, at de bare lader ham prøve, når alle de andre prøver, og så selvfølgelig roser ham, når det går godt.

Da jeg gik i børnehave var der krav til, at vi skulle tisse, før vi skulle på tur alle sammen - og ingen fik lov til at gå, før alle havde tisset. Det var et ret tidskrævende projekt og ikke specielt morsomt - men sålænge kravet kun går på, at de skal forsøge, så ser jeg ikke noget galt i det.

Anmeld

22. august 2013

Pikku Myy

Ciss skriver:

I vores børnehave kan børnene frit løbe ud at tisse, når de føler behov for det, men samtidig er det en del af den faste rutine at man går på toilettet/evn bytter ble før og efter de har været ude/på tur.

Om de ikke klarer at tisse lige der, så har de i hvert fald prøvet. Nogen børn - inklusiv min søn - siger nej, når de bliver spurgt, men opdager at de godt kan alligevel, når de først sidder der. Min dreng er slet ikke god til at sige til selv, men han får alligvel ofte tisset på toilettet i børnehaven netop, fordi han skal prøve lidt, og fordi alle de andre jo også gør det, så det bare bliver en del af den daglige rutine ligesom at vaske hænder mm.

Ideelt set skulle det måske kun ske, når børnene selv mærker det, men da tror jeg virkelig ikke, at min søn ville lykkes med det fuldt så ofte, for han glemmer alt om det, når han leger, og han bliver så utrolig stolt, når det lykkes. Sålænge, der er ro omkring ham, så kan han holde sig et stykke tid og tisse fint på toilettet - men hvor ofte er det sådan i børnehaven? Da synes jeg faktisk, at det er fint, at de bare lader ham prøve, når alle de andre prøver, og så selvfølgelig roser ham, når det går godt.

Da jeg gik i børnehave var der krav til, at vi skulle tisse, før vi skulle på tur alle sammen - og ingen fik lov til at gå, før alle havde tisset. Det var et ret tidskrævende projekt og ikke specielt morsomt - men sålænge kravet kun går på, at de skal forsøge, så ser jeg ikke noget galt i det.

I min søns børnehave bliver de mindre børn også taget på toilettet et par gange i løbet af dagen. Det synes jeg er en rigtig god idé. Men jeg synes ikke det var det det indlæg jeg svarede på lagde op til.

Det er denne sætning jeg enten misforstår eller er "uenig" i:

"Det viste sig nemlig, at alle børnene skal tisse på bestemte tidspunkter 3-4 gange om dagen"

Jeg synes det virker for nemt at tisse børnene af 3-4 gange om dagen istedet for at lære børnene selv at gå på toilettet når de trænger. Det lyder til at det er alle børnene, også de store, og målet må vel være at de selv kan finde ud af at styre det når de skal i skole.

Anmeld

27. august 2013

Autostol.dk

Pikku Myy skriver:

Hej,

Beklager det sene svar.

Ja der er faste tissepauser.

Der skal tisses før kl 9 mad, før frokost og før kl 14 frugt.

Og så tisser man altid inden man går ud.

Min mor arbejder i en børnehave og de gør det samme og hun siger, at alle de børnehaver hun kender til, har indført tissepauser.

Anmeld

27. august 2013

Pikku Myy

Autostol.dk skriver:

Hej,

Beklager det sene svar.

Ja der er faste tissepauser.

Der skal tisses før kl 9 mad, før frokost og før kl 14 frugt.

Og så tisser man altid inden man går ud.

Min mor arbejder i en børnehave og de gør det samme og hun siger, at alle de børnehaver hun kender til, har indført tissepauser.

Også de store børn?

I min søns børnehave har de en "tissegruppe" som de voksne sørger for kommer ind og tisse i løbet af dagen. Det er fx omkring frokost. Men de mellemste og store børn skal selv stå for det.

Ved du hvorfor de indfører tissepauser? Er det pga personalemangel/praktikaliteter? Eller er der et eller andet pædagogisk bag?

Umiddelbart tænker jeg at det ville være bedre for børnene at lære deres krops signaler at kende istedet for at gå og "tisse af" hele tiden. Og der er jo heller ikke nogen til at sige hvornår der skal tisses når de skal i skole. Kunne det ikke blive et problem?

Anmeld

28. august 2013

Autostol.dk

Pikku Myy skriver:

Også de store børn?

I min søns børnehave har de en "tissegruppe" som de voksne sørger for kommer ind og tisse i løbet af dagen. Det er fx omkring frokost. Men de mellemste og store børn skal selv stå for det.

Ved du hvorfor de indfører tissepauser? Er det pga personalemangel/praktikaliteter? Eller er der et eller andet pædagogisk bag?

Umiddelbart tænker jeg at det ville være bedre for børnene at lære deres krops signaler at kende istedet for at gå og "tisse af" hele tiden. Og der er jo heller ikke nogen til at sige hvornår der skal tisses når de skal i skole. Kunne det ikke blive et problem?

Altså børnene må godt gå ind og tisse i løbet af dagen, hvis de skal det - det styre de helt selv.

Men ellers skal alle ind og tisse. Jeg mener ikke personalet går med dem, men alle børnene bliver sendt derud.

Kan lige prøve at spørge min mor lidt mere næste gang vi besøger dem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.