Medlem af Mensa...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. august 2013

quindelist

LinLin skriver:

Men ER det ligesindede...?

Jeg tænker jo at de fleste at fysikere over 50 og jeg er 28-årig pædagog...

Har hørt/læst at det er 75 % mænd og gennemsnitsalderen er vel over 45...?

Jeg føler mig ikke "klogere" end andre... (Siger ikke at du føler dig hævet over andre ) men jeg kender heller ikke nogen der er i mensa/har taget testen så jeg ved jo ikke om det vil være anderledes at være "blandt sådan nogle"...

Måske man vil føle sig direkte dum

Altså de fleste er jo "helt almindelige" mennesker med "helt almindelige job" -alt fra fysikeren til kassedamen i Netto.
Der er meget ambitiøse mennesker og der er folk der bare laller rundt.

Medlemmerne har tilfælles at de alle fungerer lige lidt hurtigere i hjernen end andre -men der er stor forskel på hvordan den evne udnyttes

Jeg har aldrig haft behov for at "finde ligesindede" for jeg har som sådan ikke følt mig voldsomt anderledes -i skolen var vi to "kloge Åger" og som voksen har jeg fundet mig en mand der også er har en hjerne dr kører lidt hurtigere end gennemsnittet.

Som så mange andre foreninger så er det mennesker der mødes omkring noget de har tilfælles -om det så er lige netop det fællesskab man har brug for fremfor den lokale frimærkeklub, håndboldklub, spejder forening osv -det er jo op til den enkelte og jeg tænker egentlig at behovet ændrer sig alt efter hvor man er i livet (mit gjorde/gør ihvertfald)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2013

Team Putte

LinLin skriver:

Jeg føler mig ikke "klogere" end andre... (Siger ikke at du føler dig hævet over andre ) men jeg kender heller ikke nogen der er i mensa/har taget testen så jeg ved jo ikke om det vil være anderledes at være "blandt sådan nogle"...

Der var et program engang om danmarks klogeste mand var postbud de kommer i alle udgaver og ikke alle er støvede bogorme tror ikke du skal være bange for at føle dig dum.. En mensa nørd der lærer poesi er jo blank når det kommer til f.eks vvs arbejde hvor den menige vvs'er dermed er klogest tror ikke man sidder og battler matematiske formler for fuld skrue

Anmeld

20. august 2013

LinLin

Team Putte skriver:

Der var et program engang om danmarks klogeste mand var postbud de kommer i alle udgaver og ikke alle er støvede bogorme tror ikke du skal være bange for at føle dig dum.. En mensa nørd der lærer poesi er jo blank når det kommer til f.eks vvs arbejde hvor den menige vvs'er dermed er klogest tror ikke man sidder og battler matematiske formler for fuld skrue

Gør de ikke det nogle gange?!

Ej, da jeg tog testen fortalte hende der mensa-damen også om alle deres "sig'er" (hed de det..?)...

Hmm.... Måske man bare skal prøve

Anmeld

20. august 2013

Team Putte

LinLin skriver:

Gør de ikke det nogle gange?!

Ej, da jeg tog testen fortalte hende der mensa-damen også om alle deres "sig'er" (hed de det..?)...

Hmm.... Måske man bare skal prøve

Hehe Jeg synes du skal kaste dig ud i det og se hvad det er er det ikke noget så fornyer du bare ikke.. Måske det er det kedeligste du nogensinde har oplevet men der er også en mulighed for det er det fedeste i verden

Anmeld

20. august 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
LinLin skriver:

Det er et ret bredt udsnit af mennesker, som jo grundlæggende kun har det til fælles, at de på et givent tidspunkt har taget og bestået testen - derudover er der folk fra alle erhverv og i alle aldersklasser. 

Jeg mener, at intelligenskriteriet i testen er meget snævert - det er den logisk matematiske intelligens, der måles, og det er mit indtryk, at den indsnævring er ret passé. Det har godt nok overrasket mig, at jeg som udpræget sprogligt og humanistisk begavet har scoret højt i tests som denne, da jeg absolut ikke opfatter mig selv som den store logiker, endsige matematiker, men jeg kan simpelthen ikke se, hvordan testene tager højde for fx det sproglige, og derfor er jeg skeptisk over for mine egne resultater - jeg mener simpelthen ikke, at jeg er klog nok inden for logik til at skulle klare mig så godt! - hvis det giver mening. 

Jeg tænker, at du som pædagog nok har et bredere syn på intelligens end Mensas definition, og at det måske derfor vil kunne være skuffende, muligvis endda provokerende for dig, hvilke mennesker, der kommer "i klub" med. Selv kender jeg flere medlemmer, som aldrig har slået mig som usædvanligt begavede - for nu at sige det mildt - men det skyldes jo nok netop, at jeg lægger vægt på andre intelligenser end Mensas definition. 

Men prøv da et medlemsskab - om ikke andet for oplevelsens skyld. 

Anmeld

20. august 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Team Putte skriver:

Har du erfaringer med, at Mensa-medlemmer er skarpe til lyrik? Jeg oplever nemlig, at den dimension slet ikke er en del af deres intelligensbegreb. 

Anmeld

21. august 2013

Team Putte

Mor og meget mere skriver:

Har du erfaringer med, at Mensa-medlemmer er skarpe til lyrik? Jeg oplever nemlig, at den dimension slet ikke er en del af deres intelligensbegreb. 

Overhoved ikke det var bare 2 hurtige modsætninger der dukkede op i hovedet og nej jeg siger så heller ikke at en vvs'er ikke kan læse poesi

Anmeld

21. august 2013

Hjaltesmor

Vi har begge herhjemme taget testen og fået adgang. Vi har dog valgt ikke at blive medlem, da vil ikke helt kunne se fidusen i den undergrupper, foreningen har. Man behøver jo heller ikke, at have speciel meget tilfælles af at have lignende IQ.
Der er også så mange mennesker, der kan komme ind i Mensa, at, jeg i hvert fald tænkte, at foreningen blev alt for bredt sammensat. Jeg ville hellere i en forening, hvor man også kan have et fællesskab over andre ting - UDOVER IQ-mæssigt at være på nogenlunde tilsvarende niveauer.

Jeg har i stedet valg at blive medlem af en anden forening, hvor adgangskravet er en udvidet version af en IQ-test samt en motiveret ansøgning og en afsluttende optagelsessamtale.
Det er karriereorienteret, så aktiviteterne der er alle enten direkte karriereorienterede eller som det mindste netværksorienterede. Den forening har jeg været medlem af knap 1½ år, og det har jeg fået en del ud af. Primært i form af foredrag, workshops og sparring hos netværkskoordinatorerne.

Anmeld

21. august 2013

LinLin

Hjaltesmor skriver:

Vi har begge herhjemme taget testen og fået adgang. Vi har dog valgt ikke at blive medlem, da vil ikke helt kunne se fidusen i den undergrupper, foreningen har. Man behøver jo heller ikke, at have speciel meget tilfælles af at have lignende IQ.
Der er også så mange mennesker, der kan komme ind i Mensa, at, jeg i hvert fald tænkte, at foreningen blev alt for bredt sammensat. Jeg ville hellere i en forening, hvor man også kan have et fællesskab over andre ting - UDOVER IQ-mæssigt at være på nogenlunde tilsvarende niveauer.

Jeg har i stedet valg at blive medlem af en anden forening, hvor adgangskravet er en udvidet version af en IQ-test samt en motiveret ansøgning og en afsluttende optagelsessamtale.
Det er karriereorienteret, så aktiviteterne der er alle enten direkte karriereorienterede eller som det mindste netværksorienterede. Den forening har jeg været medlem af knap 1½ år, og det har jeg fået en del ud af. Primært i form af foredrag, workshops og sparring hos netværkskoordinatorerne.

Hvad er det for en forening ?

Anmeld

21. august 2013

Hjaltesmor

Rekrutteringsbureauet Moments talentforening.

Moment Talent hedder det.
l
Den er for (primært samfundsvidenskabelige) kandidater fra universiteterne, handelshøjskolerne samt kandidater fra ingeniørhøjskolerne.

Det er vel egentligt bare et netværk med lidt skrappere optagelseskrav.

Deres intelligenstest tester ikke kun matematisk intelligens, men også logik (fx billeder), evnen til at forstå komplekse sammenhænge, indlæringsevne og sproglig intelligens.

Derudover er intelligenstesten kun første del. Dvs. Der er krav om en minimums-IQ, men IQ er ikke nok i sig selv.

I den motiverede ansøgning skal man eksempelvis skrive, hvad man forventer at få ud af medlemskabet samt hvordan man selv vil bidrage. Det betyder, at der er et større aktivitetsniveau, end hvis man bare skulle betale et kontingent engang imellem og i øvrigt ikke havde nogle særlige tanker med at melde sig ind - som det er (min fordom), at det kan være i fx Mensa.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.