Som i sikkert alle ved, så har vi jo Lærke på snart 4 år, som er multihandicappet med svær epilepsi.
Jeg snakkede i fredags med vores læge på epilepsihospitalet. Hun skulle høre hvordan det gik, efter at Lærke var blevet øget i den ene slags medicin hun får.
Men som vi efterhånden er vant til, så har det ikke ændret på hendes anfald. De er stadig kraftige og der er stadig mange hver dag.
Sagde til vores læge, at jeg efterhånden følte vi var der hvor man intet mere kan gøre. Hun har prøvet alt det medicin hun kan få, vi har stillet op og ned, intet har virket og hun har været på ketogen-diæt i 1½ år, men det virkede heller ikke efter en periode.
Vores læge sagde, at vi havde 3 muligheder.
1. fortsætte med at stille op og ned i medicin, og håbe på at vi rammer noget godt på et tidspunkt. Dette har jeg dog efterhånden mistet troen på.
2. Komme på diæt igen. Dette ser jeg ikke som en mulighed, da Lærke har glemt hvordan man spiser og synker. Hun er nu på sondemad efter vi har på diæt sidst.
Og så nævnte hun en 3. mulighed, som jeg aldrig har hørt om.
Det er noget der hedder en nervus vagus stimulator.
Den fungere lidt som en pacemaker og sidder vist samme sted, men i stedet for at gå til hjertet, så er den forbundet med nervus vagus nerven, som går til hjernen.
Den skulle sende elektriske impulser op til hjernen, som så skulle mindske anfald, give bedre søvn, bedre humør og generelt bedre livskvalitet.
Men som i nok allerede nu har opfanget, så kræver det en operation. En operation hvor man åbner både i halsen og ved venstre bryst/kraveben.
http://www.epilepsiforeningen.dk/tema/kirurgitema/ vns/vns-film/Jeg har egentlig den indstilling, at jeg vil gøre alt for at Lærke kan få det bedre, men jeg synes også det er voldsomt med en operation på så lille og skrøbelig person.
Jeg synes det er et forfærdeligt valg at tage.
Men når Lærke ikke er i blandt os mere, så vil jeg bare ikke stå med den følelse af, ikke at have gjort hvad jeg kunne

Hvad ville I gøre, hvis det var jeres barn?