Mit forslag :
Lav sådan en rolig svævende bevægelse med ham, mens du laaangsomt sænker ham mere og mere ned i vandet. Så får kroppen ikke sådan en overraskelse! (mener det var min sundhedsplejerske der foreslog mig det, da jeg fik min første datter).
Evt. snakke til ham med en rolig stemme imens eller syng en behagelig sang.
Læg en våd vaskeklud hen over hans krop (over brystet og maven) og sørg for at holde den varm med badevandet, så han ikke ligger lidt ovenover badevandet og bliver kold.
Hold badene meget kortvarrige i den første tid ...det tager tid at vænne sig til for nogle børn, og spædbørn kommer meget hurtigt til at fryse.
Sørg for hurtigt at pakke ham i håndklæde, tørre og få ble og body på, så han ikke føler sig for bar eller bliver kold.
Se igennem hans gråd. Han er usikker ved situationen, men han skal NOK vænne sig til det, hvis/når i fortsætter med det. Og det vil gå endnu hurtigere, hvis mor og far bader med største overbevisning, og ikke bliver stressede af gråden og dermed "japper igennem det". Stå igennem gråden og tal beroligende mens i forsikrer ham om at det er okay, og at I nok skal passe på ham (selvom han ikke forstår ordene, så virker det godt for begge parter at sige det højt

) ...Bare hæng i, så skal det nok komme til at gå nemmere og nemmere for hver gang i bader, er jeg ret sikker på.
Er det et levende helvede som fortsætter og som går dig på, så tag en snak med jeres sundhedsplejerske om det.
De bedste ønsker og "gå glad i bad"

Katrine - mor til Bianca 240907 som alle dage har været en lille munter vandhund, og Celina 220509 som med en smule skepsis nu er ved at være okay med at bade.