Han er bange for dyr!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. august 2013

MorDk

Masig skriver:

Ok, ja så kan jeg godt se problemet....

Kender I nogle som kan "låne jer" deres hund/kat... Altså som I kan passe i en lille uges tid måske, så han lære at omgås dyr?

Aner ikke om det er en god ide, men tænker han måske skal have noget erfaring med dyr - god erfaring altså, og have det i dagligdagen, så han ikke bliver så overrasket når I møder hunde og katte uden for hjemmet...

Ellers ved jeg ikke hvad man ellers skal gøre.. Andet end blive ved med at være opsøgende og positive, så kan man håbe han bliver bedre til det med alderen jo....

Tror måske bare vi må fortsætte med en positiv fremgangsmåde. Men vil ikke lukke dyr ind i vores hjem når han er så ræd! Det ville være "overgreb" ....  snøøøft!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2013

Masig

MorDk skriver:

Tror måske bare vi må fortsætte med en positiv fremgangsmåde. Men vil ikke lukke dyr ind i vores hjem når han er så ræd! Det ville være "overgreb" ....  snøøøft!

Det er jo spørgsmålet, om han måske ikke ville være nær så bange hvis det var hjemme i trygge rammer og med en rolig og venlig hund/kat....

Kan godt følge dig, og I skal jo også gøre hvad I synes er bedst, han kan jo også mærke på jer om I er trygge ved situationen..

Men det var bare de forslag jeg tænkte på, hvis du ville prøve noget andet end det I allerede gør...

Anmeld

6. august 2013

MorDk

Masig skriver:

Det er jo spørgsmålet, om han måske ikke ville være nær så bange hvis det var hjemme i trygge rammer og med en rolig og venlig hund/kat....

Kan godt følge dig, og I skal jo også gøre hvad I synes er bedst, han kan jo også mærke på jer om I er trygge ved situationen..

Men det var bare de forslag jeg tænkte på, hvis du ville prøve noget andet end det I allerede gør...

Jeg sys ikke vi udviser negativitet eller nervøsitet. Jeg ser på min søn og handler derefter. Jeg tænker bare det er synd for ham at lukke dyr ind i hjemmet, hvor han skal føle sig tryg. Men jeg takker for din råd.

Anmeld

6. august 2013

Masig

MorDk skriver:

Jeg sys ikke vi udviser negativitet eller nervøsitet. Jeg ser på min søn og handler derefter. Jeg tænker bare det er synd for ham at lukke dyr ind i hjemmet, hvor han skal føle sig tryg. Men jeg takker for din råd.

Det kan også være du har ret.... Det er svært, da vi jo altid har haft dyr og vores søn er vokset op med det.... Så kan ikke helt sætte mig ind i situationen... Men håber for jer og jeres dreng at det går over med tiden 

Anmeld

7. august 2013

Pikku Myy

MorDk skriver:

Kan godt forstå du studser over det, men vi har faktisk prøvet det du nævner... nemlig at være opsøgende, interesseret, positive osv. Men han bliver så bange specielt for hunde og katte. Han stivner og han bliver virkelig bange. Derfor holder jeg om ham. Vil ha han skal vide jeg er hos ham og der ikke sker noget. Viser og siger at hunden bare er glad, skal tisse, spise, gå tur eller lign. Det er bare så svært. Kan jo ikke ignorer at han er SÅ bange som han er. Derfor hvis vi ser en hund og han stopper og panikker. Så sætter jeg mig ved ham og viser ham at jeg er der for ham. Men jeg ved ikke... det er så svært... har ondt af ham. Ønsker ikke at sige: "Åhhh du skal ikke være bange. Den gør ikke noget. Der er ikke noget at være bange for" For han ER jo bange. Men åhhh er sådan i tvivl... derfor jeg selvfølgelig søger lidt råd. Og vil tage alt til mig med kyshånd!

I skal selvfølgelig ikke tvinge ham til noget han ikke har lyst til, men hvad med at lære ham at være ligeglad. Hvis det eneste alternativ han har til at være bange er at være sammen med den og synes den er sød, tænker jeg at det måske er for stort et skridt.

Hvis jeg var jer, ville jeg droppe alle de farlige ord. Også selvom de bruges som fx "du skal ikke være bange", kan de give et barn indtryk af at der kunne være noget at være bange for. Istedet ville jeg sige at hvis han ikke kan lide at være sammen med dyret, så behøver han ikke det. Vis ham hvordan han kan komme væk fra situationen. Er det en flue, så fortæl ham at fluer flyver væk hvis man dasker efter dem. Hvis det er en hund, så lær ham hvordan man vender sig om og går.

På den måde får han kontrol over situationerne, og så kan det være han nemmere kan overskue mødet med dyret, og dermed kan begynde at se det positive. Giver det mening?

Anmeld

7. august 2013

MorDk

Pikku Myy skriver:

I skal selvfølgelig ikke tvinge ham til noget han ikke har lyst til, men hvad med at lære ham at være ligeglad. Hvis det eneste alternativ han har til at være bange er at være sammen med den og synes den er sød, tænker jeg at det måske er for stort et skridt.

Hvis jeg var jer, ville jeg droppe alle de farlige ord. Også selvom de bruges som fx "du skal ikke være bange", kan de give et barn indtryk af at der kunne være noget at være bange for. Istedet ville jeg sige at hvis han ikke kan lide at være sammen med dyret, så behøver han ikke det. Vis ham hvordan han kan komme væk fra situationen. Er det en flue, så fortæl ham at fluer flyver væk hvis man dasker efter dem. Hvis det er en hund, så lær ham hvordan man vender sig om og går.

På den måde får han kontrol over situationerne, og så kan det være han nemmere kan overskue mødet med dyret, og dermed kan begynde at se det positive. Giver det mening?

MANGE tak ja det gav fin mening

Anmeld

7. august 2013

gonefishing

MorDk skriver:

Andre hvis børn er rædselslagen for dyr? Hvordan tackler I det?

Min søn er SÅ bange for katte og hunde. Ja ænder... myg og fluer. Men nok mest Katte & hunde. Han stivner og bliver helt bleg og øjnene panikker!

Nogle gode råd??

Nu ved jeg ikke hvor gammel han er.
Men vores datter var også bange for dyr indtil hun blev lidt over to.
Hun var bange for fluer, myrer, hunde, katte, fugle ja... name it.
Men vi har en masse dyre bøger og har været meget i zoo siden, ved ikke om det var det.
Ellers så er mor her ikke bange for edderkopper (hvor manden skriger som en tøs), så jeg tager den op i hænderne og viser min datter at der ikke er noget at være bange for, og om hun kan vinke og sige hej til peter edderkop. det har også hjulet en del her.

Anmeld

7. august 2013

MorDk

Flodkilling skriver:

Nu ved jeg ikke hvor gammel han er.
Men vores datter var også bange for dyr indtil hun blev lidt over to.
Hun var bange for fluer, myrer, hunde, katte, fugle ja... name it.
Men vi har en masse dyre bøger og har været meget i zoo siden, ved ikke om det var det.
Ellers så er mor her ikke bange for edderkopper (hvor manden skriger som en tøs), så jeg tager den op i hænderne og viser min datter at der ikke er noget at være bange for, og om hun kan vinke og sige hej til peter edderkop. det har også hjulet en del her.

Han er snart 3 år...

Anmeld

7. august 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Pikku Myy skriver:

Udover det som bliver nævnt i det her fine indlæg, tænker jeg om det kunne hjælpe at læse hyggelige bøger hvor hund/kat er hovedperson.

Anmeld

7. august 2013

Ciss

Vores den ældste er akkurat på samme måde.

Helt fra lille af har hun været hysterisk, så snart der var en flue i nærheden! - og nej, vi er heller ikke bange for dyr, bortset fra at jeg hader edderkopper, og ikke bryder mig om vepse.

Jeg har indtryk af, at hun oplevede det som skræmmende, at et andet væsen, som var totalt uden for hendes kontrol, bevægede sig uforudsigbart og for egen kraft.

Med insekter lærte vi hende at sige "BØH!" til dem og vifte med hænderne. Det får de fleste til at holde sig på afstand, og det hjalp helt tydeligt, at hun havde noget konkret, hun skulle gøre, når en flue dukkede op. Det gav hende lidt kontrol i situationen. (Hvis der var en veps eller lignende, så var hun jo aldrig alene, så den kunne vi tage os af. Nu er hun større og har lært, at hun skal lade stribede instekter være i fred).

Det er vanskeligere med hunde og katte. Vi har anerkendt, at hun har et problem med det, og så snakker vi med hende, forklarer hvad den gør nu, og så vidt muligt, hvad den kommer til at gøre om et øjeblik. (F eks: Ja, der kommer en hund der fremme. Hvis du vil kan du gå på den anden side af mig, og så holder vi i hånden. Ser du, at den går i snor? Så passer ejeren på den. Den vil gerne lugte til os, for den er jo lidt nysgerrig efter at vide, hvem vi er, men den kan ikke komme hen til os, og ejeren holder i snoren. De går bare videre.) Da hun var mindre løftede vi hende op, og snakkede om dyret, smilte til ejeren osv. Efterhånden blev det så til, at hun måtte holde os i hånden men sådan at vi var nærmest dyret. Vi har gjort en del ud af at kræve, at hun står stille sammen med os, mens dyret passerer, for en lang periode var flugtinstinktet meget stærkt, og det er jo ikke lige det smarteste, når der kommer en hund, man ikke kender.

Katte gør jo mere, som de selv vil, men oftest ser de mest bare på os, og dem har hun fået et bedre forhold til. Hun er interesseret i dyrene, hun tør bare ikke. Denne sommer har hun faktisk klappet et par katte - efter at lillebroren først havde gjort det. Hun er nu 5 år.

Vi har hele vejen forsøgt at vække hendes nysgerrighed og evn beundring for dyrene ved at snakke positivt om dem og fortælle ting om dem, så hun ved mest muligt. F eks: Nej, se fluen! Den hænger med hovedet nedad oppe i loftet. Tænk, hvis vi kunne gøre det samme! Ellers benytter vi chancen, når vi er på besøg hos folk, som har ROLIGE dyr. Så starter det gerne med, at vi ser, at dyret er der, men det er i et andet rum end os. Gradvist kommer det så tættere på, f eks ligger på sit tæppe i den anden ende af stuen, så i vores ende af stuen osv. Det bedste er de dyr, som slet ikke viser interesse for hende. Min svogers blindehund er fantastisk. Har den fået besked på at ligge ved hans fødder, så ligger den der, uden at løfte snuden en gang, selvom hun går forbi. Jeg tror, det kommer til at tage lang tid, før hun faktisk klarer at være helt rolig, når hun er i nærheden af dyr, men hun er ikke så hysterisk nu, som hun var før, så jeg tror på sagte tilvænning og mest mulig kendskab til dyrene skal hjælpe.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.