Hvad kan jeres små tumlinger....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

690 visninger
10 svar
3 synes godt om
1. august 2013

Elgaard73

Ja, jeg henvender mig jo nok mest til jer som har en tumling på omkring de 20 måneder (eller kan huske hvad jeres barn ca kunne omkring den alder)

Jeg er som sådan ikke bekymret, for om Junior er bagud (eller forud). Han er rigtig stærk motorisk, men ikke særlig god sproglig. Han har godt nok, mere eller mindre, fuld sprogforståelse, men kan max sige ca 25 ord. Og mange af dem, bliver ikke sagt rent.

Som jeg skrev, så er jeg ikke bekymret, og så alligevel... Som mor, er man vel altid en smule bekymret for om ens guldklump nu følger "normen". Og jeg mangler lidt noget at holde hans "evner" (eller mangle på samme) op imod... Så søde piger, fortæl mig lidt om jeres tumlinger...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2013

L&V

Elgaard73 skriver:

Ja, jeg henvender mig jo nok mest til jer som har en tumling på omkring de 20 måneder (eller kan huske hvad jeres barn ca kunne omkring den alder)

Jeg er som sådan ikke bekymret, for om Junior er bagud (eller forud). Han er rigtig stærk motorisk, men ikke særlig god sproglig. Han har godt nok, mere eller mindre, fuld sprogforståelse, men kan max sige ca 25 ord. Og mange af dem, bliver ikke sagt rent.

Som jeg skrev, så er jeg ikke bekymret, og så alligevel... Som mor, er man vel altid en smule bekymret for om ens guldklump nu følger "normen". Og jeg mangler lidt noget at holde hans "evner" (eller mangle på samme) op imod... Så søde piger, fortæl mig lidt om jeres tumlinger...

Laura er 22måneder og har et kæmpe ordforråd hun ligger noget over hendes alder der.
Hun tager selv tøj og sko på/af hvis de er med velcro. Ska dog ha hjælp med knapper og lynlåse der ska lukkes.
Hun går, løber, hopper og klatre alle steder.
Hun ka tælle til 5 og ka finde familiens forbogstaver hvis hun ser alfabetet.

Bum bum ja hun ka en helt masse ved ik ligd hva jeg mere ska fremhæve

Anmeld

1. august 2013

NinaNymannMadsen

anne er 22 mdr.

hun kan gå, løbe, hoppe, kravle, og klatre i ting.
hun forstår alt vi siger til hende og hjælper med at dække bord. hun henter selv sit tøj og sko og også gerne vores andres sko.
hun hjælper til med at få tøj og sko på.

hun siger mange ting, men meget er uforståeligt men kan nok omkring de 20-30 ord som er forståelige nok til at vi som forældre ved hvad hun vil.

hun giver også selv udtryk for at være sulten eller tørstig.

det sådan ca det hun kan

Anmeld

1. august 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11

Vores er 20 måneder og forstår alt hvad vi siger, og kan egentlig rigtig mange ord og navne, men mange af dem er ikke rene, så det er vist mest den nærmeste familie der forstår ham. han lærer super hurtigt for tiden, og gentager tit hvad vi siger. Igår lærte han et nyt navn efter vi havde været sammen med personen i et par timer. 

han snakker konstant, og vil gerne tales med og have svar, hele tiden. Så hans sprogudvikling er vist i fuld sving

han øver sig også i at tælle. Fx når han løber gennem stuen, så starter han med at "tælle". "Eee Toooo deeee" og så løber han

motorisk både løber, hopper og danser han og kravler selv op på højstolen når vi skal spise.

han kan tage simple stykker tøj af selv, fx joggingbukser eller underbukser kan også tage velcrosko af selv.

kan ikke lige komme i tanke om mere, men spørg gerne

Anmeld

1. august 2013

Elgaard73

Månsson skriver:

Laura er 22måneder og har et kæmpe ordforråd hun ligger noget over hendes alder der.
Hun tager selv tøj og sko på/af hvis de er med velcro. Ska dog ha hjælp med knapper og lynlåse der ska lukkes.
Hun går, løber, hopper og klatre alle steder.
Hun ka tælle til 5 og ka finde familiens forbogstaver hvis hun ser alfabetet.

Bum bum ja hun ka en helt masse ved ik ligd hva jeg mere ska fremhæve

Hold da op hvor hun dygtig... . Her kan han også selv tage tøjet af, men er stadig ved at lære hvordan man tager det på. Og han har kun et par enkelte sko, som han selv kan finde ud af at tage på. 

Han løber, hopper og ( i særdeleshed) kravler også op på ALT, men resten, som din datter kan, har vi til gode endnu

Anmeld

1. august 2013

AndreasMor84

Man kan jo aldrig helt sammenligne børn og piger kan ofte mere end drenge.
Men min søn på 22 mdr kan bl.a. sige: Mor, far, traktor, kaffe, hej, vi ses, tak for mad, farmor, sove, mad, bad, dreje, feje, støvsuge, bamse, sut, mælk, rosiner, vand, is, kage (hvorfor mon, når moderen bager hele tiden.. hehe), tøj, bil, varm, kold, osv osv.
Han kan løbe, hoppe med begge ben samtidig, køre på scooter, gå på trapper, kravle op ad ALT, hjælper til med tøj, sko, ble osv.

Anmeld

1. august 2013

Elgaard73

Mor11 skriver:

Vores er 20 måneder og forstår alt hvad vi siger, og kan egentlig rigtig mange ord og navne, men mange af dem er ikke rene, så det er vist mest den nærmeste familie der forstår ham. han lærer super hurtigt for tiden, og gentager tit hvad vi siger. Igår lærte han et nyt navn efter vi havde været sammen med personen i et par timer. 

han snakker konstant, og vil gerne tales med og have svar, hele tiden. Så hans sprogudvikling er vist i fuld sving

han øver sig også i at tælle. Fx når han løber gennem stuen, så starter han med at "tælle". "Eee Toooo deeee" og så løber han

motorisk både løber, hopper og danser han og kravler selv op på højstolen når vi skal spise.

han kan tage simple stykker tøj af selv, fx joggingbukser eller underbukser kan også tage velcrosko af selv.

kan ikke lige komme i tanke om mere, men spørg gerne

Det lyder meget som herhjemme, lige borset fra det med sproget

Han snakker også rigtig meget, men det meste er altså stadig "russisk", og de ca 25 ord han kan, tror jeg også at man skal kende ham, for at forstå...:-)

Anmeld

1. august 2013

Elgaard73

AndreasMor84 skriver:

Man kan jo aldrig helt sammenligne børn og piger kan ofte mere end drenge.
Men min søn på 22 mdr kan bl.a. sige: Mor, far, traktor, kaffe, hej, vi ses, tak for mad, farmor, sove, mad, bad, dreje, feje, støvsuge, bamse, sut, mælk, rosiner, vand, is, kage (hvorfor mon, når moderen bager hele tiden.. hehe), tøj, bil, varm, kold, osv osv.
Han kan løbe, hoppe med begge ben samtidig, køre på scooter, gå på trapper, kravle op ad ALT, hjælper til med tøj, sko, ble osv.

Lyder meget som vores dreng... Og hvor er jeg glad for at du skriver at du har en dreng der klatre op af ALT . Det gør han også her og jeg var faktisk ved at blive en smule bekymret for om det kun var ham der var sådan... Syntes nemlig ikke at dem i DP'en eller vores omgangskreds klatre så meget. Eller jow, selvfølgelig klartre de da, men overhovedet ikke så meget som vores dreng. 

Anmeld

1. august 2013

L&V

Elgaard73 skriver:

Hold da op hvor hun dygtig... . Her kan han også selv tage tøjet af, men er stadig ved at lære hvordan man tager det på. Og han har kun et par enkelte sko, som han selv kan finde ud af at tage på. 

Han løber, hopper og ( i særdeleshed) kravler også op på ALT, men resten, som din datter kan, har vi til gode endnu

Det er os bare gået stærkt især med sproget. Der er jo os forskel på drenge og piger også kommer det jo bare i ryk..

Åh det der kravlen op og ned det giver en dårlige nerver

Anmeld

1. august 2013

gonefishing

Elgaard73 skriver:

vi har en datter på 2,5 år
Hun har altid været utrolig god motorisk, hun gik ved 8 måneder, begyndte hurtigt at løbe osv.
Men... hun har aldrig været en der talte så meget. Dette var jeg, ligesom du er nu, meget bekymret for men fik hele tiden af vide fra pædagogerne at : "det skal nok komme".
Men nu er det sådan at vi lige har fået af vide, at hun skal til talepædagog (der er ingen problemer med ørene).

Når vi læser bøger vil hun selv sidde med dem, hvis vi sidder og fortæller og forklarer blev hun førhen meget sur og stædig og så "Kunne det være lige meget". Og selvom vi altid sagde hvad farve ting havde osv, hjalp det lige meget.

Men det tog så en vending for 2 uger siden - og hun er IKKE begyndt til talepædagog endnu. Jeg blev bare mega meget pædagogisk i mine fortællinger, og nok rimlig "tosset" at hører på, jeg havde store armbevægelser når jeg fortalte om ting, og min datter begyndte at synes det var sjovt, og abe efter. Og hver gang hun abede efter lavede jeg store øjne og sagde "high five store pige".

2 uger efter siger hun alle farver, alle dyr, hun kan tælle til 10, synge og folk forstår hende meget bedre.

Men når alt kommer til alt, så vil jeg bare berolige dig med..... Hvornår har du set en teenager på 13 som sidder og siger "gaga dada?", aldrig vel? så det skal nok komme.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.