Anonym skriver:
Okay men så behøver man vel ikk have været af en fagforening i et år ?
Hvis med fagforening du mener akasse, så nej, man behøver ikke at have optjent de 1900 timer det er vis man skal have dagpenge, som bliver udbetalt af akassen, barselsdagpenge bliver udbetalt af udbetaling danmark. Men hvis man er ledig så skal man have været medlem, ellers hedder det KH, men ellers snak med udbetaling danmark omkring det så har du fået sikre svar. Jeg har snakket med dem omkring det, da jeg først mistede mit job her til den 6 sep. så skulle lige kende reglerne, jeg er dog i akassen, men de har jo ikke rigtigt noget at gøre med barselsdagpenge.
Forældre med tilknytning til arbejdsmarkedet har ret til barselsdagpenge under barselsorlov. Det er Udbetaling Danmark, der administrerer reglerne for barselsdagpenge. Er du lønmodtager skal du opfylde én af følgende betingelser:
- have været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt de sidste 13 uger med mindst 120 timer før barselsorlovens start
- være berettiget til arbejdsløshedsunderstøttelse eller en ydelse, der kan træde i stedet
- have afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed inden for den sidste måned
- være elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov
Er du selvstændig erhvervsdrivende skal du have drevet selvstændig erhvervsvirksomhed i væsentligt omfang i mindst seks måneder inden for de sidste 12 måneder. Heraf den seneste måned før dit fravær.
Sakset fra https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/sociale-ydelser/sociale-ydelser/foedsel-adoption-og-barn/barselsorlov-og-barselsdagpenge/
Anmeld