Anonym skriver:
Jeg ved faktisk ikke lige om jeg er klar til at tage konfrontationen med moren. 
måske ser hjemmet ikke ud som pigen fortæller, måske er det blot hendes ønske....
Jeg ville være opmærksom på, hvad jeg hørte og så, sådan som du allerede er, og så ville jeg absolut ikke konfrontere moren, med mindre jeg fik kendskab til noget alvorligt. Desuden ville jeg lade mit hjem være åbent for pigen i det omfang, jeg kunne leve med det, og sige til min datter, at folk er meget forskellige, og at deres måde at leve på nok er meget anderledes end vores - og at hun selvfølgelig skal fortælle det, hvis hun hører noget, der gør hende bekymret.
I en 12-årigs hoved er det måske superlogisk, at sofaen kom i vejen for deres aftale - det ville jeg ikke lægge så meget i, måske er der en enkel forklaring. At moren er fysisk hæmmet - måske også mentalt - gør det måske til en tiltrængt aflastning, at I havde pigen boende fire dage - og hun kan jo have sagt til moren, at det var helt fint med jer. Det med tøjet ville jeg heller ikke gøre andet ved end blot at undre mig.
Der er afgjort tale om en mor med manglende overskud, men jeg synes ikke, det nødvendigvis indikerer omsorgssvigt. Du har i hvert fald ikke noget konkret at hænge det op på.
Vi har i tidens løb også lagt hjem til børn fra "specielle" familier - og nogle gange undret os - men jeg synes, det er godt at vide, at man gør en forskel for børnene ved at huse dem, og at det er sundt for ens egne unger at opleve, at familier fungerer forskelligt.
Hvis du har stærkt på fornemmelsen, at noget er galt, så ring til klasselæreren og hør dig forsigtigt for. Måske er der også bekymring fra skolens side - og måske kan de omvendt berolige dig med, at der ikke er grund til uro.