Hvornår og hvordan begyndte jeres børn at spise selv?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juli 2009

trunte89

Selvfølgelig skal han have lov, ellers lærer han det aldrig
Sara har selv spist med fingerene/gaffel til alle måltiderne da hun var omkring et år. Måske lidt mere, men var tit fordi hun ikke gad. var jo næmmere at blive fodret.

Men må ærligt indrømme, at ske er først her for nylig hun har fået lov til det ( er er 18 mdr her den 19.), men det mestre hun altså bare til ug. Synes, at hun er SÅ dygtig og det tog hende kun et par dage at lære det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2009

Mormilla

ka-ri-na skriver:

Nikoline er 7½ mdr nu og der går ikke længe inden hun selv får lov.... der er kun een måde at lære det på og man kan kune forvente at de grisser en del...

Ja det var os det jeg sagde til min mand Men har fortalt ham alt hvad i har skrevet. Han kan godt se at det er ved at være tid

Anmeld

13. juli 2009

Mormilla

trunte89 skriver:

Selvfølgelig skal han have lov, ellers lærer han det aldrig
Sara har selv spist med fingerene/gaffel til alle måltiderne da hun var omkring et år. Måske lidt mere, men var tit fordi hun ikke gad. var jo næmmere at blive fodret.

Men må ærligt indrømme, at ske er først her for nylig hun har fået lov til det ( er er 18 mdr her den 19.), men det mestre hun altså bare til ug. Synes, at hun er SÅ dygtig og det tog hende kun et par dage at lære det.

okay det er da flot at hun lærte at spise med ske så hurtigt!!!

Anmeld

14. juli 2009

Mor til Frederic og Freya

Frederic er 10 mdr og spiser selv sin middagsmad (rugbrød) med gaffel og hans aftensmad også med gaffel... Han VIL selv og gud nåde og trøste hvis man tager hans gaffel, for at hjælpe.
Det er ok at tage den og stikke den i maden, men selv tage den og putte i munden gør han selv.
Han sidder som regl hver aften med gaffel i den ene hånd og et stykke kød (kylling- fisk mm) i den anden.

Han har i flere mdr spist med fingerne både middags og aftensmad. vildt lækkert men hurra for voksdug - vaskeklud og stor hagesmæk...

Han kan næsten drikke selv af kop uden tud. Frugt: æbler- rosiner - vandmelon mm spiser han også selv.

Anmeld

15. juli 2009

Mormilla

Frederic's moar skriver:

Frederic er 10 mdr og spiser selv sin middagsmad (rugbrød) med gaffel og hans aftensmad også med gaffel... Han VIL selv og gud nåde og trøste hvis man tager hans gaffel, for at hjælpe.
Det er ok at tage den og stikke den i maden, men selv tage den og putte i munden gør han selv.
Han sidder som regl hver aften med gaffel i den ene hånd og et stykke kød (kylling- fisk mm) i den anden.

Han har i flere mdr spist med fingerne både middags og aftensmad. vildt lækkert men hurra for voksdug - vaskeklud og stor hagesmæk...

Han kan næsten drikke selv af kop uden tud. Frugt: æbler- rosiner - vandmelon mm spiser han også selv.

Okay det er flot!!! Hvordan lærte du ham at spise med gaffel?

Ja her er det os ud over det hele!!! Men han bruger nok han`s ske 5 gange ved aftensmad Ellers spiser han det med hænderne Vi har os en voksdug, vaskeklud og en stor hagesmæk Han sidder kun i ble når han spiser aftens mad. Fordi han stikker hænderne ind under hagesmækken og tørre han`s hænder

Anmeld

15. juli 2009

Mor til Frederic og Freya

Mormilla skriver:

Okay det er flot!!! Hvordan lærte du ham at spise med gaffel?

Ja her er det os ud over det hele!!! Men han bruger nok han`s ske 5 gange ved aftensmad Ellers spiser han det med hænderne Vi har os en voksdug, vaskeklud og en stor hagesmæk Han sidder kun i ble når han spiser aftens mad. Fordi han stikker hænderne ind under hagesmækken og tørre han`s hænder

aner det faktisk ikke - syntes ikke vi gjorde noget særligt   Han har altid haft en ske eller gaffel liggende når han skulle spise - lege med den og selv proppe den i munden. Vi havde i lang tid hvor han spiste med fingerne - det skulle være godt for deres finmotorik..... Og så begyndte vi stille og roligt at putte ting på gaflen, det tog lige et par gange til han ramte munden rigtigt med kartoffelstykker mm. men syntes han mestre det til ug.

Ske'en er dog mest til at få grød til at flyve rundt og banke i tallerken..

Det er at gribe chancen når deres interesse er der og så støtte dem i det...

Stædig som han er, så er der dage det er svært at få ham til at spise... så når han 'overgiver' sig og får taget gaflen i munden - klapper vi og siger hvor er du dygtig 2-3 gange og han spiser derefter selv nogle mundfulde. MEN bølle som han er begynder han derefter at tage et stykke kartoffel - lægge gaflen og begynder at klappe. når man så siger: ja du er dygtig - så spytter han sg den ud og griner over hele 5 øren... 
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

15. juli 2009

Mormilla

Frederic's moar skriver:

aner det faktisk ikke - syntes ikke vi gjorde noget særligt   Han har altid haft en ske eller gaffel liggende når han skulle spise - lege med den og selv proppe den i munden. Vi havde i lang tid hvor han spiste med fingerne - det skulle være godt for deres finmotorik..... Og så begyndte vi stille og roligt at putte ting på gaflen, det tog lige et par gange til han ramte munden rigtigt med kartoffelstykker mm. men syntes han mestre det til ug.

Ske'en er dog mest til at få grød til at flyve rundt og banke i tallerken..

Det er at gribe chancen når deres interesse er der og så støtte dem i det...

Stædig som han er, så er der dage det er svært at få ham til at spise... så når han 'overgiver' sig og får taget gaflen i munden - klapper vi og siger hvor er du dygtig 2-3 gange og han spiser derefter selv nogle mundfulde. MEN bølle som han er begynder han derefter at tage et stykke kartoffel - lægge gaflen og begynder at klappe. når man så siger: ja du er dygtig - så spytter han sg den ud og griner over hele 5 øren... 

Så lyder det jo til at vi er på rette vej

Hvor er han bare nuser!!! Kan godt li den med at han gerne vil ha at i gir ham ros...

Anmeld

15. juli 2009

Miamaja

guldklumpen var 8 mdr da han begyndte at ville spise selv - jeg ville helst made ham selv for saa blev der en del mindre svineri

Anmeld

16. juli 2009

Mormilla

Miamaja skriver:

guldklumpen var 8 mdr da han begyndte at ville spise selv - jeg ville helst made ham selv for saa blev der en del mindre svineri

Hihihi... Jeg er lidt ligeglad med om han sviner Vi har to dejlige hunde som får lov til at rydde op når han er fårdig med at spise

Anmeld

16. juli 2009

Cris

Vores søn kan spise selv uden problem, han er 17måneder. Men en anden forskellige ting er at han gider at spise. Nogle gange er han lidt for hurtigt til at sige jeg er færdig. Jeg hjælper ham meget tit, hvis jeg kan se, at han ikke har spist særligt meget. Nogle gange er det fordi han ikke længere gider at sidde og han vil hellere ned at løbe. Så vi kører en blanding af spise selv og giver ham mad efter behov.

Forresten jeg har glemt at svare til spørgmålet!  Han var ca. 9 måneder, da han begyndt at spise selv. Men det var ikke altid maden kom ind i selve munden, for meget tit har han tabt inholdet fra skeen inden han nå munden . Men i et styk tid spiste han selv både tingene som skulle spises med ske og med gaffel. Fingrene har han også brugt og det må han gerne her i huset også. Og ja, der var meget at tørre efter ham. Han har brugt i noget tid så en hægesmakke som er en hel dragt og den var super. Stille og rollig var der mindre og mindre rod på sig selv og gulvet. På bordet bruger vi stadig en voksdug, da der stadig sker der meget ved bordet. Men det jeg mente før var, at han på et eller andet tidspunk mistede lidt interese. Han sidder, tager 3 eller 4 hapser og så synes han, at han har spist færdig. Han har altid været lidt utålmodig med at sidde længe i et sted så jeg er begyndt at "hjælpe" ham lidt. Han spiser selv, men jeg fylder lidt efter, hvis jeg synes, at han ikke har taget særligt meget. Mange siger, at det er forkert at gøre det, men han er kun 17 måneder og det tager jeg ikke særligt tung. Han skal nok blive større og sidde i længere tid. Så lige nu er 50 - 50 (spise selv og mor mader lidt til).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.