Anonym skriver:
Jeg er i tvivl om vi er for bløde overfor vores barn. Jeg synes det er vigtigt man ikke er for eftergivende, fordi børn er nødt til at lære grænser og "disciplin" for at udvikle sig og lære respekt og at ikke alle bare bukker og nejer for dem.Men synes det er svært.
Hvordan gør jeg?
Vores datter er 1 år og 9 mdr. Og har et dårligt sprog. Og derfor er jeg i tvivl om hvordan jeg opdrager på et alderssvarende niveau. Der er nogen der siger til mig, at jeg bør benytte timeout, men jeg tror bare ikke at hun kan forstå sammehængen mellem hendes adfærd og handlingen time out. Og hvis jeg forklarer hende hvorfor hun er kommet i time out. Vil hun kunne forstå forklaringen? Det er svært for mig at vide hvor meget hun forstår, når hun næsten ikke har noget sprog.
Hvad med skælden ud og irettesættelse? Pt benytter jeg mig af anerkendende pædagogik og siger til hende "Jeg forstår godt du bliver sur over du ikke må få sutten, men det er kun når du skal sove" for eksempel, men synes bare ikke det virker. Og jeg tænker også, om man kan være for blød? Bør man "sætte sig i respekt" hvis overhovedet? Og hvordan?
Når hun bliver hysterisk over noget hun ikke må, hvordan så tackle det? Min svigerinde forventer at alle gør som hun vil, fordi der aldrig har været konsekvens og hun bare har fået sin vilje, og jeg vil ikke komme til at "lave mit barn" til sådan en type!
Har brug for råd. Og hvad nu hvis de er total på tværs og hysteriske hvis de er trætte? Skal man så stadig "sætte sig i respekt" eller give dem det de har lyst til/brug for?
nu ved jeg self ikke om andre har anden mening 
men fik at ide af min sp, som jeg har haft meget med at gøre self efter hun egentligt burde slippe os. grundet at min yngste har været rigtig syg og indlagt rigtig mange gange, og hun var perfekt til at "lesse" bekymringerne af på omkring hans sygdom... men der fik jeg at vide at timeout ikke burde blive brugt til et barn under 3 år... når barnet så fyldte 3 kunne man begynde at bruge det hvor man så sagde 1 min pr år, altså 3 min max.
den med pædagogiken ved at vende tingene, bruger vi selv her hjemme og den er rigtig god
og brugte den også da de var i den alder
så synes helt klart det er en ting du skal blive ved med...
udover det havde jeg selv problemer med den store fordi jeg var for bange for at blive for "hård" overfor ham når jeg "skældte" ud... men fik igen at vide af sp at et barn altså ikke tager skade af at høre man er vred/sur/skuffet over tingene de nu har gjort. for er man måske ikke lidt "sur" i stemmen så tror de ikke man mener det...
håber der var bre lidt du kunne bruge 
Anmeld