Mor11 skriver:
Jeg har erfaret med min egen, at hvis jeg hæver stemmen bliver han mere hys eller ked. De gange det er sket, har jeg trøstet, men stadig holdt på mit. Altså sat mig ned og holdt om ham, sagt "såå såå, jeg ved godt du gerne vil have en kiks mere, men sådan er det altså, vi skal også have aftensmad om lidt" (bare et ex)
Jeg selv bruger absolut ikke udelukkende anerkendende pædagogik, må jeg indrømme. hvis det er en situation der eskalerer, fx barnet vil have noget i en butik, du siger nej, barnet bliver ked/hys, så ville jeg anerkende og tale til ro, hvis dette ikke virker vil jeg være konsekvent og sige, jeg ved godt det er træls, men sådan er det. slut, så må han rase ud, og så er det som regel ovre efter 2min.
hvis det er noget pludseligt, fx barnet kaster med sten på legepladsen med andre børn, så vil jeg sige meget bestemt NEJ/STOP det må du ikke. (Med tilhørende alvorligt ansigt) Og derefter fortælle hvorfor. Jeg tror ikk på at børn forstår alvoren i at de ikke må kaste med sten hvis de bliver mødt af et blødt "jeg forstår godt at det er sjovt, men osv". Når de er små tror jeg virkelig at det gør en forskel at de kan mærke alvoren omkring det, med det samme!
Hvis han får er reelt hysterisk flip over ingenting herhjemme, spørger jeg som regel hvad der er galt osv, hvis han ikke vil hjælpes, får han lov at rase ud uden synderlig reaktion. og så stopper det ret hurtigt
hopper og springer ikke for at finde en løsning, når jeg VED at der egentlig ikke er et problem 
Tak igen, det er nogle rigtig gode svar du kommer med!
Og du har ret i, at der er forskelle på situationer. Og nu jeg tænker over det, er det også der jeg typisk hæver stemmen. Hvis hun gør noget, hun VED hun ikke må, fx slår mig og griner flabet, så siger jeg "nej!! Du må ikke slå!" og ser alvorlig ud - plejer at følge op med, at så bliver mor ked af det, når du slår. Eller "Man skal ae-ae". Og hvis hun laver noget, der er farligt, så får hun også et hårdt nej, så hun forstår alvoren. Det tager hun også fint, og hører typisk efter. Hun bliver kun ked af den hævede stemme netop i de situationer, hvor man nok ikke bør hæve den. Det skal jeg arbejde på - altså ikke det med at hæve stemmen, for det sker ikke så tit, men afværge på en ordentlig måde.
Hendes hysterianfald kan vare længe, men det er nok også en konsekvens af, at så ved hun vi giver efter. Øv hvor har vi været dårlige forældre! Jeg tror dog også hun har en tendens til værre hysterianfald, fordi hun ikke har noget sprog, hun er bagud. Og det er jo frustrerende ikke at kunne udtrykke sig, for det er ikke altid jeg kan regne ud hvad hun vil.
Men så tænker jeg det måske netop er vigtigt at bruge anerkendende pædagogik i de situationer og fortælle hende hvad hun vil - så hun ved jeg har forstået det, men stadig siger nej. Det virker bare nogen gange som om ordene trigger vreden endnu mere - hvis jeg fx siger ordet "sut".
Hmm.. Der er noget at arbejde med her. Heldigvis er det jo ikke for sent.