Kofoed. skriver:
men det er forkert af dig. håber vis du har afgjort det sådan overfor nogen, at de har kørt den videre i retten. så længe han ikke bidrager økonomisk eller med det huslige, så er hun enlig forsørger og det er kommunen der har bevis byrden.
man kan jo vende den rundt. hvis begge er på kh og de bor hver for sig, ergo mor som forsørger og far som ikke forsørger. er han så berettet til forsørger kh, selvom han ikke bor på adressen, men "dater" bare moren? nej, derfor er mor enlig forsørger.
Nu er det ikke SÅ let - og det er en individuel vurdering hver gang - jeg kender jo heldigvis lovgivningen og den er desværre grå. Men jeg synes ud fra det hun skriver at det er fornuftigt at afmelde - specielt fordi vi ser "skræppere" på når den formoede samlever er barnefar.
Tro mig - vi har MANGE retningslinjer og ting der skal vurderes og tages hensyn til - men nogle gange skriver folk ting som "hvis han kun overnatter 2 gange om uge så er det ok" - det er ikke "godt nok", så sort/hvidt er det ikke.
Når jeg skriver min mening herinde, så skriver jeg ud fra det folk skriver - hvilket sjældent er hverken det hele eller halve billede - og efter min personlige mening, så hellere et tilskud for lidt end for meget, da det hele er SÅ dumt hvis man senere bliver beskyldt for at være social bedrager.
Så min opfordring generelt - hvis man er i tvivl, så spørg, men forvent også at hvis du selv "har en fornemmelse af at være social bedrager" så er du det nok/tæt på.
Lovgivning er rar - men noget hø - når den er grå = vurderingssag hver gang, da der så ikke er nogle klare ja/nej svar...
Når jeg sidder og afgør sager så er folk reelt bare et cpr-nr - og så er det de fakta der ligger i sagen der er afgørende - vi har jo ingen personlig kontakt, så vores personlige meninger om folk bliver heldigvis liggende "udenfor" :-) Og bare fordi vi af og til tager tilskud for folk, kan vi jo godt have en personlig mening om at det ikke er "helt fair" - men lovgivningen ændrer sig ikke...
Så håber at folk ser mine indlæg vedr. disse ting som en hjælp - ikke som et "slag oven i hovedet" - jeg ønsker netop at så FÅ får problemer - det er aldrig sjovt at skulle betale penge tilbage - enlige har sjældent for mange i forvejen, så hver en krone bliver jo brugt :-) Og generelt skriver jeg også at de skal kontakte f.eks. Udbetaling Danmark og få en snak - vi er slet ikke så farlige :-)
-Xolia-