Man kan ikk tvinge en misbruger til at stoppe.. Og SLET ikk hvis personen ikk ønsker det.. Desværre.. Det ville da være en perfekt løsning, men desværre er den ikk reel...
Nej desværre kan man ikke tvinge dem, men man kan være der når de rammer deres bund og tilbyde at hjælpe dem med fx en behandling alla Minisota modellen, eller finde et AA-mde til dem, blå kors, der er jo mange muligheder. Og jeg kender da en del der er blevet ærdru via Minisotamodellen, selvfølgelig er der nogle der vil få tilbagfald, men når og hvis det skar ved de hvor de kan få hjælpen igen til at blive ærdru og forbliver ædrru.
For mange alkoholikkere er det mest skræmmende jo at de ikke har et netværk ud over familien som er ærdru, og derfor er flasken så let at tage. Men ved fx en behandling og efterfølgende møder i fx AA finder mange et netværk, og redskaber til at state et nyt liv.
Men det er da enormt skræmmende, jeg ved det, har jo selv været der, og kan sagtens huske hvordan jeg rystede, angsten for det nye og fremmede, og havde mest lyst til at tage min "gode" ven flasken til munden
Jannie
Anmeld