Hej Heidi.
Uha jeg for helt ondt i maven når jeg læser dit indlæg, og fælder en tåre af genkendelsen af det liv du beskriver som pårørende til en alkoholikker og en alkoholikker.
Min far var alkoholikker og har været det i hele mit liv, som barn var han kvartalsdranker, og i perioder var han der for mig og andre gange svigtede gang på gang, afhænigt af hans drikkeri. Som de andre skriver er det helt normalt med et rødt og svampet ansigt. Som teenager dark han hverdag. Alkoholikkeren er ikke god til at passe på sig selv men når den endelig lover noget gør de det så overbevisende, at man tror på dem igen og igen. Jeg mistede kontakten til min far da jeg var 18 og hans fam. (selv om jeg ikke havde så meget med dem at gøre, pga endnu en af hans historier)
Da jeg var 17 år begyndte jeg at følge i min fars fodspor og drak meget i 5 år, og vidste godt hvor det bar hen ad. Så i 1993 traf jeg den sværeste beslutning i mit liv. Ville jeg leve eller ville jeg dø af druk, hvilket jeg var på vej til. Vejede 43 kg på det tidspunkt. Jeg valgte livet og besluttede dengang at jeg kun kan være et eksempel på at man kan og holde ved. (i dag har jeg været ærdu og cleen i 14 3/4 år) Efter 5 år som ædru overvejede meget om jeg skulle kontakte min far,og prøvede mange gange at google ham, men uden held.
For ca 5 år siden mødte jeg en pige på HF, og vi snakkede om løst og fast, vores særprægende efternavne. Hun nævnte at hendes veninde hed det samme, og det viste sig at det var min kusine. Så siger hun "ved du onkel er død" nææ det gjorde jeg ikke og det gik slet ikke op for mig at det var min far der var død 8 år før. Han var død ved at alle hans vitale organer satte ud og hans sidste tid var i respirator. Men jeg nåede ikke at være det eksempel for ham som jeg så gerne ville være. Jeg har dog haft hentet en masse erfaringer i en selvhjælpsgruppe som hedder al-anon (smider lige et link til sidst) Her er det pårørende til alkoholikkere, som deler erfaring styrke og håb til at komme igennem de hårde tider, og til at kunne gennemskue deres historier Og hvordan du hjælper fx din far bedst.
Undskyld det blev vist ret langt dette indlæg, og lod mig vist rive med af mine egne følelser, men du må endelig skrive hvis der er noget du gerne vil vide mere om.
(H) Jannie
Kunne kun lige finde den engelske site, da den danske er nede, men prøv evt at google det senere
http://www.al-anon.alateen.org/english.html
Anmeld