ægtepagt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. juli 2013

Anonym trådstarter

Bech19 skriver:

En ægtepagt kan man få lavet både før OG efter brylluppet.

Det er op til den enkelte person, om man vil underskrive, så det, at du vil gifte dig, afhænger af, om din kommende mand skriver under, skal dette selvfølgelig gøres før brylluppet.

Du kan søge på google efter en familieretsadvokat i dit område. Så kan du ringe og få en pris.

forstår ikke helt hvad du mener

Det er op til den enkelte person, om man vil underskrive, så det, at du vil gifte dig, afhænger af, om din kommende mand skriver under, skal dette selvfølgelig gøres før brylluppet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juli 2013

Bech19

Det, jeg mente, var, at du ikke kan tvinge ham til at skrive under. Han kan heller ikke tvinge dig til at skrive under.

Så hvis brylluppet fra en af jeres sider er betinget af, at I opretter en ægtepagt, er det en god idé at gøre dette FØR brylluppet.

Det er især relevant, hvis I har forskellige størrelse formuer eller på sigt vil få.

Hjalp dette?

Anmeld

26. juli 2013

Janey

Profilbillede for Janey

En ægtepagt kan laves både før og efter brylluppet, og den kan også ændres igen, hvis I senere ønsker at lave den om. Vi lavede en, da vi blev gift og ændrede den igen, inden vi fik vores datter.

Som andre foreslår, kan du bruge familieadvokaten.dk eller søge efter en lokal advokat med speciale i familieret. Når I bare skal have fuldstændigt særeje, er det en ret simpel tekst, der skal laves, så det burde ikke koste ret meget. Jeg ved dog ikke, hvad folk betaler for ægtepagter, da jeg er jurist, så jeg lavede selv vores og har derfor kun betalt tinglysningsafgift, som alle jo skal betale for at få den godkendt.

Anmeld

26. juli 2013

Carina:-)

Vi har lavet særeje pga firma.

Vi tog bare kontakt til vores advokat.

Har I ikke en I som I kender ,så er det bare med at finde en i jeres lokalområde

Anmeld

26. juli 2013

Anonym trådstarter

Bech19 skriver:

Det, jeg mente, var, at du ikke kan tvinge ham til at skrive under. Han kan heller ikke tvinge dig til at skrive under.

Så hvis brylluppet fra en af jeres sider er betinget af, at I opretter en ægtepagt, er det en god idé at gøre dette FØR brylluppet.

Det er især relevant, hvis I har forskellige størrelse formuer eller på sigt vil få.

Hjalp dette?

når, jamen vi er begge enige om både bryllup og særeje 

Anmeld

26. juli 2013

Anonym trådstarter

Janey skriver:

En ægtepagt kan laves både før og efter brylluppet, og den kan også ændres igen, hvis I senere ønsker at lave den om. Vi lavede en, da vi blev gift og ændrede den igen, inden vi fik vores datter.

Som andre foreslår, kan du bruge familieadvokaten.dk eller søge efter en lokal advokat med speciale i familieret. Når I bare skal have fuldstændigt særeje, er det en ret simpel tekst, der skal laves, så det burde ikke koste ret meget. Jeg ved dog ikke, hvad folk betaler for ægtepagter, da jeg er jurist, så jeg lavede selv vores og har derfor kun betalt tinglysningsafgift, som alle jo skal betale for at få den godkendt.

hvis du er jurist, ved du så, hvis jeg må spørge, hvordan det er med gæld fra før ægteskabet? både gæld privat, altså hos diverse firmaer osv, og gæld hos skat, bøder osv.. ? hvad sker der hvis vi ikke har særeje og den med gæld dør? eller vi bliver skilt? 

håber det ok jeg spørg, har snart fået 1000 forskellige forklarringer, det er satme svært at finde ud af 

Anmeld

27. juli 2013

Janey

Profilbillede for Janey

Gæld er som udgangspunkt personligt uanset, om den er opstået før eller efter I blev gift, så I hæfter ikke for hinandens gæld. Desværre er det lidt anderledes med skattegæld, da Skat kan kræve, at du betaler din mands skattegæld og omvendt, hvis den af jer der skylder pengene ikke selv kan betale gælden. Dette gælder dog kun for gæld, der er opstået, mens I har været gift og ikke den gæld, der er opstået før det år, I bliver gift. Dvs. bliver I gift i 2013, kan I komme til at betale den gæld i hver især får til det offentlige fra starten af 2013.

I vil aldrig kunne blive tvunget til at betale hinandens gæld, når det drejer sig om gæld til private.

Hvis I skulle blive skilt eller den ene dør, vil gælden blive modregnet i opgørelsen over, hvad I ejer. Dør din ægtefælle og I ikke har børn eller lavet testamente om, at andre skal arve, vil du arve alt det, din mand efterlader når gælden er betalt. Hvis han ejer ting for 100.000 og har gæld for 50.000, arver du de 50.000. Skylder han mere end han ejer, arver du intet, men skal heller ikke betale hans gæld medmindre, der er tale om gæld til det offentlige, der er opstået efter det år I blev gift. Dette gælder uanset om I har særeje eller ej.

Bliver I skilt gælder nogenlunde det samme, men her er der nogle fordele i særejet. Hvis I skal skilles, skal I jo normalt dele jeres aktiver. Dvs. har du ejendele for 100.000 og din mand har for 50.000, skal du teknisk have 25.000 af ham, og han skal have 50.000 af dig. Har han samtidig gæld for 100.000, skylder han mere væk end han ejer, så hans ejendele bliver sat til 0 (da du ikke hæfter for hans gæld) og han skal så ikke give dig noget, men du skal stadig give ham 50.000. Dette undgår I ved at have særeje, da I så ikke skal dele noget ved en skilsmisse.

Anmeld

27. juli 2013

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at finde ud af. Det er et af de fag på jurastudiet, som indtil for nogle få år siden, havde en af de største dumpeprocenter

Anmeld

27. juli 2013

Anonym trådstarter

Janey skriver:

Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at finde ud af. Det er et af de fag på jurastudiet, som indtil for nogle få år siden, havde en af de største dumpeprocenter

tusind tak for det lange gode og forståelige svar. lige hvad jeg har ledt efter 

han har rigtig meget gæld hos skat.. men regner da ikke med at der kommer mere, som i, med ny dato. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.