Genbruge babydyne fra første barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.010 visninger
18 svar
5 synes godt om
19. juli 2013

Københavnermor

Ja, er lidt i tvivl om det er ok.

Hvad har i gjort?

Min store pige skal have en juniordyne idag, og ville også købe nye babydyner til den kommende baby. Men pengene er små, og jeg tænker ER det virkelig nødvendigt? Ville det være fint nok at vaske dem vi allerede har?

Det jeg tænker på, er mht. allergi og sådan... Og så har jeg hørt at man skal have nye dyner og madrasser til hvert barn...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juli 2013

Faith

Jeg har genbrugt dyner og puder.

Anmeld

19. juli 2013

Babymama79

Københavnermor skriver:

Ja, er lidt i tvivl om det er ok.

Hvad har i gjort?

Min store pige skal have en juniordyne idag, og ville også købe nye babydyner til den kommende baby. Men pengene er små, og jeg tænker ER det virkelig nødvendigt? Ville det være fint nok at vaske dem vi allerede har?

Det jeg tænker på, er mht. allergi og sådan... Og så har jeg hørt at man skal have nye dyner og madrasser til hvert barn...

hej

Jeg har kørt 3 børn igennem og alle har altså delt dyne. Man kan vaske dyner i særligt vaskemiddel og eftersom at babyerne ikke ligefrem slider dem op, så er der vel ingen grund til at tro, at den ikke kan bruges til et barn mere. Jeg ville bestemt ikke tøve med at lade dynen gå i arv

Anmeld

19. juli 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her køre de også uden skrupler på andet barn! De ka jo altså vaskes osv! Vh stine

Anmeld

19. juli 2013

Nea85

Jeg ville til enhver tid bruge babydynen til nr. 2. Når den er vasket på 60 grader, er alle husstøvmider dræbt.
Til gengæld har jeg hørt, at madrasser ikke skal genbruges, fordi de ikke kan vaskes på samme måde. Og hvis de bliver renset, kan der være rester af kemikalier i, som bestemt ikke er sundt for en lille baby..

Anmeld

19. juli 2013

MEAK

Dyner og puder kan du sagtens genbruge, da de kan vaskes. Husk, hvis det er med fjer/dun at bruge vaskemiddel beregnet til det - ellers ødelægges struktur og bæreevne. Jeg køber flaskerne i Jysk, men det fås nok også andre steder.

Det er i øvrigt en god idé at vaske puder og dyner med jævne mellemrum - både børn og voksne. Så reducerer du støvmider og allergi risiko betragteligt. 

Mht madras så bør den som hovedregel ikke genbruges, men det kommer rigtig meget an på alder og stand. En madras kan som regel ikke vaskes, men hvis der ikke har været uheld eller andet på den, ville jeg overveje om en grundig bankning og vask af betræk kunne være tilstrækkeligt - igen alt eftervurdering.

Vi har genbrugt madrasser et par gange, mens nogle er blevet kasseret.

Anmeld

19. juli 2013

Benjamins'mor

Vi genbruger benjamins til lillesøster.

Anmeld

19. juli 2013

Kløver

Vi har genbrugt madrasser til lift/barnevogn og vugge, genbrugt dyner som bliver vasket, og bliver genbrugt til næste barn. Vi genbruger endda madrasser i tremmeseng hvis de ser gode ud, det når ikke rigtigst blive slidt.

Vi er nok nogle af dem som genbruger hvad der kan genbruges, både for vores økonomi's skyld, men også for ikke bare at bruge ressoucer unødvendigt.

Anmeld

19. juli 2013

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Ja, selvfølgelig kan du genbruge dynerne. Jeg har enda fået solgt mine babydyner efter brug. Så længe, at de bliver vasket efter vaskeanvisningerne

Anmeld

19. juli 2013

Kløver

MEAK skriver:

Dyner og puder kan du sagtens genbruge, da de kan vaskes. Husk, hvis det er med fjer/dun at bruge vaskemiddel beregnet til det - ellers ødelægges struktur og bæreevne. Jeg køber flaskerne i Jysk, men det fås nok også andre steder.

Det er i øvrigt en god idé at vaske puder og dyner med jævne mellemrum - både børn og voksne. Så reducerer du støvmider og allergi risiko betragteligt. 

Mht madras så bør den som hovedregel ikke genbruges, men det kommer rigtig meget an på alder og stand. En madras kan som regel ikke vaskes, men hvis der ikke har været uheld eller andet på den, ville jeg overveje om en grundig bankning og vask af betræk kunne være tilstrækkeligt - igen alt eftervurdering.

Vi har genbrugt madrasser et par gange, mens nogle er blevet kasseret.

Enig
Vi har også genbrugt nogle madrasser, madrasserne i feks lift/bv/vugge var ikke slidte, og på nogle madrasser kan selve betrækket vaskes

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.