Anonym skriver:
Vi har to børn der er tætte i alder. Planen har hele tiden været at få nummer tre som en slags semiefternøler når jeg er færdiguddannet. Det betyder virkelig meget for min kæreste at få tre. Han kommer fra en søskendeflok på tre og har altid brændt for tre børn.
Men nu efter vi har fået nummer to har jeg faktisk ikke lyst til flere. Vi har to dejlige unger, en af hver, og jeg føler vores familie er komplet nu. Rent praktisk synes jeg to er et godt antal.
Jeg synes babystadiet er sindssygt hårdt pga kronisk søvnunderskud, og det er jo min tjans pga amning, og det betyder meget for mig at amme. Jeg reagerer meget voldsomt på søvnmangel, og det bryder jeg mig ikke om.
Dertil kommer at jeg begge gange har fået en efterfødselsreaktion, og det orker jeg ikke for tredje gang.
Men hvad gør man så? Når det betyder så meget for manden?
Jeg tænker, at I skal lade emnet ligge nu og vente med at snakke om det indtil det tidspunkt kommer hvor I havde overvejet det skulle være. Så hvis det f.eks er om 2-3 år I før nr. to havde tænkt at blive gravide igen, så vent og se hvordan I begge har det på det tidspunkt.
Jeg er en af dem der synes det er EKSTREMT vigtigt, at man respektere hinandens synspunkter, men det kan jo være så utrolig svært, i sager omkring børn fordi det er sådan en kæmpe beslutning. Det er jo ikke sådan, at man bare lige kan gå på kompromi som med mange andre ting og så sige: ok, hvis du ønsker dig et barn så lad os bare lave det. Som regel er det den anden vej (kvinden der ønsker en til) Jeg synes ofte man høre og læser om kvinder der så i årevis manipulere manden indtil han til sidst giver efter. Det synes jeg er en virkelig dårlig statistik. For at retfærdiggøre det for sig selv, tænker hun måske: Han bliver jo glad for barnet når det kommer. Og ingen tvivl om, at han gør det, men det er trods alt 18 års hårdt arbejde som han fra starten helt var interesseret i.
Det samme vil jeg sige omkring din mand. Selv om han har været i en glad søskende flok på 3 er der jo desværre ingen garantier for det samme. Man kender ikke fremtiden og jeg kender til søskende flokke på 2 (som voksne) hvor der gennem ungdommen og barndommen har været enort jalouxi og den ene er blevet holdt udenfor. Sådan er det jo heldigvis sjældent, men min pointe er bare, at man ikke kan vide hvordan verdenen vil se ud for jer med to eller 3 børn.
Det vigtigste er, at I begge har overskuet. Hellere to børn med en far og en mor der synes livet er skønt end mor og far med 3 børn der stresser rundt, er trætte.
Men måske du har ændret mening om 2-3 år (eller hvornår det nu end er I havde overvejet nr 3) Så derfor synes jeg, at det er bedst at vente med at snakke om det nu, da mange ting kan være forandret på det tidspunkt.

Camilla
www.foto-paa-laerred.dk
Collage af ungerne overført på lærred, invitationer og wallstickers