Hvad er kravene til lægesekretær ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juni 2013

Christina89

Wampires skriver:

det er svært at komme ind på elevpladserne som elevsekretær hospitaler f.eks. har det med mest kun at hyre dem de kender gennem deres ansatte... (har jeg hørt fra nogen jeg har mødt der søgte)

Hvis du er nyuddannet på dagpenge så kan du tage kurset med latin som en del af 6 ugers selvvalg jeg står overfor om jeg skal tage det i forbindelse med at være en del af dem der får Særlig Uddannelsesstøtte pga dagpengene er væk...

ved ikke hvad det koster ellers, det kan handelsskolen fortælle dig

Ville nok også generelt råde dig til at snakke med en studievejleder da der nok er noget med merit og ekstra fag udfra at du allerede har nogle af elementerne som følge af kontoruddannelsen.

Fik af vide af handelsskolens kursuscenter at de lægesekretærelever de havde inde kun fik dette kursus:

Grundlæggende diagnoselatin (40915)

I forhold til latindelen. Dette er navnet på kurset hos Roskilde Handelsskole hvad det kunne være kaldt andre steder ved jeg desværre ikke.

Ring til den nærmeste handelsskole og hør ad om der er en studievejleder der kunne hjælpe dig i gang og ellers ring til kommune og bed om hjælp fra en sagsbehandler

Jeg tror ikke, at man nødvendigvis behøver at tage diagnoselatin, inden man søger ind som lægesekretærelev - det lærer man jo i elevtiden  

Jeg blev uddannet som lægesekretær på Aalborg Universitetshospital for to år siden, og jeg kom direkte fra HHX - kunne hverken diagnoselatin, 12 finger systemet eller noget som helst - det er jo det, man har sin elevtid på to år for. Derimod er det en kæmpe fordel at være god til at stave og grammatik generelt, da du kommer til en staveprøve, hvis de synes, din ansøgning er interessant. Dernæst, hvis du består staveprøven, vil du blive kaldt til samtale.

Desværre har de andre ret i, at det er ret svært at komme ind som lægesekretær - i Aalborg er der i hvert fald omkring 300-400 ansøgninger hvert år (har jeg hørt), men jeg tror ikke på, at man nødvendigvis skal kende nogen for at komme ind på sygehusene - jeg kendte da i hvert fald ingen, der var lægesekretær

Så her til at starte med handler det om at få lavet en kanon god ansøgning, så kommer resten af sig selv

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2013

FrkDitte

Anonym skriver:

Hej Søde baby.dk mennesker

Jeg går med en lille gnist til at uddanne mig videre som lægesekretær..
derfor har jeg nogen spørgsmål vedrørende det

Hvor langtid tager uddannelsen?
Hvad er adgangskravene for at påbegynde uddannelsen? (jeg er uddannet kontorass igennem en HG på 2år)
Hvad får man af løn?

Kom gerne med ALT den viden i har

Hejsa,

De fleste har næsten svaret på dine spørgsmål..

Jeg er selv uddannet lægesekretær fra juli af sidste år.

Jeg var også kontoruddannet inden jeg begyndte uddannelsen.

Fik 2 måneders merit. Der var ingen fag jeg kunne "springe over". Det er ikke sikkert de giver merit længere da uddannelsen her i Region Hovedstaden er lavet lidt om. Men nu ved jeg ikke hvor du søger. Det har vist også noget at gøre med hvor gammel din kontoruddannelse er.. 

Det kan være svært at komme ind, mange ansøgere.. men det der med at de mest ansætter "kendte ansigter" har jeg aldrig hørt om. 

Jeg boede i Jylland på det tidspunkt de søgte (søgte i Region Hovedstaden, da jeg ville flytte over til min kæreste så snart jeg havde et job) og jeg kom til ansættelsessamtale både på Herlev og på Bispebjerg. Fik plads begge steder og valgte så Bispebjerg.

Jeg tror på at hvis du har en god profil og sælger dig selv godt og ærligt gennem din ansøgning, så finder de dig interessant. Det var et krav at man havde diagnoselatin. Det er åbenbart forskelligt om det kræves. Man skulle også kunne blindskrift. Men altså kun lige kunne det, ikke være superhurtig eller noget. Det lærer man hurtigt på hospitalet. 

Jeg var til stavetest på Herlev, men ikke på Bispebjerg. 

Så når du ser elevannoncerne så står der sikkert også hvilke krav de stiller.. 

Jeg var voksenelev og der fik jeg lige under 20.000 om måneden. 

Arbejder nu på Bispebjerg og elsker mit job.. 

Går så på barsel i morgen 

Held og lykke.. Det er en fed uddannelse..

D.

Anmeld

26. juni 2013

Anonym trådstarter

FrkDitte skriver:

Hejsa,

De fleste har næsten svaret på dine spørgsmål..

Jeg er selv uddannet lægesekretær fra juli af sidste år.

Jeg var også kontoruddannet inden jeg begyndte uddannelsen.

Fik 2 måneders merit. Der var ingen fag jeg kunne "springe over". Det er ikke sikkert de giver merit længere da uddannelsen her i Region Hovedstaden er lavet lidt om. Men nu ved jeg ikke hvor du søger. Det har vist også noget at gøre med hvor gammel din kontoruddannelse er.. 

Det kan være svært at komme ind, mange ansøgere.. men det der med at de mest ansætter "kendte ansigter" har jeg aldrig hørt om. 

Jeg boede i Jylland på det tidspunkt de søgte (søgte i Region Hovedstaden, da jeg ville flytte over til min kæreste så snart jeg havde et job) og jeg kom til ansættelsessamtale både på Herlev og på Bispebjerg. Fik plads begge steder og valgte så Bispebjerg.

Jeg tror på at hvis du har en god profil og sælger dig selv godt og ærligt gennem din ansøgning, så finder de dig interessant. Det var et krav at man havde diagnoselatin. Det er åbenbart forskelligt om det kræves. Man skulle også kunne blindskrift. Men altså kun lige kunne det, ikke være superhurtig eller noget. Det lærer man hurtigt på hospitalet. 

Jeg var til stavetest på Herlev, men ikke på Bispebjerg. 

Så når du ser elevannoncerne så står der sikkert også hvilke krav de stiller.. 

Jeg var voksenelev og der fik jeg lige under 20.000 om måneden. 

Arbejder nu på Bispebjerg og elsker mit job.. 

Går så på barsel i morgen 

Held og lykke.. Det er en fed uddannelse..

D.

så det vil sige, ligeså snart jeg en dag ser en lægesekretær elevstilling, så kan jeg bare søge den ?

hmm, den der retskrivnings test, er den svært? er ikke en super go staver

synes også det lyder som et rigtig fedt, spændende og lækkert job..

Anmeld

26. juni 2013

Valle81

Anonym skriver:

så det vil sige, ligeså snart jeg en dag ser en lægesekretær elevstilling, så kan jeg bare søge den ?

Først vil jeg høre, hvor du skal søge henne, for der er forskel på krav alt efter, hvor man søger:-)

Anmeld

26. juni 2013

Anonym trådstarter

Valle81 skriver:

Først vil jeg høre, hvor du skal søge henne, for der er forskel på krav alt efter, hvor man søger:-)

Randers og Århus

Anmeld

26. juni 2013

Valle81

Anonym skriver:

Og med hensyn til stavning, så er det jo alfa omega. Det er det din hverdag går på. Den test jeg var til lagde stor vægt på nutids-r, om man vidste, om ordet skulle ende på -ene eller -ende. Kommaer er også vigtige:-)

Alle de journal notater du skriver bliver jo rettet af en vejleder, og falder man helt igennem på stavning, så kan ens elevplads stå på spil:-(

Anmeld

26. juni 2013

Lilje82

Jeg er jo som sagt lige kommet ind på uddannelsen og glæder mig så meget til at komme i gang. Det er ikke alle steder, at det er et krav med diagnoselatin, jeg har det ikke, og er heller ikke blevet spurgt til det.

Du skal bare være alm. god til at stave  Held og lykke, hvis beslutter dig for at springe ud i det. 

Var det ikke her du skulle søge?

http://www.regionshospitalet-randers.dk/uddannelse/l%c3%a6gesekret%c3%a6r/optagelse+og+adgangskrav

Anmeld

26. juni 2013

Valle81

Anonym skriver:

Randers og Århus

Jeg er selv elev på Viborg sygehus. Her er HG nok. Vi skulle ikke have latin i forvejen. Er du over 25 er lønnen 18997 kr. Arbejdstiden er 37 timer om ugen.

Vi går på skole på handelsskolen i Viborg, men jeg tror I skal på skole i Odder. Der bor man hele ugen, dog hjemme i weekenden, og man er af sted 3-4 uger af gangen. Man slutter uddannelsen af med fagprøve:-)

Anmeld

26. juni 2013

FrkDitte

Anonym skriver:

Jep, du skal søge den  Som regel går der et halvt års tid fra du har søgt til du skal starte, hvis du får elevpladsen. I den tid kan du tage diagnoselatin og blindskrift.. hvis det kræves.. Det var der flere fra mit hold som gjorde inkl. mig selv. 

Nu fik jeg aldrig svaret på min stavetest.. men siden de gerne ville ansætte mig, så kan den ikke have været helt hen i vejret.. 

Jeg husker at "parallelle" og "nogle/nogen" var med i stavetesten..

Det er ligesom en diktat, hvor der er tomme felter du skal udfylde med det ord der bliver læst højt...Jeg synes ikke den var særlig svær.. men der var da et par ord man lige skulle tænke en ekstra gang over.. og så er man måske også lidt nervøs i forvejen...

Vi sad 20-30 personer i et auditorium og lavede stavetesten samtidig..så sad der en og læste op.. det var stille og roligt..

D.

Anmeld

26. juni 2013

Anonym trådstarter

Valle81 skriver:

Jeg er selv elev på Viborg sygehus. Her er HG nok. Vi skulle ikke have latin i forvejen. Er du over 25 er lønnen 18997 kr. Arbejdstiden er 37 timer om ugen.

Vi går på skole på handelsskolen i Viborg, men jeg tror I skal på skole i Odder. Der bor man hele ugen, dog hjemme i weekenden, og man er af sted 3-4 uger af gangen. Man slutter uddannelsen af med fagprøve:-)

hva nu når man er enlig mor, så kan man jo ikke være væk en uge af gangen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.