Jeg har to bedsteveninder.
A er min barndomsveninde, single uden børn, er som et familiemedlem. Hun er meget speciel og lidt en enspænder, men dejlig.
B er min veninde fra studietiden, vi har meget til fælles, har fået børn samtidig, og vores mænd er rigtigt gode venner. Hun har mange veninder og er meget udadvendt og social.
A og B har været sammen hos mig mange gange de seneste mange år, og for et par år siden begyndte B at invitere A med til sine fester, damemiddage osv. - altså sammen med mig. Det har jeg kun været glad for. Et par gange, hvor jeg har måttet melde fra, er A taget med alene - også helt fint med mig, selvfølgelig.
I sidste weekend holdt B stor fest, og til sidst var kun A og mig, min mand og mine børn, tilbage sammen med B og hendes familie. Pludselig hørte jeg B spørge A, om hun vil med hende i sommerhus i ferien hos en anden af B's veninder, som hverken A eller jeg kender så godt endnu, men som har meget til fælles med B og mig - mand, børn, erhverv m.m. Vi var ikke helt ædru, og jeg sagde spontant - flere gange - "Hvad med mig?". B ignorerede dette.
I min ikke ædru tilstand tænkte jeg bare, at B havde glemt at spørge mig først, og først bagefter har jeg tænkt mere over det. Jeg er faktisk rigtigt ked af det. Jeg vil gerne "dele" A med B og B med A, men jeg synes slet ikke, det er ok, hvis A kommer med på ferie, og jeg slet ikke bliver spurgt.
Jeg ved godt, man ikke ejer sine veninder, men jeg føler mig i den grad sat på sidesporet og undrer mig, for der er ingen tvivl om, at jeg står B nærmest - vi har været veninder i over 20 år. Det ville intet gøre mig, hvis B tog med en anden af sine veninder - som hun har mange af - men jeg føler, at jeg er bindeleddet mellem A og B.
Er det helt forkert, at jeg undrer mig, og skal jeg tage det op med B og sige ærligt, hvad jeg føler?