Update på: Tror virkelig han keder sig i DP,

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni 2013

Anonym trådstarter

Jeg skimmede lige din oprindelige tråd og umiddelbart ser det ikke ud til at du har fået et svar fra en dagplejer, så det vil jeg da lige give dig.
Jeg kender ikke dit barn så mit svar er baseret på min erfaring med andre børn.
Nogle børn er klar til børnehaven før den normale tid og andre børn er ikke klar til tiden. Der er stor forskel.

Når du skriver at dit barn keder sig, vil jeg gerne vide hvad du mener?
At barnet ikke sover tidligt nok om aften behøver ikke have noget at gøre med aktivering om dagen - men det kan selvfølgelig heller ikke udelukkes:-). Andre faktorer der spiller ind er om barnet sover til middag og hvor længe, om i som forældre overser tegnene og får puttet et overtræt barn og ikke et frisk barn, om hvilken kost barnet får hjemme kontra dagpleje, om rutinerne i hverdagen skal kigges på osv osv

Nogle børn har rigtig godt af at være den store i dagplejen i den sidste tid inden de forlader dagplejen. Det lærer de en hel masse af, som de kan bruge i børnehaven efterfølgende. Bl.a. lærer de empati, udvikler deres sociale kompetencer, henter lidt styrke(selvværd) i at være den store der viser vejen for de små. Dagplejeren kan give den store sær-tid når de små er puttet, så sover den store godt nok en lille halv time senere end de små men her er der mulighed for at dyrke ene-tid med dagplejeren og sætte fokus på den stores behov.
Når dit barn bliver større og tiden for skole nærmer sig, vil du også ofte opleve en periode hvor barnet er klar til at komme videre og hvor børnehaven er kedelig.

Børnehave-parathed handler ikke kun om hvorvidt barnet f.eks. har et veludviklet sprog eller ikke vil med hjem når mor og far henter større søskende. Børnehave-parathed handler også om at der er færre voksne pr. barn, flere børn end i en dagpleje og at børnehavebørn er op til 7 år gamle og meget andet.

Her skal et nyt børnehavebarn finde sin plads og etablere nye sociale relationer. Det kan være en ret stor udfordring for at barn som ikke er helt klar endnu.
Hvordan børnehaven går til opgaven er selvfølgelig også af stor betydning.

Jeg siger IKKE at dit barn ikke er klar for det ved jeg jo selvfølgelig ikke noget som helst om. Du skal bare være helt sikker på at dit barn er klar. For alternativet er en dårlig opstart og nederlag for dit barn.

god vind:-)

Han har været den ældste i snart et år, jeg snakkede med DP-mor idag om det og hun sagde at hun sagtens kunne forstå mig, men hun da nødig ville af med ham.

Så vi rykker videre, de der nu er opbakning fra både BH, DP og pladsanvisningen.

Havde DP-mor haft en helt anden opfattelse af det, ville vi selvfølgelig genoverveje, men når hun også siger, at han er mere end klar til BH, så kan jeg kun sige at vi "har ret"

Så nu må jeg have fat endnu en gang i DP-pædagogen og se om hun er til at rokke med...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.