Mit barn snakker ikke? 21 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13.690 visninger
17 svar
13 synes godt om
20. juni 2013

Majbrit P

Vi gør alt for at få ham til at snakke. Læser i bøger, gentager os selv og taler tydeligt og klart. Vi prøver at få ham til at sige hvad han vil have, og læser også meget pegebøger, samt nærmest tvinger ham til at sige tingene selvom vi godt ved hvad han vil have.

Hvad sulen gør vi? han bliver 2 år om 3 måneder, og kan stadig kun sige "ja" og "av". Folk vi kender mener at det fordi han ved vi ved hvad han vil have og derfor ikke gider sige det. Men det kan vi jo ikke bruge til så meget..

Vi har fået tjekket øre, samt hals på ham, og der er intet. Han er frisk som en halvørn! men nægter simpelthen at tale. Han vil ikke gentage os eller noget.. åh! Lægen sagde vi skulle tage det som det kommer, og han nok skal komme til at tale, men vi vil gerne sætte fut i det.

Nogen med lignende problem? Vi synes det er besynderligt at han ikke tager de stores sprog, eller lærer hurtigere grundet storesøskende. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2013

hautecouture

Three little steps skriver:

Vi gør alt for at få ham til at snakke. Læser i bøger, gentager os selv og taler tydeligt og klart. Vi prøver at få ham til at sige hvad han vil have, og læser også meget pegebøger, samt nærmest tvinger ham til at sige tingene selvom vi godt ved hvad han vil have.

Hvad sulen gør vi? han bliver 2 år om 3 måneder, og kan stadig kun sige "ja" og "av". Folk vi kender mener at det fordi han ved vi ved hvad han vil have og derfor ikke gider sige det. Men det kan vi jo ikke bruge til så meget..

Vi har fået tjekket øre, samt hals på ham, og der er intet. Han er frisk som en halvørn! men nægter simpelthen at tale. Han vil ikke gentage os eller noget.. åh! Lægen sagde vi skulle tage det som det kommer, og han nok skal komme til at tale, men vi vil gerne sætte fut i det.

Nogen med lignende problem? Vi synes det er besynderligt at han ikke tager de stores sprog, eller lærer hurtigere grundet storesøskende. 

Det skal I ikke tage så tungt tror jeg - børn er VIDT forskellige hvad det angår og der er ikke noget underligt i det. Så længe han forstår hvad I siger, skal I ikke være bekymrede for så er ordforrådet der jo, så skal det bare lige ud ad munden også - tillmans ser ofte børn der ikke vil sige et ord før de kan sige det helt rigtigt. Min ældste nevø kunge nærmest ikke tale rent før han skulle starte i skole, men han er både sød, betænksom, velovervejet og klog. Samt ikke mindst, velformuleret

Hans lillesøster snakkede flydende og lange sætninger da hun var omkring 2,5 år - så der er meget stor forskel fra barn til barn.

Aya ville heller ikke sige andet end av, tak, hej, mor, bil og andre, meget korte "nemme" ord for bare en måned siden - men ligepludselig har hun fået smag for det og nu plaprer hun løs (knap 22 mdr) - så det skal nok komme, men lad være at pådutte ham det for meget - det skal være en leg og komme naturligt og af lyst - ellers er min erfaring at interessen forsvinder - Han skal mærke at I synes det er sjovt 

Anmeld

20. juni 2013

Majbrit P

hautecouture skriver:

Det skal I ikke tage så tungt tror jeg - børn er VIDT forskellige hvad det angår og der er ikke noget underligt i det. Så længe han forstår hvad I siger, skal I ikke være bekymrede for så er ordforrådet der jo, så skal det bare lige ud ad munden også - tillmans ser ofte børn der ikke vil sige et ord før de kan sige det helt rigtigt. Min ældste nevø kunge nærmest ikke tale rent før han skulle starte i skole, men han er både sød, betænksom, velovervejet og klog. Samt ikke mindst, velformuleret

Hans lillesøster snakkede flydende og lange sætninger da hun var omkring 2,5 år - så der er meget stor forskel fra barn til barn.

Aya ville heller ikke sige andet end av, tak, hej, mor, bil og andre, meget korte "nemme" ord for bare en måned siden - men ligepludselig har hun fået smag for det og nu plaprer hun løs (knap 22 mdr) - så det skal nok komme, men lad være at pådutte ham det for meget - det skal være en leg og komme naturligt og af lyst - ellers er min erfaring at interessen forsvinder - Han skal mærke at I synes det er sjovt 

Mange tak for dit svar!

Lyder meget fornuftigt, de to ældste snakkede før de blev 1 år, eller havde et bedre ordforråd i hvert fald  

Jeg er mere bange for det ikke kommer før han fylder 2 år. Og folk spørger ham også om rigtig mange ting som han ikke svarer på, og så kigger de underligt på mig. 

Jeg vil bare rigtig gerne have han følger med. Men som du selv siger, alle er forskellige. Havde bare håbet at jeg kunne puffe ham lidt igang, han er så desperat for at fortælle os nogle ting nogen gange, og bliver så hidsig fordi vi ikke forstår det at han knalder hovedet ned i gulvet så vi må skynde os at tage ham op.

Jeg ved det er utrolig frusterende for ham ikke at kunne snakke, og så er det også hårdt ikke at kunne bidrage med noget 

Anmeld

20. juni 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

En bekendts barn var også meget stille tre måneder før hun blev 2 år og en måned, hvor hun dannede den ene sætning efter den anden. Nogle børn får de der "stille" perioder, hvor de samler ind og lige pludselig taler de bare. 

Jeg synes helt bestemt ikke I skal lade som om I ikke forstår jeres barn. Det kan da kun give anledning til frustrationer for jeres barn og må egentlig være demotiverende.

Der er ingen grund til at stresse. Hvis du læser lidt forskellige sider på nettet, så er der ingen kasse for hvornår børn skal kunne tale, netop fordi det er så forskelligt fra barn til barn, men hvis du ønsker sådan en kasse, så havde jeg læst at et barn skal kunne 50 ord når det når til 2års alderen. (her gælder muh, brum, mam(mad) osv. også som ord, sålænge de bruges rigtigt dvs brum til bil osv.)

Så det skal nok komme, husk på at der kan ske rigtig meget på 3 måneder, ja bare på en måned

Anmeld

20. juni 2013

Majbrit P

mor:) skriver:

En bekdents barn var også meget stille tre måneder før hun blev 2 år og en måned, hvor hun dannede den ene sætning efter den anden. Nogle børn får de der "stille" perioder, hvor de samler ind og lige pludselig taler de bare. 

Jeg synes helt bestemt ikke I skal lade som om I ikke forstår jeres barn. Det kan da kun give anledning til frustrationer for jeres barn og må egentlig være demotiverende.

Der er ingen grund til at stresse. Hvis du læser lidt forskellige sider på nettet, så er der ingen kasse for hvornår børn skal kunne tale, netop fordi det er så forskelligt fra barn til barn, men hvis du ønsker sådan en kasse, så havde jeg læst at et barn skal kunne 50 ord når det når til 2års alderen. (her gælder muh, brum, øf osv. også som ord, sålænge de bruges rigtigt dvs brum til bil osv.)

Så det skal nok komme, husk på at der kan ske rigtig meget på 3 måneder, ja bare på en måned

Mange tak, håber han når at følge lidt med de næste 3 måneder. bare han siger 5 ord mere ville jeg blive rigtig glad det er jo mere fordi han bruger babylyde stadig og så de 2 små ord han kan, og det er utrolig frusterende for ham ikke at kunne formulere sig, han bliver så hidsig nogle gange når vi ikke ved hvad han vil.

Men krydser fingre for at det bare er en stille-periode så

Anmeld

20. juni 2013

hautecouture

Mange tak for dit svar!

Lyder meget fornuftigt, de to ældste snakkede før de blev 1 år, eller havde et bedre ordforråd i hvert fald  

Jeg er mere bange for det ikke kommer før han fylder 2 år. Og folk spørger ham også om rigtig mange ting som han ikke svarer på, og så kigger de underligt på mig. 

Jeg vil bare rigtig gerne have han følger med. Men som du selv siger, alle er forskellige. Havde bare håbet at jeg kunne puffe ham lidt igang, han er så desperat for at fortælle os nogle ting nogen gange, og bliver så hidsig fordi vi ikke forstår det at han knalder hovedet ned i gulvet så vi må skynde os at tage ham op.

Jeg ved det er utrolig frusterende for ham ikke at kunne snakke, og så er det også hårdt ikke at kunne bidrage med noget 

Det gjorde min datter altså også - blev hidsig når jeg ikke forstod hende 

Jeg 'trænede' også med hende, men hun viste ingen interesse. Efter meeeeegen overtalease fra familie, venner og kæreste valgte jeg at droppe 'træningen' med bøger, sanglege osv når hun helt tydeligt ikke var interesseret. Snakkede bare til hende, stillede spørgsmål (bare enkle, ja/nej spørgsmål) satte ord på alt hvad hun gjorde og benævnte hendes følelser (jeg kan se du er vred, ked af det - øj, der blev du glad/overrasket osv) - og så... Bum, lige pludselig en måneds tid efter begyndte hun pludselig at 'tygge' på alle mulige ord - også de lidt sværere som Havregryn, Knækbrød, Traktor, Fødder osv - noget hun slet ikke gad før.

Og nu elsker hun at kigge i bøger og synge 

Anmeld

20. juni 2013

Leonora

Min yngste datter er 20 måneder (idag )
Hun siger Hej, hov, av og moar. Og alt andet er sort pludrede og uforstående

Tror det er vigtigt at du ikke sammenligner med andre børn. Børn er forskellige og vælger deres forcer.
Det skal nok komme - det er sjældent at børn starter i skole uden at kunne tale

Knus Louise

Anmeld

20. juni 2013

Majbrit P

hautecouture skriver:

Det gjorde min datter altså også - blev hidsig når jeg ikke forstod hende 

Jeg 'trænede' også med hende, men hun viste ingen interesse. Efter meeeeegen overtalease fra familie, venner og kæreste valgte jeg at droppe 'træningen' med bøger, sanglege osv når hun helt tydeligt ikke var interesseret. Snakkede bare til hende, stillede spørgsmål (bare enkle, ja/nej spørgsmål) satte ord på alt hvad hun gjorde og benævnte hendes følelser (jeg kan se du er vred, ked af det - øj, der blev du glad/overrasket osv) - og så... Bum, lige pludselig en måneds tid efter begyndte hun pludselig at 'tygge' på alle mulige ord - også de lidt sværere som Havregryn, Knækbrød, Traktor, Fødder osv - noget hun slet ikke gad før.

Og nu elsker hun at kigge i bøger og synge 

Måske jeg skulle ligge alt det med læringen på hylden lidt tid så.. Han virker heller ikke spor interesseret i det, det er mere mig der er opslugt af at han skal lærer..

Måske virker det? lad os håbe.

Tak for svar, det hjalp meget  

Anmeld

20. juni 2013

Majbrit P

Leonora skriver:

Min yngste datter er 20 måneder (idag )
Hun siger Hej, hov, av og moar. Og alt andet er sort pludrede og uforstående

Tror det er vigtigt at du ikke sammenligner med andre børn. Børn er forskellige og vælger deres forcer.
Det skal nok komme - det er sjældent at børn starter i skole uden at kunne tale

Knus Louise

Mange tak, ja børn er forskellige, men får tit afvide "skal han ikke snart lære at tale?" bliver så harm over det, for prøver virkelig at lærer ham det. Hvis bare alle kunne tage det med ro overfor børn der ikke er så hurtige sprogligt, ville jeg nok også være mere rolig overfor det :/

Anmeld

20. juni 2013

Leonora

Mange tak, ja børn er forskellige, men får tit afvide "skal han ikke snart lære at tale?" bliver så harm over det, for prøver virkelig at lærer ham det. Hvis bare alle kunne tage det med ro overfor børn der ikke er så hurtige sprogligt, ville jeg nok også være mere rolig overfor det :/

Når folk siger sådan så prøv at sig til dem at han lærer at tale når han er klar. Og at han er prioriterer noget andet.
Min datter er fx fysik super sej. Men det er ikke meget forståeligt der kommer ud.

Forstår godt din frustration men den gavner ingen.
Og din skal nok komme til at tale snart.

Hvis det fortsætter kan du få undersøgt hans øre.
Min ældste på 5 år har lige fået lagt dræn da hun havde massivt væske på begge øre.
Og hun var også sløv til at tale. På få uger er hvedes sprog blevet markant bedre.

Men husk at det slet ikke er et krav at børn kan tale før de bliver 2 år.
Og mange børn er som vores der kun siger få ord når de er 20 måneder

Knus Louise

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.