Hvordan vender vi hans dårlige madvaner?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juni 2013

B&J

Anonym skriver:

Ååh, jamen ved jo godt du har ret! Og det trælse er jo at vi jo har haft stoppet på et tidspunkt... Det er bare tanken om at han så vil skrige hele aftenen og natten, og vi har jo også en lille en... Og vi er bare så trætte om aftenen! Det er self ikke nogen undskyldning overhovedet!

Men tak fordi du deler dine erfaringer, synes altid du er så sød til at hjælpe, det er rigtig rart

vi må nød til at hjælpe hvor vi kan for jeg elsker også at modtage hjælp når det er..

hvad med yoghurt med noget rosiner ??? det kunne da give lidt.

og jeg forstår dig100% at få lov at få lidt ro om aften betyder så meget fordi da daniel var lille sov han jo aldrig og det var virkelig hårdt...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2013

Tulle28

Jeg synes det lyder helt normalt for hans alder og jeg ville overhovedet ikke bekymre mig, hvis jeg var dig. Min datter er 3 år og 3 mdr. og hun har altid fået yoghurt med havregryn eller knækbrød med smør inden sengetid. Nu er hun så stor, at man godt kan forklare hende, at hvis hun ikke spiser aftensmad, så er køkkenet altså lukket indtil næste morgen. Hun plejer altid at få noget sundt på vej hjem fra børnehave eller lige når vi er kommet hjem, så hvis appetiten ikke er så stor når vi skal spise aftensmad, så har hun ihverfald fået noget ordentlig i sig inden. hvis I spiser sundt og varieret, så er jeg sikker på at hans "dårlige" madvaner nok skal ændre sig når han bliver lidt større

Anmeld

16. juni 2013

Pikku Myy

Anonym skriver:

Vi har en søn på snart 2 år med meget dårlige madvaner. Han er en meget meget selektiv spiser og problemerne startede tidligt. Han spiser udmærket til morgenmad (havregrød) og sin madpakke i vuggestuen ryger som regel også ind (rugbrødsmaddere), men vi er nødt til at komme det samme i madpakken, og der er ikk emeget plads til at eksperimentere, for så spiser han ikke.

Han vill stort set aldrig have aftensmad. Han vil dårlig nok smage! I en periode kunne vi lokke pasta kødsovs eller lasagne i ham, men nu vil han heller ikke have det. SÅ han spiser typisk ikke aftensmad. Han kan ikke lide ret meget sundt, så skal det være sød frugt. Ellers vil han dårligt nok smage på det!

Det betyder så at vi er nødt til at give ham noget andet inden sengetid, for han kan og vil selvfølgelig ikke sove på tom mave. Det er lidt forskelligt hvad han får, og det er aldrig i direkte forlængelse af aftensmaden. Men det er typisk enten en rugbrød eller en portion havregrød.

Men den mængde gør ham bare ikke mæt nok, så vi er stort set altid nødt til at give ham en godnatflaske også på trods af hans alder

Vi VED godt det er et sidespor!

Og jeg vil gerne sige vi altid har haft fokus på at servere sund og varieret mad, han får serveret meget forskelligt. Han styrer selv maden og vi nøder ham ikke og kommenterer ikke på maden. Men han har alligevel et elendigt forhold til mad!

Den løsning jeg ser er selvfølgelig at han ikke får noget efter aftensmaden fordi jeg lidt tænker han nok forventer at få noget og derfor ikke spiser til aften. Men det kan vi jo ikke gøre uden at sulte ham, og sådan kan jeg ikke gøre mod mit barn!! Det vil jo kræve at vi har en sædvanlig aften hvor han ikke spiser aftensmad, og så får han bare ikke andet. Hvilket vil betyde han ikke spiser fra 15 til næste morgen. Det føler jeg næsten vil være lidt børnemishandling at tilbageholde mad, når han bliver sulten Men jeg ved bare ikke hvordan vi så skal vende vanen. Har ikke indtryk af han vil kunne forstå konsekvenssammenhængen hvis jeg forklarer ham at han skal spise sin mad ellers får han ikke noget før næste morgen.

Hvad skal vi dog gøre? Og hvordan får vi ham til at spise mere varieret og sund mad, når han nægter at smage?

Hvis jeg var dig ville jeg starte med at "lære" ham at spise med når der er aftensmad. Du skriver at han fx får en rugbrødsmad efter I har spist. Så ville jeg lade der være rugbrød på bordet når I spiser, så han kan vende sig til at spise sammen med jer. Jeg tænker at interessen for "jeres" mad, vil være mere tilbøjelig til at opstå, hvis han også spiser ved måltidet.

Anmeld

16. juni 2013

MissMaria

Anonym skriver:

Vi har en søn på snart 2 år med meget dårlige madvaner. Han er en meget meget selektiv spiser og problemerne startede tidligt. Han spiser udmærket til morgenmad (havregrød) og sin madpakke i vuggestuen ryger som regel også ind (rugbrødsmaddere), men vi er nødt til at komme det samme i madpakken, og der er ikk emeget plads til at eksperimentere, for så spiser han ikke.

Han vill stort set aldrig have aftensmad. Han vil dårlig nok smage! I en periode kunne vi lokke pasta kødsovs eller lasagne i ham, men nu vil han heller ikke have det. SÅ han spiser typisk ikke aftensmad. Han kan ikke lide ret meget sundt, så skal det være sød frugt. Ellers vil han dårligt nok smage på det!

Det betyder så at vi er nødt til at give ham noget andet inden sengetid, for han kan og vil selvfølgelig ikke sove på tom mave. Det er lidt forskelligt hvad han får, og det er aldrig i direkte forlængelse af aftensmaden. Men det er typisk enten en rugbrød eller en portion havregrød.

Men den mængde gør ham bare ikke mæt nok, så vi er stort set altid nødt til at give ham en godnatflaske også på trods af hans alder

Og jeg vil gerne sige vi altid har haft fokus på at servere sund og varieret mad, han får serveret meget forskelligt. Han styrer selv maden og vi nøder ham ikke og kommenterer ikke på maden. Men han har alligevel et elendigt forhold til mad!

Den løsning jeg ser er selvfølgelig at han ikke får noget efter aftensmaden fordi jeg lidt tænker han nok forventer at få noget og derfor ikke spiser til aften. Men det kan vi jo ikke gøre uden at sulte ham, og sådan kan jeg ikke gøre mod mit barn!! Det vil jo kræve at vi har en sædvanlig aften hvor han ikke spiser aftensmad, og så får han bare ikke andet. Hvilket vil betyde han ikke spiser fra 15 til næste morgen. Det føler jeg næsten vil være lidt børnemishandling at tilbageholde mad, når han bliver sulten Men jeg ved bare ikke hvordan vi så skal vende vanen. Har ikke indtryk af han vil kunne forstå konsekvenssammenhængen hvis jeg forklarer ham at han skal spise sin mad ellers får han ikke noget før næste morgen.

Hvad skal vi dog gøre? Og hvordan får vi ham til at spise mere varieret og sund mad, når han nægter at smage?

Vores dreng er lige blevet 2 år - han spiser næsten heller aldrig mad, som i aldrig! Vi er lige begyndt på er nyt projekt gennem sygehuset, det hedder "gå glad til mad" Det betyder han har sin egen skuffe i køknet og har den vej altid adgang til mad. Han skal sætte med ved bordet, det ok hvis han ikke vil spise, han skal selv sige til og fra. Vi må ikke kommentere på om han spiser, heller ikke opmuntre til at prøve og vi roser heller ikke.
Vores dreng får også stadig sin "godnat flaske" - vores læge mener at den skal vi blive ved med at give, i hvert fald ind til det med maden fungere.

Men det er mega hårdt og fylder utrolig meget når ens barn ikke spiser - hos os har det fyldt næsten det hele, bekymringer er nemlig store - man vil jo sit barn det bedste.

Det lidt svært at skrive det hele, men spørg endelig ;0)

Anmeld

16. juni 2013

camilla10

Anonym skriver:

Jeg ville ikke være ked af at give rugbrød eller havregrød til aftensmad. Hvis det bliver ok, vil det måske tage noget af presset i spisesituationen. Så kan der måske blive større overskud til at inddrage ham i indkøb, hvor man sammen kan finde nye ting at prøve ( om eftermiddagen uden for spisesituationerne) og måske inddrage ham i madlavningen. Min egen søn på samme alder spiser helt klart mere, når han selv har været med i køkkenet eller har siddet med en ny grøntsag på vej hjem fra Brugsen.

Anmeld

16. juni 2013

Majbrit P

Anonym skriver:

Børn er ikke skabt til at spise på præcise tidspunkter.

Lad ham spise hvad han føler for - og hvornår han føler for det. Ryk tidspunkterne for indtagelse af mad om aftenen, eller lad ham springe maden over og gem noget til lige inden han skal sove.

Anmeld

16. juni 2013

Moma

Jeg ville sætte maden hen på bordet i forskellige skåle/gryder, så han kan se, hvad der er i. Evt kan du smøre nogle rugbrødsmadder (med det pålæg, jeres søn kan lide) og sætte på et fad, så det er en del af aftensmåltidet. 

På den måde bestemmer I, hvad der er på bordet, og han bestemmer, hvad han spiser. I kan sende gryder og fade rundt, hvor I tager det,  I hver især vil have - uden kommentarer. I spiser og pakker væk. 

Prøv at se, om det virker. Så er han med i aftensmåltidet, og I viser, hans valg af mad er ok, og I er afslappet omkring det. 

Vi har også børn, der nogle dage vælger rugbrødsmadder - og jeg er ved at blive sindssyg. Men andre dage spiser de det samme som os. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.