Vi har en søn på snart 2 år med meget dårlige madvaner. Han er en meget meget selektiv spiser og problemerne startede tidligt. Han spiser udmærket til morgenmad (havregrød) og sin madpakke i vuggestuen ryger som regel også ind (rugbrødsmaddere), men vi er nødt til at komme det samme i madpakken, og der er ikk emeget plads til at eksperimentere, for så spiser han ikke.
Han vill stort set aldrig have aftensmad. Han vil dårlig nok smage! I en periode kunne vi lokke pasta kødsovs eller lasagne i ham, men nu vil han heller ikke have det. SÅ han spiser typisk ikke aftensmad. Han kan ikke lide ret meget sundt, så skal det være sød frugt. Ellers vil han dårligt nok smage på det!
Det betyder så at vi er nødt til at give ham noget andet inden sengetid, for han kan og vil selvfølgelig ikke sove på tom mave. Det er lidt forskelligt hvad han får, og det er aldrig i direkte forlængelse af aftensmaden. Men det er typisk enten en rugbrød eller en portion havregrød.
Men den mængde gør ham bare ikke mæt nok, så vi er stort set altid nødt til at give ham en godnatflaske også på trods af hans alder

Vi VED godt det er et sidespor!
Og jeg vil gerne sige vi altid har haft fokus på at servere sund og varieret mad, han får serveret meget forskelligt. Han styrer selv maden og vi nøder ham ikke og kommenterer ikke på maden. Men han har alligevel et elendigt forhold til mad!
Den løsning jeg ser er selvfølgelig at han ikke får noget efter aftensmaden fordi jeg lidt tænker han nok forventer at få noget og derfor ikke spiser til aften. Men det kan vi jo ikke gøre uden at sulte ham, og sådan kan jeg ikke gøre mod mit barn!! Det vil jo kræve at vi har en sædvanlig aften hvor han ikke spiser aftensmad, og så får han bare ikke andet. Hvilket vil betyde han ikke spiser fra 15 til næste morgen. Det føler jeg næsten vil være lidt børnemishandling at tilbageholde mad, når han bliver sulten

Men jeg ved bare ikke hvordan vi så skal vende vanen. Har ikke indtryk af han vil kunne forstå konsekvenssammenhængen hvis jeg forklarer ham at han skal spise sin mad ellers får han ikke noget før næste morgen.
Hvad skal vi dog gøre? Og hvordan får vi ham til at spise mere varieret og sund mad, når han nægter at smage?