Hvordan vender vi hans dårlige madvaner?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.153 visninger
16 svar
1 synes godt om
15. juni 2013

Anonym trådstarter

Vi har en søn på snart 2 år med meget dårlige madvaner. Han er en meget meget selektiv spiser og problemerne startede tidligt. Han spiser udmærket til morgenmad (havregrød) og sin madpakke i vuggestuen ryger som regel også ind (rugbrødsmaddere), men vi er nødt til at komme det samme i madpakken, og der er ikk emeget plads til at eksperimentere, for så spiser han ikke.

Han vill stort set aldrig have aftensmad. Han vil dårlig nok smage! I en periode kunne vi lokke pasta kødsovs eller lasagne i ham, men nu vil han heller ikke have det. SÅ han spiser typisk ikke aftensmad. Han kan ikke lide ret meget sundt, så skal det være sød frugt. Ellers vil han dårligt nok smage på det!

Det betyder så at vi er nødt til at give ham noget andet inden sengetid, for han kan og vil selvfølgelig ikke sove på tom mave. Det er lidt forskelligt hvad han får, og det er aldrig i direkte forlængelse af aftensmaden. Men det er typisk enten en rugbrød eller en portion havregrød.

Men den mængde gør ham bare ikke mæt nok, så vi er stort set altid nødt til at give ham en godnatflaske også på trods af hans alder

Vi VED godt det er et sidespor!

Og jeg vil gerne sige vi altid har haft fokus på at servere sund og varieret mad, han får serveret meget forskelligt. Han styrer selv maden og vi nøder ham ikke og kommenterer ikke på maden. Men han har alligevel et elendigt forhold til mad!

Den løsning jeg ser er selvfølgelig at han ikke får noget efter aftensmaden fordi jeg lidt tænker han nok forventer at få noget og derfor ikke spiser til aften. Men det kan vi jo ikke gøre uden at sulte ham, og sådan kan jeg ikke gøre mod mit barn!! Det vil jo kræve at vi har en sædvanlig aften hvor han ikke spiser aftensmad, og så får han bare ikke andet. Hvilket vil betyde han ikke spiser fra 15 til næste morgen. Det føler jeg næsten vil være lidt børnemishandling at tilbageholde mad, når han bliver sulten Men jeg ved bare ikke hvordan vi så skal vende vanen. Har ikke indtryk af han vil kunne forstå konsekvenssammenhængen hvis jeg forklarer ham at han skal spise sin mad ellers får han ikke noget før næste morgen.

Hvad skal vi dog gøre? Og hvordan får vi ham til at spise mere varieret og sund mad, når han nægter at smage?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2013

charlottekri

jeg kan ikke komme med forslag til hvad i kan gøre udover at tage kontakt yil sundhedsplejersken (det kan man faktisk gøre til de bliver 18). hun må kunne guide jer

håber at i finder en løsning

knus charlotte

Anmeld

16. juni 2013

Bshizzle

Kan desværre heller ikke komme med nogle gode råd.. 

Har selv en dreng som blir 2 år til Oktober.. Og han spiser næsten heller aldrig aftensmad 

Han er virkelig kræsen!! Han kunne leve af Havregrød, Yoghurt med Havregrød, pasta MED ketchup, pølser, div Kiks... 

Jeg prøver i perioder at lave mad til ham tidligere end os andre, men han tager kun et par mundfuld, så gider han ikke mere. 

Anmeld

16. juni 2013

B&J

jeg ved det er hårdt for jer men jeg ville stoppe den godnat falske 100%

ja det lyder hårdt men har selv en dreng der er en små spiser, og dagen kan gøre på to måder.

spise masser af morgenmad 1 til 1½ rugbrød i madkassen frugt bolle i børnehaven, meget meget lidt aftensmad

inden han skal i seng (knækbrød groft med smør eller syltetøj eller ingen ting bestemmer han selv, eller havregryn, havregrød, cornflakes eller en rugbrød...)

dagen kan også gøre ingen morgenmad næsten, næsten ingen mad i badpakken max ½ frugt og en bolle måske, aftensmad ingen ting... mad til senere er kun et spørgsmål om måske...

så længe din dreng er sund og rask skal du give ham hvad han har lyst til om det er en rugbrød med syltetøj så gør det for det er mad. i stedet for flasken

vores dreng for også tit det samme med og vi kan finde på at give ham som hygge snak, små søde tomater, agurk, tørrede abrikoser, rosiner osv..

men kan jo være lige som her hjemme hvis han ikke spiser så meget inden han skal i seng spiser han måske mere om morgen, og måske ikke men så længe han ellers er sund og rask så er alt jo godt

Anmeld

16. juni 2013

gokkelok

Jeg så en gang i fjernsynet, med en dreng som heller ikke ville spise. Der anbefalede de, at man ikke skal give dem mad på tallerknen, men i stedet skære grøntsager ud i stænger og komme dem i hver deres skål, og prøve at gøre det samme med selve hovedmåltidet (alt efter hvad man skal have). Men så skal de selv bede om, at få noget på sin tallerken. 

Nok noget med, at de ikke føler sig tvunget til at spise og når man lægger det i hver sin skål, kan de nemmere se hvad de skal have at spise.

Håber det evt. kunne hjælpe... bare lidt 

Anmeld

16. juni 2013

B&J

gokkelok skriver:

Jeg så en gang i fjernsynet, med en dreng som heller ikke ville spise. Der anbefalede de, at man ikke skal give dem mad på tallerknen, men i stedet skære grøntsager ud i stænger og komme dem i hver deres skål, og prøve at gøre det samme med selve hovedmåltidet (alt efter hvad man skal have). Men så skal de selv bede om, at få noget på sin tallerken. 

Nok noget med, at de ikke føler sig tvunget til at spise og når man lægger det i hver sin skål, kan de nemmere se hvad de skal have at spise.

nemlig vi gør det bare på tallerken i stedet for. hvor vi skære tingene ud og ligger det i små portioner, så agurker for sig ærterne for sig pastaen for sig kødet for sig

Anmeld

16. juni 2013

Anonym trådstarter

Bshizzle skriver:

Kan desværre heller ikke komme med nogle gode råd.. 

Har selv en dreng som blir 2 år til Oktober.. Og han spiser næsten heller aldrig aftensmad 

Han er virkelig kræsen!! Han kunne leve af Havregrød, Yoghurt med Havregrød, pasta MED ketchup, pølser, div Kiks... 

Jeg prøver i perioder at lave mad til ham tidligere end os andre, men han tager kun et par mundfuld, så gider han ikke mere. 

Det er pisse hårdt! Der er nogen der siger at det bare er alderen, men tror ikke det hele skyldes alderen.. Nu læste vi et svar fra en sundhedsplejerske i aftes som vi vil prøve at rette os efter. Det var en der havde samme problem. Og vi skal holde op med at fokusere på maden - selvom vi prøver at la være har vi nok haft en tendens til at sige til ham "Jamen skal du ikke have mere? Vil du ikke smage? Jamen du skal da have noget mad", selvom vi godt ved at det skal man ikke. Så der stod man bare skulle acceptere og ignorere fuldstændigt, hvis de ikke spiser noget. Og hvis de så vil have en rugbrød inden sengetid, så skal de have lov - fordi de selv skal styre deres sultfornemmelse eller sådan noget. Og det var ligemeget hvad de spiste, så længe det ikke var sådan noget sukkerfyldt stads..

Vi har prøvet det i dag og det tager self lang tid inden det vender regner jeg med... Han spiste stor portion havregrød til morgen. Og da vi satte os til frokost spiste han 2 stykker rugbrød (altså to små tern) med kyllingepålæg og ville så ikke mere... Men så lige inden luren 'bad han' om en halv rugbrød, som han spiste. Og efter sin lur spiste han 2 små tern igen (med makrelsalat), altså under en kvart rugbrød. Og et par små skiver banan. Og lige nu spiser han så en bolle uden noget.... Suuuuk!

Er spændt på hvad han siger til aftensmaden

Anmeld

16. juni 2013

Anonym trådstarter

charlottekri skriver:

jeg kan ikke komme med forslag til hvad i kan gøre udover at tage kontakt yil sundhedsplejersken (det kan man faktisk gøre til de bliver 18). hun må kunne guide jer

håber at i finder en løsning

knus charlotte

Vil prøve at snakke med hende når hun kommer om et par uger for at se den lille

Anmeld

16. juni 2013

Anonym trådstarter

B&J skriver:

jeg ved det er hårdt for jer men jeg ville stoppe den godnat falske 100%

ja det lyder hårdt men har selv en dreng der er en små spiser, og dagen kan gøre på to måder.

spise masser af morgenmad 1 til 1½ rugbrød i madkassen frugt bolle i børnehaven, meget meget lidt aftensmad

inden han skal i seng (knækbrød groft med smør eller syltetøj eller ingen ting bestemmer han selv, eller havregryn, havregrød, cornflakes eller en rugbrød...)

dagen kan også gøre ingen morgenmad næsten, næsten ingen mad i badpakken max ½ frugt og en bolle måske, aftensmad ingen ting... mad til senere er kun et spørgsmål om måske...

så længe din dreng er sund og rask skal du give ham hvad han har lyst til om det er en rugbrød med syltetøj så gør det for det er mad. i stedet for flasken

vores dreng for også tit det samme med og vi kan finde på at give ham som hygge snak, små søde tomater, agurk, tørrede abrikoser, rosiner osv..

men kan jo være lige som her hjemme hvis han ikke spiser så meget inden han skal i seng spiser han måske mere om morgen, og måske ikke men så længe han ellers er sund og rask så er alt jo godt

Ååh, jamen ved jo godt du har ret! Og det trælse er jo at vi jo har haft stoppet på et tidspunkt... Det er bare tanken om at han så vil skrige hele aftenen og natten, og vi har jo også en lille en... Og vi er bare så trætte om aftenen! Det er self ikke nogen undskyldning overhovedet!

Men tak fordi du deler dine erfaringer, synes altid du er så sød til at hjælpe, det er rigtig rart

Anmeld

16. juni 2013

Anonym trådstarter

gokkelok skriver:

Det var da meget smart. Men hvad så hvis de ikke beder om noget?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.