Guldimaven skriver:
Min søn's far og jeg er gået fra hinanden, men fungere rigtig godt sammen. Det vil sige at han kommer ved mig, når han har samværd med sin søn, og det fungere rigtig godt for os begge, med denne løsning, og han nyder at se sin søn i trygge vandte omgivelser. 
Men vi vil selvfølgelig gerne holde os indenfor reglerne så jeg ikke bliver meldt for snyd o.s.v..
Så er der nogle der kan svare mig på hvor meget han må være hos mig? Han er flyttet et stykke væk, så han har lånt sofaen hos mig et par gange også.. Men er det iorden?
Håber nogle kan svare mig på det. 
på forhånd tak!
Det er svært at sige - selv hvis du ringer til Udbetaling Danmark.
Det er en samlet vurdering - men generelt er "lunten" kortere når det er barnets far.
Hvis du får tilskud som enlig (børnetilskud/friplads/boligstøtte m.v.) så skal du være opmærksom på at tilskuddene gives fordi du ikke har samme fordel som samlevende.
Fordele som samlevende kan være ting som, fælles aftensmad (det er billigere at lave mad til 3 end 2, set pr. person), henter far barnet i institution så du evt. kan have fuld tid og ikke kun deltids arbejde, bidrages der med direkte "kontanter" til husholdningen.
Og så vejer samvær HOS dig desværre tungt den forkerte vej - med mindre der er en MEGET god grund (andet end bare komfortabelt og trygge rammer).
Der tages naturligvis hensyn til om I har hver jeres bopæl - og også hvordan f.eks. fars bopæl er - har han egen lejlighed med "fuld husleje" eller lejer han bare et lille hummer?
Og så ville jeg være mere påpasselig med at "sove på sofaen" - den er ikke det bedste...
Er du meget i tvivl - ja så meld hellere et tilskud for meget fra, end at blive meldt som social bedrager.
Og JA - det er svært at være rigtig gode venner / have et godt forhold til barnets far... men det ses bare MEGET tit at folk modtager enlig ydelser og UPS - så er man gravid igen...
Så generelt - alle snyderne gør det virkelig svært for dem som bare gerne vil have livet til at fungere godt.
Jeg håber du er blevet lidt klogere - men du må ikke tage ovenstående som fakta. Hvis du vil have et bedre svar, så ring til Udbetaling Danmark - de har bl.a. en række spørgsmål (af og til temmelig personlige) som vi bruger til at lave en samlet vurdering.
Knus Xolia
(kunderådgiver på familieydelser i Udbetaling Danmark)