Tæller det som en nulstilling?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

929 visninger
12 svar
0 synes godt om
13. juni 2013

Anonym trådstarter

Er anonym fordi jeg føler det er et dumt spørgsmål

Men vi har en lille pige på cirka 2 måneder.. Og hun har altid haft ret uklare søvnsignaler så det er svært at aflæse hvornår hun er træt. Derfor arbejder vi ud fra at hun er vågen max 2 timer af gangen, så putter vi hende igen. Vi arbejder meget med søvnen, fordi hun har det med at klatsove meget om dagen og ikke får ordnetlig kvalitetssøvn.

Men hvad så når hun falder hen midt i det hele? Fx nu her, så havde hun været vågen i en time, blev ammet, faldt i søvn, sov 15 minutter, vågnede så og var gal.

Tæller det så som en nulstilling? Forstået sådan her at lige nu:
Tæller jeg fra sidste ordentlige søvn har hun været vågen i knap 2 timer
Tæller jeg fra den 15 min. powernap har hun været vågen i omkring en halv time.

Men klatsøvn "tæller" vel ikke som søvn, eller? Jeg har lige puttet hende og hun sover, men bliver bare nervøs for om hun sover fordi jeg har "tvunget" hende til det (eller hvad man siger, har jo bare puttet hende), eller fordi hun har behovet. Synes bare det meste af dagen ender med at gå med amning, at hun sover eller at jeg arbejder på hendes søvn. Og så er hun meget sur imellem det hele, så der er ikke meget pludretid..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2013

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Anonym skriver:

Er anonym fordi jeg føler det er et dumt spørgsmål

Men vi har en lille pige på cirka 2 måneder.. Og hun har altid haft ret uklare søvnsignaler så det er svært at aflæse hvornår hun er træt. Derfor arbejder vi ud fra at hun er vågen max 2 timer af gangen, så putter vi hende igen. Vi arbejder meget med søvnen, fordi hun har det med at klatsove meget om dagen og ikke får ordnetlig kvalitetssøvn.

Men hvad så når hun falder hen midt i det hele? Fx nu her, så havde hun været vågen i en time, blev ammet, faldt i søvn, sov 15 minutter, vågnede så og var gal.

Tæller det så som en nulstilling? Forstået sådan her at lige nu:
Tæller jeg fra sidste ordentlige søvn har hun været vågen i knap 2 timer
Tæller jeg fra den 15 min. powernap har hun været vågen i omkring en halv time.

Men klatsøvn "tæller" vel ikke som søvn, eller? Jeg har lige puttet hende og hun sover, men bliver bare nervøs for om hun sover fordi jeg har "tvunget" hende til det (eller hvad man siger, har jo bare puttet hende), eller fordi hun har behovet. Synes bare det meste af dagen ender med at gå med amning, at hun sover eller at jeg arbejder på hendes søvn. Og så er hun meget sur imellem det hele, så der er ikke meget pludretid..

Da min søn var så lille klatsøvn han altså også. Tror det er helt normalt. Er det sundhedsplejersken der siger i skal arbejde med det?

Anmeld

13. juni 2013

Maja88

vi arbejde med et interval på 2 timer også.. og det der klat soven nulstillede ikke her.. medmindre vi selvf snakker om 3 kvarter eller sådan noget

Anmeld

13. juni 2013

Anonym trådstarter

Da min søn var så lille klatsøvn han altså også. Tror det er helt normalt. Er det sundhedsplejersken der siger i skal arbejde med det?

Ja, det er det - fordi hun generelt er ret gnaven i løbet af dagen

Anmeld

13. juni 2013

Anonym trådstarter

Maja88 skriver:

vi arbejde med et interval på 2 timer også.. og det der klat soven nulstillede ikke her.. medmindre vi selvf snakker om 3 kvarter eller sådan noget

Okay, tak for svaret!

Anmeld

13. juni 2013

sommerbarn<3

30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis

Ja, det er det - fordi hun generelt er ret gnaven i løbet af dagen

Jeg tænker bare at de er de færreste helt små som kan holde sig vågen i 2 timer! Her var han kun vågen i max en time af gangen. Hvordan med amningen, og har i fast rytme, som i sove - vågne- skifte-spise-"lege"-sove, og det hele forfra igen og igen.? Min sov to timer og vågen en, så det hele tiden kørte med et fast interval med 3 timer mellem hver amning. 

Anmeld

13. juni 2013

Anonym trådstarter

sommerbarn<3 skriver:

Jeg tænker bare at de er de færreste helt små som kan holde sig vågen i 2 timer! Her var han kun vågen i max en time af gangen. Hvordan med amningen, og har i fast rytme, som i sove - vågne- skifte-spise-"lege"-sove, og det hele forfra igen og igen.? Min sov to timer og vågen en, så det hele tiden kørte med et fast interval med 3 timer mellem hver amning. 

Altså det er også MAX 2 timer

Nej, ikke rigtig.. Vi har en god aften og natterytme, men dagen er mere rodet.. Hun spiser rimelig hyppigt, men det har hun nu altid gjort.. Og det med lege er lidt svært, eftersom hun har det med at brokke meget, så er der ikke så meget smile-pludretid. Det kan godt ske jeg skal putte hende noget før? Synes bare det er svært at aflæse hvornår hun er træt

Anmeld

13. juni 2013

effie

ved den første var jeg også ved at gå til phykisk over at få ham til at passe i en rytme de første 0-3 mdr..

forde alle sage at rytme og reglmessig søvn var så vigtig...

fakta er at søvbehov ved små babyer er meget forskelligt.

og at søvnrytmen også er meget meget forskellig.

den måde jeg fik ham til at sove længre stræk på var at havde ham på mig eller ved mig.. så han sov glad og gerne 2-3 timer i viklen.. men aldrig mere end 15 min alene.

han klat sov også hvis jeg forsøgte at få ha mtil at sove i barnevogn eller alene.

samt hans søvnbehov var lille.. så en 2-3 times lur + en 1 times lur + ca 20 min var fint for ham fra han var 2-4 mdr.. efter 4 mdr droppede han den sene lur.. på 20min..

så slap af lad barnet sove når hun falder i søvn og vær der når hun er vågen. og hvis du ammer falder hun vel som oftes i søvn i forbindelse med amme måltidet, så prøv at lad hende sove der og bliv siddende med hende..

Anmeld

13. juni 2013

Anonym trådstarter

effie skriver:

ved den første var jeg også ved at gå til phykisk over at få ham til at passe i en rytme de første 0-3 mdr..

forde alle sage at rytme og reglmessig søvn var så vigtig...

fakta er at søvbehov ved små babyer er meget forskelligt.

og at søvnrytmen også er meget meget forskellig.

den måde jeg fik ham til at sove længre stræk på var at havde ham på mig eller ved mig.. så han sov glad og gerne 2-3 timer i viklen.. men aldrig mere end 15 min alene.

han klat sov også hvis jeg forsøgte at få ha mtil at sove i barnevogn eller alene.

samt hans søvnbehov var lille.. så en 2-3 times lur + en 1 times lur + ca 20 min var fint for ham fra han var 2-4 mdr.. efter 4 mdr droppede han den sene lur.. på 20min..

så slap af lad barnet sove når hun falder i søvn og vær der når hun er vågen. og hvis du ammer falder hun vel som oftes i søvn i forbindelse med amme måltidet, så prøv at lad hende sove der og bliv siddende med hende..

Har bare ikke helt de samme muligheder, for vi har også et større barn, som skal tages af.. så kan ikke bare blive siddende i to timer efter en ammetår desværre.. men nu kan hun også sagtens sove lange lure i liften, skal bare putte hende ordentligt - klatsovningen kommer fordi hun fx falder i søvn under amning, og så er jeg nødt til at gå, og så vågner hun igen osv.

Anmeld

13. juni 2013

sommerbarn<3

Altså det er også MAX 2 timer

Nej, ikke rigtig.. Vi har en god aften og natterytme, men dagen er mere rodet.. Hun spiser rimelig hyppigt, men det har hun nu altid gjort.. Og det med lege er lidt svært, eftersom hun har det med at brokke meget, så er der ikke så meget smile-pludretid. Det kan godt ske jeg skal putte hende noget før? Synes bare det er svært at aflæse hvornår hun er træt

Altså ja, forskning indefor børn og søvn siger jo at søvn avler søvn. Og vil da tro hun kan blive helt overstimuleret af så lang vågentid. Har du prøvet at svøbe hende når hun skal sove? Så ligger de ikke og spjætter og spræller men kan sove roligere.

jeg ville helt klart prøve at få mere struktur på om dagen og lave fast rytme. De små bliver meget mere medgørlige og trygge når tingene er forudsigelige og kommer i samme rækkefølge.

hvor sover hun? Min havde det bedst med at sove samme sted hver gang og vågne samme sted hvor han faldt i søvn. Læste en artikel hvor der stod noget med at babyer har det ligesom vi kan have hvis man vatr sovet ude og ikke husker det lige når man vågner, du ved hvor man lige skal komme til sig selv før man husker man ikke er hjemme, sådan har de det hvergang de vågner, men hvis de sover samme sted hvergang og evt har en uro eller andet de kan genkende så skulle de blive trygge ved at sove.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.