Hvornår må børn lege ude alene?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.157 visninger
13 svar
2 synes godt om
9. juni 2013

Anonym trådstarter

Vi skal snart flytte i et rækkehuskvarter med rigtig mange børn, til den tid vil vores datter være lige knap 3 år. I området er der legepladser, men desværre også en stor og meget trafikeret vej. Vi bor lige nu langt ude på landet, hvor der ingen naboer eller børn er i nærheden. Jeg ved, at vores datter kommer til at elske muligheden for at lege med børnene, når vi flytter. Jeg synes hun er alt for lille til at lege udenfor det næste lange stykke tid, men tænker på, hvornår andre børn får lov til at lege udenfor alene?

Så, hvor gamle var jeres børn da de begyndte at lege udenfor, uden I var med?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2013

Maja_4000

Følger lige med

Anmeld

9. juni 2013

Ciss

Vores datter er 5 år. Hun har det sidste års tid leget alene ude i haven sammen med sin veninde. Jeg ville ikke lade hende være alene på en offentlig legeplads endnu.

Lillebror er 3,5 og hvis de to leger sammen kan de godt være lidt alene i haven, mens jeg f eks går ind og sætter en vask over eller lignende. På gode dage vil de gerne være ude hele dagen, og jeg da går jeg lidt frem og tilbage, så jeg også kan få ordnet små ting inde i løbet af dagen. Hvis de to ikke leger fint sammen, eller hvis han er eneste barn ude, så er der altid en voksen med ham. Han er ret fantasirig og ikke god til at huske på reglerne, hvis han pludselig ser noget spændende eller får en ide, så jeg er bange for, at han skal stikke ud af haven på egenhånd, selvom han ved, at han ikke får lov.

Anmeld

9. juni 2013

forår

Anonym skriver:

Vi skal snart flytte i et rækkehuskvarter med rigtig mange børn, til den tid vil vores datter være lige knap 3 år. I området er der legepladser, men desværre også en stor og meget trafikeret vej. Vi bor lige nu langt ude på landet, hvor der ingen naboer eller børn er i nærheden. Jeg ved, at vores datter kommer til at elske muligheden for at lege med børnene, når vi flytter. Jeg synes hun er alt for lille til at lege udenfor det næste lange stykke tid, men tænker på, hvornår andre børn får lov til at lege udenfor alene?

min datter er 3 år, bliver 4 til november. Hun er begyndt at lege lidt selv på en legeplads, som er lige udenfor mit køkkenvindue. Så når hun gør det sidder jeg i køkkenet og holder øje med hende. Hun er meget stolt over at få lov til det, og kender også godt konsekvensen hvis hun går andre steder hen end det vi har aftalt, og det er selvfølgeligt at hun ikke kan lege selv mere.

Vi har mange legepladser her hvor vi bor, og hun vil rigtig gerne lege andre steder end på den foran mit køkkenvindue, men det tør jeg simpelthen ikke, jeg har brug for at kunne se hende

Anmeld

9. juni 2013

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Anonym skriver:

Vi bor i et lille område med 50 rækkehuse og en dejlig stor fælleshave med legeplads og stor bålplads som bruges meget både af børn og voksne. Der er et godt sammenhold og mange af boligerne kan se ud til fælleshaven. 

Her er børnene ned til 3 år ude og lege med de andre børn, de to yngste på 2 og 2,5 går dog ikke ud uden en voksen. (Den på 2 er min) 

men er større sted uden der sammenhold vi har, ville jeg ikke turde at sende en helt lille ud. Der skulle barnet være noget ældre og sammen med et ander barn. Men jeg er også temmelig pylret 

Anmeld

9. juni 2013

hekran

Vores børn har altid kunne lege ude i haven alene, da den er indhegnet, men på det sidste er den ældste (snart 6) begyndt at spørge, om han ikke kan cykle en tur på vores gade (blind vej) og det er jeg begyndt at give ham lov til. Hans lillebror (snart 4) får også lov til at lege udenfor indhegningen, men de får endnu ikke lov til at går over på legepladsen uden at vi er med. Den er max 70m væk, men den er rundt om hjørnet, hvor vi ikke kan se. Jeg kan godt give dem lov til at gå foran og så kommer jeg bagefter med lillesøster, men jeg tør ikke lade dem være alene selv endnu. Ikke fordi jeg frygter for noget voldsomt, men mere fordi jeg ville være ked af, hvis en af dem kom til skade og ikke kunne få hjælp

Anmeld

9. juni 2013

bøllen

Her leger lillebror på 3 år alene i vores have. Og må gerne gå med de 2 store på legepladsen som ligger lige ved siden af vores hus . Vi bor i en lille by, og vil tror om 1/2-1 må han gå alene på legepladsen 

Anmeld

9. juni 2013

sus82

Jeg tænker at det kommer meget an på barnet og området. Min datter på snart tre kan godt være lidt alene ude i haven, men det er kun i kort tid af gangen. Men er vi på besøg hos hendes faster må hun gerne gå på legepladsen med hendes kusine på 7 år, det er et stille område med en fin legeplads tæt ved. Og jeg ved at min pige ikke bare går derfra. Men vi har et hold venner hvis dreng er et på måneder yngre end vores datter og han går bare uden at se sig tilbage, så ham skal de være over hele tiden uanset hvor de er, han er en lille udbryderkonge.

Anmeld

9. juni 2013

GUSO

Hej.. Jeg har en pige på 3,2 år og hun leger alene på legepladsen på den campingplads vi ligger fast på, det er der mange af børnene der gør

Anmeld

9. juni 2013

MortilElias2010

Anonym skriver:

Tror personligt det er vidt forskelligt, vi har hele Elias liv boet på landet. Det første var et lille hus med en skøn have men med udlejers store landbrugsmaskiner alt fra mejetærskere, sindssyge umodne søn med kørekort, gyllevogn og grisetransporter der kørte for fulde hammer ned forbi vores hus på vores fælles grusvej - også selvom der gik en anden grusvej fra hans gård af samme grund udenom (det var på ingen måde en omvej da han havde marker hele vejen rundt - og selvom vi pænt bad ham om at køre en anden vej og han til at begynde med sagde eftertrykkeligt at de netop pågrund af den anden vej ikke kom forbi (uempatisk landmand der stadigvæk tror han lever på den tid hvor de reelt havde magt ) Bøvlede med ham i 4 år. Men vi lod Elias lege i haven fra han var 1 år og ikke gjorde andet end at sidde og kravle, så der havde vi ro på - indtil han blev aktiv så var der ikke et roligt øjeblik i haven hvor vi kunne lade ham være alene ihvertfald ikke uden angst for kørslen. Vi overvejede på et tidspunkt eller jeg gjorde at ligge på lur og idet de kom forbi kaste en bold ud foran og så giv dem en forskrækkelse - men det blev aldrig til mere end ideen. Nu bor vi 500m nede af en grusvej hvor kun vi bor og flyttede herud kort før Elias blev 3 år og her render han selv overalt for der er ingen fare for noget (hvis ikke man er alt for pylret for så kan man finde farer overalt!)  Han har så bare lært i børnehaven at han ikke må gå uden en voksen og det overholder han så nu også herhjemme så vi er med nu - det gik ellers så fint et stykke tid efter han begyndte i børnehaven bare at gå rundt selv selvom vi var indenfor, men ikke nu  Men det tager vi jo bare med, i børnehaven er det jo for hans (eller pædagogernes) skyld så de ved hvor børnene nogenlunde er (der er selvf. hegn rundt om børnehaven og låge ind. Som dog er blevet forceret af et par 4-5 årige som gik hjem hos en af dem for at lege  Der kommer nyt og er ikke urolig. 

Så helt afhængig af hvor man nok bor og hvordan omgivelserne er - plus eget temperament som forældre 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.