Tjuhl skriver:
ja, men det er også mega klamt. jeg har haft en i knæhasen og var ved at besvime da jeg opdagede den, men altså...det er mest bare ulækkert, som regel sker der ikke noget ved det. meeeeen de kan jo godt bære den dersens virus, som jeg overhovedet ikke kan huske hvad hedder, og som ikke er særlig rar. hvis de sidder på jer, og ikke på hunden, tror jeg vist nok det er ret vigtigt at få hovedet med ud, det kan vist nok gøres ved fx at putte olie eller magarine rundt om hvor den sidder (på huden), for så kan den ikke ånde og så slipper den. jeg skal lige understrege, at jeg absolut ikke er ekspert, den jeg havde i knæhasen hev jeg bare af, så hovedet blev siddende i en forhøjningen der lignede et myggestik i nogle dage.
Bornholmerne kender desværre alt for godt til flåter eller rågefnatter som de klades på bornholmsk.
Hvis der sidder en dig selv eller andre er det utroligt vigtigt at man få alt med... Man skal ikke indsmøringer flåten i olie, sprit eller ligende, idet flåter kan nedsætte deres stofskifte og undvære ilt i længer tid og men også kan få borelia vira, ud i kroppen flåten skal dog havde siddet i 24 timer eller mere. Man skal huske at holde øje med stedet flåten har sidet, for hvis det breder sig skal man tage til lægen i en fart.. Uden behandling kan der udvikles alvorlige hjerte/lungekomplikationer, meningitis eller kroniske ledsmerter.
Flåter bære også TBE-virus, den er dog kun her i landet konstateret her på øen, den smitter i det øjeblik tægen bider sig fast.
TBE-virus er en mega ubehalig virus, med følgesygdomme..
Min mor fik den i 97, TBE-virusen var på daværende tidpunkt ikke særlig udbredt eller kendt , så vores læge mente kun hun havde en slem influenca.. Da hun endlig blev indlagt blev der konstarteret at hun havde meningitis som oså er en følge sydom af TBE-virusen, lægerne sagde at hvis hun var kommet mindre end en uge senere havde hun været død, i dag lever hun med en hjerneskade som følge af sygdommen... En gammel skole kammerats mor, har også haft hun TBE. Hun er i dag lam i hele højer side af ansigtet, hendes stemmebånd er også beskadigt, så man tro hun visker hele tiden.
Hunde og katte udvikler ikke helt så alvorlige symtomer som mennesker, af borelia viraen, mest almindlige symtomer er hudrødme, hævelser i ben/hoved, feber, nedsat appetit og ledbetændelse.
Sygdommen kan relativt let behandles med bredspekteret penicilin, det er dog vigtigt at behandligen sker så tidlig som muligt.
Anmeld