Tæger på hund

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juli 2009

oo

Mebach skriver:

Borelia?

jaaaah, thats the word, nemlig!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2009

Miamaja

Findusinde skriver:

Hej

Vores hund har fået en Tæge der har sat sig fast i hovedet.. Nogle der har nogle gode råd til at fjerne den? Vi har ikke en tægetang.. Jeg er SÅ bange for at den skal falde af og sætte sig på en af os..

jeg synes det er bedst at bruge sine 2 fingre og holde fast fra saa tat paa hundens hud som muligt og dreje og hive. med pincet eller olie eller diverse midler kan efterlade taegens hoved og eller rester af den som saa kan saette sig til betaendelse.

og saa ud i toilettet og skyld og vaek er den

hilsen mig med hund som efter et par dyrelaege besog valgte at gore det selv. det andet er for dyrt og nemt er det.

Anmeld

7. juli 2009

oo

når man taler om tægen...! så fandt jeg faktisk en der lige var ved at sætte sig fast på min mave igår efter jeg var gået fra denne tråd, føj føj føj. den var nu nem nok at få af med hoved und alles

Anmeld

7. juli 2009

Findusinde

Tjuhl skriver:

når man taler om tægen...! så fandt jeg faktisk en der lige var ved at sætte sig fast på min mave igår efter jeg var gået fra denne tråd, føj føj føj. den var nu nem nok at få af med hoved und alles

Jeg blir fuldstændig panisk når det handler om tæger, ellers er jeg ikke bange for kryb som sådan... Men  bare tanken om at de bore hovedet ind i ens krop og sætter sig fast og bare suger blod til de ikke gider mere, er så klam...

Hunden har den stadig, vi kan simpelthen ikke få lov til at holde hende, så vi kan få den fjernet.. Men gør nye forsøg i dag...

Anmeld

7. juli 2009

Pige2009

Findusinde skriver:

Jeg blir fuldstændig panisk når det handler om tæger, ellers er jeg ikke bange for kryb som sådan... Men  bare tanken om at de bore hovedet ind i ens krop og sætter sig fast og bare suger blod til de ikke gider mere, er så klam...

Hunden har den stadig, vi kan simpelthen ikke få lov til at holde hende, så vi kan få den fjernet.. Men gør nye forsøg i dag...

Blødt smør skulle gøre underværker, men ellers synes jeg I skulle tage og investere i en tægetang. Den ligner et miniature brækjern, og fåes hos dyrhandlere de fleste steder. Koster ca 20 kr. Held og lykke.

Knus Linda

Anmeld

7. juli 2009

Findusinde

linda2009 skriver:

Blødt smør skulle gøre underværker, men ellers synes jeg I skulle tage og investere i en tægetang. Den ligner et miniature brækjern, og fåes hos dyrhandlere de fleste steder. Koster ca 20 kr. Held og lykke.

Knus Linda

Jeg tror også det blir enden på det.. Den er jo rar at ha... Og så er man forhåbentlig sikker på at det hele kommer med..

Knus Annemette

Anmeld

7. juli 2009

Mor.sander

Tjuhl skriver:

ja, men det er også mega klamt. jeg har haft en i knæhasen og var ved at besvime da jeg opdagede den, men altså...det er mest bare ulækkert, som regel sker der ikke noget ved det. meeeeen de kan jo godt bære den dersens virus, som jeg overhovedet ikke kan huske hvad hedder, og som ikke er særlig rar. hvis de sidder på jer, og ikke på hunden, tror jeg vist nok det er ret vigtigt at få hovedet med ud, det kan vist nok gøres ved fx at putte olie eller magarine rundt om hvor den sidder (på huden), for så kan den ikke ånde og så slipper den. jeg skal lige understrege, at jeg absolut ikke er ekspert, den jeg havde i knæhasen hev jeg bare af, så hovedet blev siddende i en forhøjningen der lignede et myggestik i nogle dage.

Bornholmerne kender desværre alt for godt til flåter eller rågefnatter som de klades på bornholmsk.

Hvis der sidder en dig selv eller andre er det utroligt vigtigt at man få alt med... Man skal ikke indsmøringer flåten i olie, sprit eller ligende, idet flåter kan nedsætte deres stofskifte og undvære ilt i længer tid og men også kan få borelia vira, ud i kroppen flåten skal dog havde siddet i 24 timer eller mere. Man skal huske at holde øje med stedet flåten har sidet, for hvis det breder sig skal man tage til lægen i en fart.. Uden behandling kan der udvikles alvorlige hjerte/lungekomplikationer, meningitis eller kroniske ledsmerter.
Flåter bære også TBE-virus, den er dog kun her i landet konstateret her på øen, den smitter i det øjeblik tægen bider sig fast.

TBE-virus er en mega ubehalig virus, med følgesygdomme..
Min mor fik den i 97,  TBE-virusen var på daværende tidpunkt ikke særlig udbredt eller kendt , så vores læge mente kun hun havde en slem influenca.. Da hun endlig blev indlagt blev der konstarteret at hun havde meningitis som oså er en følge sydom af TBE-virusen, lægerne sagde at hvis hun var kommet mindre end en uge senere havde hun været død, i dag lever hun med en hjerneskade som følge af sygdommen...  En gammel skole kammerats mor, har også haft hun TBE. Hun er i dag lam i hele højer side af ansigtet, hendes stemmebånd er også beskadigt, så man tro hun visker hele tiden.

Hunde og katte udvikler ikke helt så alvorlige symtomer som mennesker, af borelia viraen, mest almindlige symtomer er hudrødme, hævelser i ben/hoved, feber, nedsat appetit og ledbetændelse.
Sygdommen kan relativt let behandles med bredspekteret penicilin, det er dog vigtigt at behandligen sker så tidlig som muligt.

Anmeld

7. juli 2009

Hunhesten

Findusinde skriver:

Ja, ved godt at det tit er et problem at få det hele med.. Men vil der ske noget ved at lade den sidde? Synes jeg har læst mig frem til at der vil sidde i 3-6 dage... Og så falde af.. Men hvad sker der så med den? Kan den så sætte sig på enten mig eller kæresten? Eller er den mæt af dage?

Og hvad sker der hvis det hele ikke kommer med?

Det er en flåt og ikke en tæge som hunden har, desværre en udbredt misforståelse for mange.

Den suger kun en gang og vil dermed ikke sætte sig fast i jer efterfølgende, dog er risikoen for at hunde bliver syg større jo længere tid den sidder.

Du kan se på dens krops størrelse hvor længe den evt. har siddet, jo større jo længere.

Vil da klart anbefale dig at fjerne den, I kan risikere at den beslutter sig for at lægge æg hvis den kan finde et gunstigt sted og så er der pludselig mange at forholde sig til i stedet.

Anmeld

7. juli 2009

Mor.sander

I kan risikere at den beslutter sig for at lægge æg hvis den kan finde et gunstigt sted og så er der pludselig mange at forholde sig til i stedet.

Hvad er det dog for noget sludder

De lægger hverken æg på mennesker eller dyr... Derimod i skovbunden
Desuden er der kun en type flåt der går på mennesker og det er skovflåten.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.