Har du haft en god matematiklærer i gymnasiet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juni 2013

Mumto3

malliebooh skriver:

Jeg gik i kort tid på HF på Aabenraa Statsskole.. Min matematiklærer der hed Kasper Steensgaard .. For første gang i mit liv fattede jeg rent faktisk matematik og det tog mig ingen tid at lære nyt fordi at han simpelthen var så god til at forklare og tog sig god tid til eleverne.

Detser ikke ud som om han er ansat på skolen mere. Kan du uddybe hvad du mener med at han gav sig god tid til eleverne?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2013

malliebooh

Mumto3 skriver:

Detser ikke ud som om han er ansat på skolen mere. Kan du uddybe hvad du mener med at han gav sig god tid til eleverne?

Det burde han ellers for det er meget kort tid siden :-)

Hm, det er nok lidt svært at forklare.. men altså havde vi brug for at få det forklaret 5 gange, jamen så gjorde han det. Og jeg synes det var rigtig godt når han specifikt skrev på tavlen hvad og hvordan vi skulle skrive det ned i vores hæfter. Sådan at vi forstod det bedst muligt. Han var også god til at finde forskellige måder at forklare den samme ting på, hvis man ikke forstod det på de andre måder. 

Jeg synes bare ikke det er alle lærer der udviser samme tålmodighed og så kan man godt føle som elev at man irriterer læren og så gider man egentlig ikke spørge.. men altså ham her, fortsatte ikke før alle var med.

Anmeld

4. juni 2013

Mumto3

malliebooh skriver:

Det burde han ellers for det er meget kort tid siden :-)

Hm, det er nok lidt svært at forklare.. men altså havde vi brug for at få det forklaret 5 gange, jamen så gjorde han det. Og jeg synes det var rigtig godt når han specifikt skrev på tavlen hvad og hvordan vi skulle skrive det ned i vores hæfter. Sådan at vi forstod det bedst muligt. Han var også god til at finde forskellige måder at forklare den samme ting på, hvis man ikke forstod det på de andre måder. 

Jeg synes bare ikke det er alle lærer der udviser samme tålmodighed og så kan man godt føle som elev at man irriterer læren og så gider man egentlig ikke spørge.. men altså ham her, fortsatte ikke før alle var med.

Tak for svar! Jeg tager den til mig, det med ikke at blive irriteret hvis eleverne ikke forstår det. Det med at forklare tingene på flere måder, det tror jeg godt jeg kan. Men jeg tænker, hvad så med de dygtige elever, dem der forstår det første gang man forklare det? Hvad siger de til at man bliver ved og ved indtil alle er med?

Anmeld

4. juni 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Hvis han stadig er der: Steen på Espergærde gymnasium og HF...

Selv dem der virkelig havde store problemer med talblindhed fik han med så de bestod med en ok karakter så de selv følte de havde overkommet noget stort

Da klappen gik ned og alt var væk stod han også var meget ked af det på mine vegne med mit 03 på 13-skalaen...

Anmeld

4. juni 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Mumto3 skriver:

Tak for svar! Jeg tager den til mig, det med ikke at blive irriteret hvis eleverne ikke forstår det. Det med at forklare tingene på flere måder, det tror jeg godt jeg kan. Men jeg tænker, hvad så med de dygtige elever, dem der forstår det første gang man forklare det? Hvad siger de til at man bliver ved og ved indtil alle er med?

som en af dem der hurtigt fangede matematik vil jeg sige at vores lærer gjorde det at os der var med fik lov at gå igang med opgaver han havde udprintet på forhånd mens han samlede dem der havde svært ved det og så prøvede på tavlen igen...

bagefter kom de ud i vores grupper så vi alle kunne være med til at lave opgaverne og støtte op om dem der havde svært ved det...

Havde at vores lærer decideret henviste en elev til mig for han var løbet tør for hvordan han skulle få hende med.. så satte vi os ned og jeg fandt frem til hvad hun forstod bedst af de andre ting vi lærte om og så brugte jeg nogle af de samme "regler" i det nye stof... og pludselig POW! kunne man bare se og så sad hun bare bagefter: "var det ikke andet?"...

Anmeld

4. juni 2013

malliebooh

Mumto3 skriver:

De synes jo nok det er træls. Men ellers så forklarede han det først på tavlen og så blev vi sat i gang med opgaver.. Havde man brug for yderligere forklaring, så gik han ned til hver enkel mens de andre lavede opgaverne .

Anmeld

4. juni 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg er enig med andre, at det kan virke godt, hvis en lærer forsøger at sætte dem igang, der allerede har forstået stoffet. Så får alle mere ud af undervisningen. Det kan f.eks. gøres ved at eleverne kan vælge at løse opgaverne sammen med læreren på tavlen eller individuelt (eller i grupper). På denne måde kan dem der føler de har behov for det, være med til at løse opgaverne på tavlen.

Jeg var altid en af dem der hurtigt forstod stoffet, hvorfor jeg ofte blev spurgt om hjælp af andre. Det var faktisk en stor hjælp for mig, især til eksamen. Man får en større forståelse for stoffet, når man skal forklare det til andre. Derfor synes jeg det er helt i orden også at 'udnytte' at der er elever der hurtigt forstår stoffet. 

Anmeld

4. juni 2013

Nemesis

I gymnasiet havde jeg den værste lærer EVER. Det var 7 år i træk at eleverne klagede over ham men rektors svar var alle år " han er en utrolig god akademiker"

På HF havde jeg så en rigtig god lærer..kan ikke huske hvad han hed, men grunden til jeg lærte det jeg skulle var at han hver gang kunne finde på en løsning til mit spørgsmål " hvad skal jeg bruge det til når jeg skal koge kartofler/slå græsplænen/støvsuge"

Altså han formåede at få matematikkens gåder til at fungere med opgaver i min praktiske hverdag. Det gjorde forståelsen for det (for mig) ulogiske fag langt mere forståeligt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.