gråd over ingen ting

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. maj 2013

Anonym trådstarter

Marita skriver:

åååårrrrrh, kender det alt for godt fra min 3-årige, der bliver 4 i juli. Han er normalt en stille og rolig dreng der godt kan lide at lege for sig selv. Over de sidste 2-3 måneder er han bare som forvandlet. Jeg er meget alene med børnene (storebror på 5 og lillesøster på snart 2) og er gravid i 7. måned. Manden er taget på arbejde når vi står op og er først hjemme ca 16.30, så jeg står med at bringe og hente.

Jeg føler tit, at jeg går på listetæer omkring den 3-årige for at forhindre skrigeriet. Det gør jeg. I morges startede skrigeriet fordi han ikke kunne få en mariekiks inden morgenmad, derefter fordi mælken ikke var jævnt fordelt i hans havregrynsskål, derefter fordi han ikke ville have knækbrød i madpakken, sidenhen fordi han ikke ville tage sko på selv. Han er altid den sidste ud ad døren. Vi sidder i eller står ved bilen. Jeg nægter at give ham skoene på, da jeg godt ved, at han kan selv og at det er en magtkamp han gerne vil afprøve. Det har jeg ikke lyst til, så jeg vil hellere vente.

Jeg får så meget skyldfølelse over, at jeg virkelig nogle gange bliver så frustreret over ham. Hvis det kun var ham og jeg i hverdagen ville det nok ikke dræne mig så meget som det gør lige nu, men sådan er det bare ikke. På den anden side så bliver jeg nok bare nødt til at holde det ud, da det f.eks. ikke er i orden at lægge sig ned på dørtrinnet og skrige over, at vi ikke skal til stranden lige nu eller at han ikke kan tage en paraply med i børnehave osv osv osv. Han stiller de mest besynderlige, urimelige krav og for det meste føler jeg, at det er for at afprøve for derefter at skrige for at se, hvornår jeg mon giver efter.

Men der er lysglimt! Hans storebror var på samme måde og han er i dag er ændret dreng. Han er fornuftigt, kærlig, omsorgsfuld og hjælpsom overfor mig og sine søskende. Hvis det bliver resultatet, så holder jeg perioden ud

det lyder ligesom min datter for tiden.. øv .. synes det er så hårdt ..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2013

Anonym trådstarter

DianaRJS skriver:

alle børn kommer til det punkt hvor de pylre over alting, om så det er nej til et æble 2 min før aftensmaden eller om det er fordi der er noget der ikke lige passer dem

så bare rolig jeres børn er skam helt normale

vi bruge meget med at sige " det kan ikke hjælpe noget, og jeg ved godt du er vred, men synes du ikke du skulle gå ind og lege med  ......)  det hjalp mange gange, fordi de egentligt kunne se, "hov mor og far falder sku ikke for den her", eller også blev det værre, hvor man igen kunne prøve at vende den, og aflede

det må jeg prøve.. håber dette hjælper ..
tusind tak for dit svar

Anmeld

30. maj 2013

Anonym trådstarter

MorDk skriver:

Jeg har en dreng på 2,8 år og han har efterhånden været i "selvstændighedsfasen" i LANG tid (startede ret tidligt og toppede for 3 måneder siden) Det er super hårdt. MEN det aller vigtigste og bedste du kan gøre at at rumme barnet og tænke: Det ER bare en fase!

Jeg har haft super svært ved at "rumme" min dreng til tider fordi han virkelig har været hysterisk. Alt var dumt og han ville intet. Det kommerog går men vi klarer det. Mange gange med humor. Mor fjoller rundt og så bliver alt det der ikke er så sjovt i hans verden pludselig lidt sjovere (fx. tandbørstning eller påklædning)

Sæt ord på. Vis dit barn du kan rumme det. Lad være direkte at ignorer det. Med barnets uhensigtmæssige adfærd/opførsel vil det som oftets "bare" fortælle dig noget. Fx. sad jeg i sofaen med farmand og snakkede og skrev madplaner m.m. Vi var lige kommet hjem. Bassen styrtede rundt i stuen og lavede ballade og blev ved. Her handlede det om han rigtig gerne ville lege inde på værelset med os (fandt vi ud af) Derfor gjorde han alt mulig for at få vores opmærksomhed. Han gjorde det ikke for at være til besvær eller være uartig. Han vidste bare ikke hvordan han skulle sige/gøre. Det er her vi må føle os lidt frem og så fortælle ham at han bare skal spørge mor og far om De vil lege. Han kan sætte i et hyyyl og skrige og blive rigtig tosset hvis han har brug for hjælp. Her har vi så lært ham at sige: Hjælp mig. Men før blev han bare hysterisk.

Tænk om dit barn at alt hvad det siger/gør er med GODE intentioner. De skal lærer at begå sig. Jeg ved det er svært men det har hjulpet MEGET at se anderledes på alting. Og jeg får ofte vendt en dum situation til noget positivt og det gavner jo alle i familien.

jeg synes faktisk at det pt er rigtig svært at rumme min datter. men heldigvis har jeg da pauser hver anden weekend

tak for dit svar

Anmeld

30. maj 2013

DianaRJS

Anonym skriver:

det må jeg prøve.. håber dette hjælper ..
tusind tak for dit svar

så lidt

mange gange kan det faktisk på mange ting hjælp at aflede dem lidt

håber det hjælper, for kan godt huske at man til sidst var ved at rykke håret af sig selv

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.