Rød numse pga. "hud-skifte"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. maj 2013

DitteFisk

Det er ikke unormalt at de helt små kan få svamp faktisk.. kan det være det? Det har min lille pige på 7 uger fået  Det viser sig også som rødmen, nogle gange lidt 'nufferet' hud. Vi gik til lægen efter jeg også troede det bare var sart hud og havde givet det salve i 3 dage, og lægen gav os så noget at smøre med, som hjælper rigtig godt. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2013

Jupiter

DitteFisk skriver:

Det er ikke unormalt at de helt små kan få svamp faktisk.. kan det være det? Det har min lille pige på 7 uger fået  Det viser sig også som rødmen, nogle gange lidt 'nufferet' hud. Vi gik til lægen efter jeg også troede det bare var sart hud og havde givet det salve i 3 dage, og lægen gav os så noget at smøre med, som hjælper rigtig godt. 

Jamen det kan sagtens være en mulighed, jeg kender ikke noget til svamp overhovedet.

Umiddelbart er hun bare rød lige omkring endetarmsåbningen, jeg synes ikke jeg ser noget anderledes hud.

Nu er det jo ærgeligt nok lørdag, så jeg venter og ser dagen an før jeg kaster mig ud i vagtlæge-helvede '

Hun sover fint og er ellers glad nok, så det er ikke akut lige nu og her.

Anmeld

25. maj 2013

DitteFisk

Jupiter skriver:

Jamen det kan sagtens være en mulighed, jeg kender ikke noget til svamp overhovedet.

Umiddelbart er hun bare rød lige omkring endetarmsåbningen, jeg synes ikke jeg ser noget anderledes hud.

Nu er det jo ærgeligt nok lørdag, så jeg venter og ser dagen an før jeg kaster mig ud i vagtlæge-helvede '

Hun sover fint og er ellers glad nok, så det er ikke akut lige nu og her.

Ja okay, vores pige var rød omkring tissekone og lidt ud af siderne. 

Lægen sagde at rødmen er helt normalt når de er så små og sarte og deres numser jo bliver lukket inde i en ble uden at få så meget luft. Og så kan savlende desværre godt lukke lidt ekstra af for luften, så det kan gøre det værre.

Anmeld

25. maj 2013

Isabella_mor

Jeg sværger til inotyol (staves?) og så luft, masser af luft. Så lad hende ligge på et tæppe med et vådliggerlagrn nedenunder, og lad hende have luft på numsen hver dag. Og hvis hun tisser el skider, så er det at vaske tæppet, stofbleen eller lagenet eller hvad du nu bruger.

Inotyol creme fåes i håndkøb på apoteket, det er en salve man kan bruge når der er rødmed på huden og det kan også bruges forebyggende. Vær bare lige obs på at det ikke skal på åbne sår eller hud der væsker.

Pantotenolcteme er også et godt forslag, det er bla. Det man bruger når man har fået en tattoo sim msn smører på, som hjælper huden med at hele. (En tattoo er jo en stor hudafskrabning på en måde som der kommer sår på, cremen holder såret fugtigt så det ikke flækker f.eks.)

men hvis det er du helst vil konsultere en læge med det så brug metoden med luft, kog nogle stofbleer i en gryde, køl dem af, vrid dem hårdt og lig det i bleen hver gang du skifter. Det er et gammelt husmoderråd der virker på irriteret hud. Men du kan sagtens ringe til vagtlægen og høre om de har et godt råd.

Anmeld

25. maj 2013

Jupiter

Isabella_mor skriver:

Jeg sværger til inotyol (staves?) og så luft, masser af luft. Så lad hende ligge på et tæppe med et vådliggerlagrn nedenunder, og lad hende have luft på numsen hver dag. Og hvis hun tisser el skider, så er det at vaske tæppet, stofbleen eller lagenet eller hvad du nu bruger.

Inotyol creme fåes i håndkøb på apoteket, det er en salve man kan bruge når der er rødmed på huden og det kan også bruges forebyggende. Vær bare lige obs på at det ikke skal på åbne sår eller hud der væsker.

Pantotenolcteme er også et godt forslag, det er bla. Det man bruger når man har fået en tattoo sim msn smører på, som hjælper huden med at hele. (En tattoo er jo en stor hudafskrabning på en måde som der kommer sår på, cremen holder såret fugtigt så det ikke flækker f.eks.)

men hvis det er du helst vil konsultere en læge med det så brug metoden med luft, kog nogle stofbleer i en gryde, køl dem af, vrid dem hårdt og lig det i bleen hver gang du skifter. Det er et gammelt husmoderråd der virker på irriteret hud. Men du kan sagtens ringe til vagtlægen og høre om de har et godt råd.

Mange tak for de gode råd! 

Vi prøver med luft i løbet af dagen, og gemmer vagtlægen 

Hvis det skulle vise sig nødvendigt, har vi heldigvis et døgnapotek i nærheden!

Anmeld

25. maj 2013

AnthonsMor

Jupiter skriver:

Ja, min datter er nu 12 dage og hun er begyndt at være meget tør fordi hun smider det øverste lag hud på kroppen.

Samtidig synes jeg hun virker meget rød bagi. Det kunne godt se ud som om hun er hudløs, men området rundt omkring er ikke tørt eller rødt, så ved ikke om det er fordi hun skifter huden, eller om hun er rød af en anden grund.

Ja, og så ved jeg i øvrigt heller ikke om jeg skal gøre noget ved det? Hun piver lidt når hun skal af med en prut elller lignende, men hun er ikke utilpas eller hysterisk.

Fordi Anthon er født 13 dage over tid startede hudskiftet allerede dagen efter han blev født, han fik også mega rød rumpe, det hjalp med hyppig bleskift og noget creme mod rød numse, som sygeplejerskerne gav mig. Jeg mener det var med i en af baby pakkerne man kunne få gratis - husker dog ikke hvilken
Men god bedring med hendes numse

Anmeld

25. maj 2013

Muffinmus

Peiner skriver:

Synes måske det er lidt "forkert" at sige, at pudder ikke virker og nærmerst er "farligt" mod en rød baby numse. 

Det er jo forskelligt hvad som virker og man bliver i sidste ende nødt til at prøve sig frem 

Jeg kan blot konstatere, at I vores tilfælde var pudder, det eneste som virkede - creme, luft til numsen og kolde kogte klude var prøvet 

Men hverken sygeplejerske eller sundhedsplejerske bruger pudder mere til babyer.....
Fordi det er et levn fra gammel tid or fælder ikke brugte andet. Nu er der heldigvis mange bedre måder at hjælpe røde numser

Anmeld

25. maj 2013

Bb3031

Men hverken sygeplejerske eller sundhedsplejerske bruger pudder mere til babyer.....
Fordi det er et levn fra gammel tid or fælder ikke brugte andet. Nu er der heldigvis mange bedre måder at hjælpe røde numser

Jeg siger også kun, at det var det eneste, som hjalp da vores søns numse var rød og hudløs. Her kunne ingen crem hjælpe, ej eller masser af luft og kolde kogte klude. Så noget godt må der da være i brugen af det 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.