Har svært ved at holde hovedet (5 mdr)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.283 visninger
11 svar
2 synes godt om
22. maj 2013

Annette A

Hej jeg har en lille pige på 5 mdr, hun bliver 6 mdr d. 12 juni. Hun har hele tiden været lidt bagefter med sin mototriske udvikling og var også lidt længere om at holde sit hoved når hun lå på maven. Vi har en en SP som er meget nøjeregnende med hvornår babyer skal kunne hvad og der var tale om en motorikkonsulent, hvis hun ikke havde fået det lært indenfor 14 dage efter hun havde været på besøg sidst. Men heldigvis fik vores pige styr på det en halv uge inden denne tidsfrist udløb.

Jeg stresser hele tiden over hun skal nå at have styr på de ting en baby skal kunne set udfra måneder og nu har hun så fået styr på at komme fra ryg til mave og omvendt og prøver lidt at skubbe sig fremad også. MEN, det store men er at hun stadig ikke har helt styr på sit hoved, når man holder hende. Ligesom hun taber det lidt og det dingler en smule hvis man kan sige dette og sidde i en højstol kan hun slet ikke. Nu har jeg set en af mine venners børn på facebook som er født 14 dage efter hende, som sidder ligeså sikkert i en højstol og spiser og nu tænker jeg bare. Åh nej, så begynder SP nok med det. Jeg synes jo bare barnet skal tage det i sit tempo og ved udemærket også man ikke skal sammenligne børn. Tænker også måske også det har betydning hun blev født 14 dage før termin og den tid skal trækkes fra hendes reelle udviklingsalder, hvor barnet på facebook er født 14 dage over termin.

Men er bare ked af og træt af at stresse over hendes udvikling ,hvis det er grundløst men vil vil høre hvad I andre har oplevet/oplever med jeres babyer med hensyn til at holde hovedet mellem 5-6 mdr. Har i forvejen to drenge som altid har været hurtige motorisk og derfor har jeg aldrig tænkt over hvilket tempo det skulle ske i.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. maj 2013

Wik

Jeg tænker at børn udvikler sig forskelligt, men det kan jo godt være du skal have hende til en fysioterapeut eller andet bare for at være sikker på, der ikke er noget der har eller forsinker hendes udvikling. Det med hovedet er jo vigtigt, og det er jo lidt sent ikke at kunne holde hovedet sent, så vil få undersøgt, så kan du også bedre stå ved at du gerne vil undgå SP stress, og hvis der er noget der skal ordnes med massage eller kiropraktor eller andet, så er det rart at få det tjekket. 

Jeg tænker ikke at du skal være bekymret eller noget, det er ment som et råd.

Jeg synes, af erfaring at der er forskel på børn kraft og styrke samt motorik, men derfor skal man stadig være undersøgende i forhold til de gængse motoriske stridt børn skal tage.

Anmeld

22. maj 2013

frk andreasen

kan regne ud at vores døtre har fødelsdag den samme dag.d 12/12 /12

først vil jeg lige berolige dig lidt. det jo ikke alle børn som er motoriske hurtige.
men sys da hun er hurtig til de andre ting..det er min osse først begndt på de sidste 3 ugers tid
måske hun har en lille spænding i den ene nakke hvirvel siden hun sænker hovedet lidt ?

min datter sidder heller ik ordentlig selv i en højstol hun har en pude bag sig

knus tanja

Anmeld

22. maj 2013

Annette A

Wik skriver:

Jeg tænker at børn udvikler sig forskelligt, men det kan jo godt være du skal have hende til en fysioterapeut eller andet bare for at være sikker på, der ikke er noget der har eller forsinker hendes udvikling. Det med hovedet er jo vigtigt, og det er jo lidt sent ikke at kunne holde hovedet sent, så vil få undersøgt, så kan du også bedre stå ved at du gerne vil undgå SP stress, og hvis der er noget der skal ordnes med massage eller kiropraktor eller andet, så er det rart at få det tjekket. 

Jeg tænker ikke at du skal være bekymret eller noget, det er ment som et råd.

Jeg synes, af erfaring at der er forskel på børn kraft og styrke samt motorik, men derfor skal man stadig være undersøgende i forhold til de gængse motoriske stridt børn skal tage.

Hej

Tak for dit rigtig gode svar. Nu du skriver det med fysioterapeut/kiropraktor har jeg faktisk bemærket her til aften at hun siden hun  begyndte at holde sit hoved oprejst har en tendens til at hæle det mod venstre skulder. Har tænkt det bare var fordi hun endnu ikke mestrede kunsten helt at holde hovedet, men er faktisk blevet i tvivl om hun i virkeligheden har en låsning eller noget andet der gør at hun ligger hovedet lidt på skrå hver gang hun er oprejst.

Så nu har jeg skrevet til SP,en  for at høre hvad jeg bør gøre. Man ser intet til det ellers. Hun triller fint fra ryg til mave og omvendt og er blevet meget aktiv og trilller rundt i hele stuen, men der er altså det med hovedet så måske har du ret i at noget hæmmer hende i hendes udvikling der. Har det skidt med at det først går op for mig nu at noget måske generer hende, men da hun jo ikke virker ked af det eller generet har jeg ikke tillagt det betydning. Hun er jo meget tilfreds og glad det meste af tiden.

Nå men håber da det kan afhjælpes så og tak for det gode råd som satte tankerne lidt igang.

Anmeld

22. maj 2013

LinLin

Nej børn skal ikke kunne diverse ting på eksakte tidspunkter!
Men hvis det var mit barn der ikke havde styr på at holde hovedet når det var over 5 mdr ville jeg altså få det undersøgt af 'en eller anden ekspert'

Anmeld

22. maj 2013

Annette A

frk andreasen skriver:

kan regne ud at vores døtre har fødelsdag den samme dag.d 12/12 /12

først vil jeg lige berolige dig lidt. det jo ikke alle børn som er motoriske hurtige.
men sys da hun er hurtig til de andre ting..det er min osse først begndt på de sidste 3 ugers tid
måske hun har en lille spænding i den ene nakke hvirvel siden hun sænker hovedet lidt ?

min datter sidder heller ik ordentlig selv i en højstol hun har en pude bag sig

knus tanja

Tak for dit beroligende svar.

Ja så er de fra samme dato de små.

Det med spændingen i nakken måske kan du måske godt have ret i. det er nemlig her til aften gået op for mig at hun længe har holdt hovedet lettere på skrå mod venstre side og det er måske ikke bare som jeg har troet fordi hun endnu ikke mestrer at holde hovedet men fordi noget generer hende i nakken/halsen evt.

Så nu har jeg skrevet til min SP og hørt hende om hvad jeg bør gøre for måske er det det som hæmmer hende lige på det punkt.

Har faktisk slet ikke forsøgt at placere hende i en højstol endnu da jeg kan fornemme hun ikke rigtig kan sidde op på den måde, heller ikke med hverken dyne eller pude, men hun triller da rundt i hele stuen og har inegen problemer med at komme fra ryg til mave og omvendt. Derudover har du ret i at de jo udvikler sig i egen tempi og det ved min logik da også godt. Men altid rart at blive mindet om det.

Anmeld

22. maj 2013

DitteFisk

Christina A skriver:

Hej jeg har en lille pige på 5 mdr, hun bliver 6 mdr d. 12 juni. Hun har hele tiden været lidt bagefter med sin mototriske udvikling og var også lidt længere om at holde sit hoved når hun lå på maven. Vi har en en SP som er meget nøjeregnende med hvornår babyer skal kunne hvad og der var tale om en motorikkonsulent, hvis hun ikke havde fået det lært indenfor 14 dage efter hun havde været på besøg sidst. Men heldigvis fik vores pige styr på det en halv uge inden denne tidsfrist udløb.

Jeg stresser hele tiden over hun skal nå at have styr på de ting en baby skal kunne set udfra måneder og nu har hun så fået styr på at komme fra ryg til mave og omvendt og prøver lidt at skubbe sig fremad også. MEN, det store men er at hun stadig ikke har helt styr på sit hoved, når man holder hende. Ligesom hun taber det lidt og det dingler en smule hvis man kan sige dette og sidde i en højstol kan hun slet ikke. Nu har jeg set en af mine venners børn på facebook som er født 14 dage efter hende, som sidder ligeså sikkert i en højstol og spiser og nu tænker jeg bare. Åh nej, så begynder SP nok med det. Jeg synes jo bare barnet skal tage det i sit tempo og ved udemærket også man ikke skal sammenligne børn. Tænker også måske også det har betydning hun blev født 14 dage før termin og den tid skal trækkes fra hendes reelle udviklingsalder, hvor barnet på facebook er født 14 dage over termin.

Men er bare ked af og træt af at stresse over hendes udvikling ,hvis det er grundløst men vil vil høre hvad I andre har oplevet/oplever med jeres babyer med hensyn til at holde hovedet mellem 5-6 mdr. Har i forvejen to drenge som altid har været hurtige motorisk og derfor har jeg aldrig tænkt over hvilket tempo det skulle ske i.

Synes bestemt ikke du skal stresse over hendes udvikling, det ville være spildte kræfter Og når det er sagt, så er det en god ide at være opmærksom på det i hvert fald. 

Min SP var ikke opmærksom nok på min søn dengang - han kunne ikke løfte hovedet særlig godt og var også længe om at blive stærk nok i nakken, til at holde hovedet fast. 

Nu går han ugentligt til børne-fys og ergo, da de mistænker lav muskelspændning - som KUNNE være blevet taget fat om dengang, og nu giver ham sansemotoriske vanskeligheder. 

Det er selvfølgelig ikke sikkert din datter 'fejler' det samme, men det er værd at tænke over, tror jeg bestemt  

Anmeld

22. maj 2013

Annette A

LinLin skriver:

Nej børn skal ikke kunne diverse ting på eksakte tidspunkter!
Men hvis det var mit barn der ikke havde styr på at holde hovedet når det var over 5 mdr ville jeg altså få det undersøgt af 'en eller anden ekspert'

Ja det har jeg også skrevet til min SP om nu for har her til aften fået en mistanke om at noget måske hæmmer hende. Hun har hele tiden siden hun er begyndt at holde sit hoved haft det lettere på skrå mod venstre side og måske er det noget der generer hende siden hun ikke kan rette hovedet helt op. Så bør få kigget på hende og finde ud af om der er noget om det.

Anmeld

22. maj 2013

Annette A

DitteFisk skriver:

Synes bestemt ikke du skal stresse over hendes udvikling, det ville være spildte kræfter Og når det er sagt, så er det en god ide at være opmærksom på det i hvert fald. 

Min SP var ikke opmærksom nok på min søn dengang - han kunne ikke løfte hovedet særlig godt og var også længe om at blive stærk nok i nakken, til at holde hovedet fast. 

Nu går han ugentligt til børne-fys og ergo, da de mistænker lav muskelspændning - som KUNNE være blevet taget fat om dengang, og nu giver ham sansemotoriske vanskeligheder. 

Det er selvfølgelig ikke sikkert din datter 'fejler' det samme, men det er værd at tænke over, tror jeg bestemt  

Ok ja det er da værd at have i tankerne. Jeg tror måske også der kan være tale om at noget generer hende for hun ligger ligesom hovedet på skrå mod venstre side og det har hun gjort længe uden jeg har tænkt over det kunne betyde noget. Så har her til aften skrevet til min SP at hun skal kontakte mig, så det kan blive undersøgt nærmere.

Hvordan viste din søns problemer sig til at starte med udover han havde vanskeligheder med at holde hovedet?

Anmeld

22. maj 2013

DitteFisk

Christina A skriver:

Ok ja det er da værd at have i tankerne. Jeg tror måske også der kan være tale om at noget generer hende for hun ligger ligesom hovedet på skrå mod venstre side og det har hun gjort længe uden jeg har tænkt over det kunne betyde noget. Så har her til aften skrevet til min SP at hun skal kontakte mig, så det kan blive undersøgt nærmere.

Hvordan viste din søns problemer sig til at starte med udover han havde vanskeligheder med at holde hovedet?

Det lyder som en god ide - hellere udnytte systemets muligheder for at få undersøgt sine børn grundigt, så vi kan sove trygt hehe.

Han har altid været meget urolig i kroppen og forklaringen herpå kan være, at den lave muskelspænding gør, at han ikke automatisk får de almindelige impulser fra krop til hjerne om at kroppen skal holde sig vågen selv når den er i ro.. derfor er han nødt til at sidde uroligt for at holde kroppen igang. Derfor er han heller ikke ligeså stærk i musklerne som andre - specielt i hans grundholdning - altså nakke (oprejsthed). Han kan feks stadig ikke løfte nakken fra gulvet i liggende stilling.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.