Inspireret af en anden tråd, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvilke forventninger I har til jeres børns bedsteforældre. Hvordan husker I jeres egne bedteforældres deltagelse i jeres liv?
Jeg og min mand har 'gamle forældre'. De er alle i 70erne, men 3 af dem arbejder stadig (dog noget nedsat). Vi er begge yngst af 5 søskende og vi har snart fire børn, hvoraf den ældste bliver 6 til september. Det giver både mange søskende (svogere+svigerinder) og mange børnebørn.
Jeg tror vores forældre er den generation der har arbejdet hårdest. De knokler stadig derudad og elsker deres børn og børnebørn, men jeg tror det kan være svært at være bedsteforældre, når opmærksomheden skal deles og forventninger indfries.
Vi bor i Nordjylland. Min familie bor på Færøerne, så de bedsteforældre ser vi kun, når vi er på ferie eller de besøger os. Min mands familie er reserverede af natur, da de er meget bange for at overskride vores grænser. Men jeg er ikke i tvivl om, at de elsker vores børn. Deres ældste børnebørn er 17 år og har flere gange været på bedsteweekend i løbet af deres barndom. Vores har aldrig. Men bedsteforældrene er også blevet ældre. De har begge haft hårdt arbejde i livet og er slidte. Mere nu end nogensinde.
Det gør mig ikke noget, at vores børn ikke bliver inviteret på weekend. Vi har jo tre små, opmærksomhedskrævende børn, som sikkert kan tage pusten fra enhver. De siger det ikke direkte, men jeg tror det ville være hårdt for dem at have dem en hel weekend. De har haft dem til en enkelt overnatning.
Det er selvfølgelig forskelligt, hvor gamle bedsteforældre er og hvad de orker, men vores er meget hjælpsomme med praktiske ting, men de tilbyder ikke deres hjælp eller tid. Men de kommer løbende, når vi ringer og spørger, om de vil hjælpe med noget. Det er ikke fordi de ikke vil, men fordi de er meget opmærksomme på ikke at være påtrængende. De er klassiske nordjyder 
Mine bedsteforældre var også gamle bedsteforældre. Jeg kan kun huske mine bedtemødre. Jeg var aldrig inviteret på weekend eller til bagedage eller hvad det må være, men jeg besøgte mine bedstemødre. De var kloge kvinder og var fantastiske til at sidde og snakke med. Den ene lærte mig at strikke, den anden at drikke the.
Hvad har vi ret til at forvente af bedsteforældre? Tiderne har ændret sig, men det er i første omgang vores børn. Samfundet er ikke længere indrettet sådan at vi kan regne med bedsteforældre som back-up (da de fleste af dem arbejder og sikkert også har gang i diverse aktiviteter). Måske er lidt afstand en måde for bedsteforældrene at vise respekt for vores familieliv og vise respekt for, at vi lever vores eget vokse liv. Vi skal ikke være kede af at invitere.
Måske alle kommende bedsteforældre ville have godt af en bedsteforældresnak inden de blev bedsteforældre 
Vi er glade og taknemmelige for vores bedsteforældre.