Hvad ville i have gjort?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. maj 2013

PernilleogLouis

Faith skriver:

Jeg er netop kommet hjem fra en ferie i Portugal.

I den portugisiske lufthavn overværede jeg en portugisisk kvinde slå sin lille pige 3 gange, hårdt i bagdelen.

Jeg blev fuldstændig paf, men gik hen til dem og sagde til kvinden på engelsk at hun skulle skamme sig at slå på sit barn. Tror ikke hun forstod hvad jeg sagde, for hun gloede bare dumt på mig.

Drøftede det med en veninde som synes jeg burde have blandet mig udenom, da kvinden er fra en anden kultur hvor det er mere normalt at man slår på børn.

Jeg mener dog at man har pligt til at blande sig når man overværer vold mod børn. Det blev dog ikke til den helt store indblanden fra min side, da jeg stod og skulle igennem security og mistede dem af syne.

Hvad er jeres holdning til episoden? Burde jeg have blandet mig udenom? Hvad ville i have gjort og mener i at situationen kan kategoriseres som vold?

Anonyme svar tilladt.

Synes det var sejt af dig og håber jeg selv ville ha gjort det samme

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2013

MortilElias2010

sne190810 skriver:

Jeg havde reageret præcis på samme måde som dig. Min egen mor har på en ferie i Frankrig, rejst sig op og råbt på dansk "Man slår sgu da ikke et lille barn, skam dig" eller noget i den stil, til en fransk mor som slog sit lille barn i ansigtet. Det var inde på et spisested i en forlystelsespark. Moren blev virkelig flov, og satte sig pænt ned med sin familie og spiste op. Senere i parken da vi gik rundt, gik vi forbi den selvsamme familie igen, hvor den lille pige i klapvognen var helt rød og mærket efter den lussing hun hun fik på spisestedet. Min mor kiggede på moren da vi gik forbi, og rystede på hoved med en løftet pegefinger. Familien fortsatte bare tavst videre.
Nogle vil måske mene det er lidt offensivt af min kære moder, men jeg tror bare hele hendes mave vender sig hvis/når hun ser noget der minder om vold mod børn. Hun kan ikke have det, om det har noget at gøre med hun selv er vokset op med en voldelig far, ved jeg ikke. Men mon ikke?

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvem man er, hvor man er fra, eller hvilken baggrund man har, man slår bare ikke på børn!

Anmeld

13. maj 2013

Pikku Myy

Jeg har den holdning at når man besøger en anden kultur, kan man ikke tillade sig at belære ud fra de normer vi har i vores kultur.

Anmeld

13. maj 2013

Kløver

Jeg synes ikke det er ok. nu ved jeg ikke alder og om barnet brugte ble, men generelt ville jeg mene man burde blande sig udenom, med mindre der er tale om direkte vold.

Kunne dog ikke finde på at bruge endefuld overfor mine unger, og har mine forældre heller ik fået

Anmeld

13. maj 2013

Faith

PernilleogLouis skriver:

Synes det var sejt af dig og håber jeg selv ville ha gjort det samme

Tak

Anmeld

13. maj 2013

Laulund87

Puha

Jeg ville ikke turde sige noget og tror også det kan være "farligt", men forstår godt du gjorde det!

Anmeld

13. maj 2013

Faith

Maja84 skriver:

Jeg synes ikke det er ok. nu ved jeg ikke alder og om barnet brugte ble, men generelt ville jeg mene man burde blande sig udenom, med mindre der er tale om direkte vold.

Kunne dog ikke finde på at bruge endefuld overfor mine unger, og har mine forældre heller ik fået

Vil tro (uden at være sikker) at pigen var på alder med mine drenge. Altså omkring 3. Om hun brugte ble kunne jeg ikke vurdere.

Anmeld

13. maj 2013

Faith

Maja84 skriver:

Hvordan karakteriserer du "direkte vold"?

Anmeld

13. maj 2013

Faith

Pikku Myy skriver:

Jeg har den holdning at når man besøger en anden kultur, kan man ikke tillade sig at belære ud fra de normer vi har i vores kultur.

Giver dig til dels ret.

Anmeld

14. maj 2013

Muffinmus

Den er svær, for vi er vant til at ores børn ikke må røres overhovedet og er opvokset med at det er ulovligt. Men når det nu er lovligt i andre lande er det svært at gøre ret meget. Man kan godt skælde ud, og havde måske nok gjort det samme, men de gør det sikkert igen desværre. Det er det samme som når mani udlandet ser folk køre på skødet med deres børn foran, man fr Lust til at stoppe bilen, spørge dem om de er bondegården g ude på a slå des børn ihjel, men man kan ikke få dem til at lade være, ej heller at køre f.eks 4 på en scooter, to børn og to forældre, simpelthen sindssygt, men de gør det gladeligt og uden hjelm og når de så dør af det som den Indiske far der stod i tunnellen og så sin køen og 2 årige babypige bløde ihjel, ja så ville de have ønsket de havde tænkt sig op og opført sig ansvarligt i trafikken, ak, det er sørgeligt.
Nå, men lidt et sidespor, mente bare at man kan sagtens reagere men det gør ofte pokker til forskel.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.