Hvad ville i have gjort?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.721 visninger
21 svar
19 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. maj 2013

Faith

Jeg er netop kommet hjem fra en ferie i Portugal.

I den portugisiske lufthavn overværede jeg en portugisisk kvinde slå sin lille pige 3 gange, hårdt i bagdelen.

Jeg blev fuldstændig paf, men gik hen til dem og sagde til kvinden på engelsk at hun skulle skamme sig at slå på sit barn. Tror ikke hun forstod hvad jeg sagde, for hun gloede bare dumt på mig.

Drøftede det med en veninde som synes jeg burde have blandet mig udenom, da kvinden er fra en anden kultur hvor det er mere normalt at man slår på børn.

Jeg mener dog at man har pligt til at blande sig når man overværer vold mod børn. Det blev dog ikke til den helt store indblanden fra min side, da jeg stod og skulle igennem security og mistede dem af syne.

Hvad er jeres holdning til episoden? Burde jeg have blandet mig udenom? Hvad ville i have gjort og mener i at situationen kan kategoriseres som vold?

Anonyme svar tilladt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2013

Lizette86

Jeg tror heller ikke jeg ville kunne undgå at åbne munden, hvis jeg havde set det...

men det er en anden kultur som din veninde siger , så den er lidt svær

Men som barn, har jeg også et par få gange fået en endefuld hvis jeg har være helt umulig , hvilket jeg overhovedet ikke vil kategorisere som vold 

men jeg er så ikke typen, som synes en endefuld er nogen løsning

Anmeld

13. maj 2013

Mother-love

Altså når det er et andet land ville jeg ikke blande mig. Men self ville jeg være paf. Og ikke synes om det. Havde det været herhjemme er det noget andet.

Anmeld

13. maj 2013

Faith

michelledam skriver:

Altså når det er et andet land ville jeg ikke blande mig. Men self ville jeg være paf. Og ikke synes om det. Havde det været herhjemme er det noget andet.

Det var først bagefter jeg kom til at tænke på at det var et andet land jeg var i. Det var simpelthen bare en instinktiv reaktion.

Anmeld

13. maj 2013

Anonym

Faith skriver:

I den portugisiske lufthavn overværede jeg en portugisisk kvinde slå sin lille pige 3 gange, hårdt i bagdelen.

Jeg blev fuldstændig paf, men gik hen til dem og sagde til kvinden på engelsk at hun skulle skamme sig at slå på sit barn. Tror ikke hun forstod hvad jeg sagde, for hun gloede bare dumt på mig.

Drøftede det med en veninde som synes jeg burde have blandet mig udenom, da kvinden er fra en anden kultur hvor det er mere normalt at man slår på børn.

Jeg mener dog at man har pligt til at blande sig når man overværer vold mod børn. Det blev dog ikke til den helt store indblanden fra min side, da jeg stod og skulle igennem security og mistede dem af syne.

Hvad er jeres holdning til episoden? Burde jeg have blandet mig udenom? Hvad ville i have gjort og mener i at situationen kan kategoriseres som vold?

Anonyme svar tilladt.

tror jeg havde gjort det samme af ren spontanitet selvom jeg godt kan se det ikke gør den store forskel i et andet land

Anmeld

13. maj 2013

sne190810

Jeg havde reageret præcis på samme måde som dig. Min egen mor har på en ferie i Frankrig, rejst sig op og råbt på dansk "Man slår sgu da ikke et lille barn, skam dig" eller noget i den stil, til en fransk mor som slog sit lille barn i ansigtet. Det var inde på et spisested i en forlystelsespark. Moren blev virkelig flov, og satte sig pænt ned med sin familie og spiste op. Senere i parken da vi gik rundt, gik vi forbi den selvsamme familie igen, hvor den lille pige i klapvognen var helt rød og mærket efter den lussing hun hun fik på spisestedet. Min mor kiggede på moren da vi gik forbi, og rystede på hoved med en løftet pegefinger. Familien fortsatte bare tavst videre.
Nogle vil måske mene det er lidt offensivt af min kære moder, men jeg tror bare hele hendes mave vender sig hvis/når hun ser noget der minder om vold mod børn. Hun kan ikke have det, om det har noget at gøre med hun selv er vokset op med en voldelig far, ved jeg ikke. Men mon ikke?

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvem man er, hvor man er fra, eller hvilken baggrund man har, man slår bare ikke på børn!

Anmeld

13. maj 2013

Mother-love

Faith skriver:

Det var først bagefter jeg kom til at tænke på at det var et andet land jeg var i. Det var simpelthen bare en instinktiv reaktion.

Jeg forstår godt din reaktion jeg ville også have svært ved at holde kæft. Men som sagt kun hvis det var herhjemme. Jeg skulle ikke nyde noget i et andet land. For man ved jo ikke om der kan blive en masse ballade.

Anmeld

13. maj 2013

Faith

michelledam skriver:

Jeg forstår godt din reaktion jeg ville også have svært ved at holde kæft. Men som sagt kun hvis det var herhjemme. Jeg skulle ikke nyde noget i et andet land. For man ved jo ikke om der kan blive en masse ballade.

Det var også først bagefter jeg kom til at tænke på at det potentielt kunne have udviklet sig til en grim situation.

Anmeld

13. maj 2013

Roselil

Profilbillede for Roselil
Faith skriver:

Anonyme svar tilladt.

Hvis det var sket i Danmark eller øvrige Skandinavien så ja, jeg havde blandet mig, men ikke i Sydeuropa. Det er heller ikke ulovligt at "revse" børn der.

Anmeld

13. maj 2013

MortilElias2010

Faith skriver:

Anonyme svar tilladt.

Jeg havde gjort som du! Har før gjort det eftertrykkeligt bare herhjemme. Men så kan jeg da se mig selv i øjnene og vide at jeg gjorde noget - om det så gjorde en forskel eller ej så gjorde det for mig selv. Kan desværre ikke udrette mirakler, men ville ikke tie så godt du åbnede munden og gav din mening til kende  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.