Mama1304 skriver:
Hej Mødre 
Imorges var det lidt en speciel panisk morgen (for mig).
Vi var lige vågnet, manden var lige taget afsted på arbejde, og siger så til min søn på 2 år, at jeg går lige ud på badeværelset for at vaske mig og gøre mig klar til dagen. Min søn plejer altid at gå med, og nogle gange først og så lukker han døren og åbner igen. MEN idag var anderledes ! 
Min søn går ind og lukker døren, og LÅSER den !!!!!
Vores lås sidder altså rimelig højt oppe, så han har måtte stå på tæer.
Jeg går fuldstændig i panik og mit hjerte er bare ved at sprænge! For hvordan i alverden skal jeg kunne komme ud til ham? Ringer straks til min mand, som siger han vender bilen og kommer. Så spørg han om jeg (som iøverigt er gravid) kan sparke døren ind 
Øh nej. Min søn står også lige op ad døren.
Imens snakker jeg så roligt som jeg kan til min søn, vil ikke have at han kan mærke jeg er panisk, og fortæller at han skal dreje nøglen og det gør han. Men han kan ikke få døren låst op! Bliver ved med at sige han skal dreje den, og imens henter jeg en anden nøgle (som dog ikke passer til døren), for at prøve skubbe hans ud. Men det kan man jo ikke når nøglen er drejet rundt. Min søn begynder at kalde på mig og hans far, han vil gerne ud. Snakker stadig helt roligt. Så siger jeg; Skat kan du hive nøglen ud, og imens skubber jeg med min nøgle. YES endelig får han nøglen ud, og jeg ber ham skubbe den ud til mig under døren, og det gør han. Og så får jeg åbnet døren og krammer min søn
Han var slet ikke bange og var helt sig selv da han kom ud. Så ringede til min mand og sagde han bare kunne forsætte til arbejde 
MEN jeg tænker lidt, hvem skal man ringe til når sådan noget kan ske? Falck?
Er så lykkelig over min søn forstod, at få skubbet nøglen ud til mig og han prøvede virkelig at låse døren op selv
Tror det hele varede 10 min.
Har i prøvet noget lignende ?
Hvor flot at du kunne være så cool

Og dejligt at han klarede det så flot.
Jeg ville tro at man ringer til en låsesmed..
Herhjemme har jeg tænkt scenariet igennem flere gange - vi bor i lejlighed, og når jeg åbner hoveddøren går min datter på 16 måneder ind.. og mens jeg tager mine sko/støvler af ude i opgangen, har min datter flere gange prøvet at skubbe døren i.. Det er sådan en der smækker. Så jeg lader ALTID nøglerne sidde i døren indtil jeg selv går ind.
Jeg ville nok blive ret panisk hvis hun fik låst hoveddøren, mens jeg var på den forkerte side.
Hun har prøvet at låse døren til sit værelse - heldigvis mens jeg var derinde sammen med hende, så nu er der ingen nøgle der mere.