Splint i hånden - hjælp og råd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20.434 visninger
21 svar
10 synes godt om
3. maj 2013

lilledittemor

Hej piger.

Vi var på legepladsen i formiddags og min datter på 16 måneder fik en torn i hånden.
Jeg fik det meste ud, dog sidder der en lille splint på omkring 1mm i hånd"ballen" eller hvad det hedder - det tykke sted som sidder i forlængelse af tommelfingeren.
Jeg prøvede at trykke den ud men kunne ikke.. Og hun blev selvfølgelig ulykkelig.

Nu er hun så blevet rød omkring, men ved ikke om det er fordi jeg pillede eller om det er begyndende betændelse...

Det virker ikke som om at det generer hende..
Jeg er bare så bange for betændelse.

Har i nogen råd til og vi bare skal lade den sidde? Eller hvordan vi kan få den ud?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2013

mommy1991

Ditte_Marie skriver:

Hej piger.

Vi var på legepladsen i formiddags og min datter på 16 måneder fik en torn i hånden.
Jeg fik det meste ud, dog sidder der en lille splint på omkring 1mm i hånd"ballen" eller hvad det hedder - det tykke sted som sidder i forlængelse af tommelfingeren.
Jeg prøvede at trykke den ud men kunne ikke.. Og hun blev selvfølgelig ulykkelig.

Nu er hun så blevet rød omkring, men ved ikke om det er fordi jeg pillede eller om det er begyndende betændelse...

Har i nogen råd til og vi bare skal lade den sidde? Eller hvordan vi kan få den ud?

Det er selvfølgelig bedst at få den ud - har hørt et gammelt husråd sige at man kan stikke hånden i madolie og derved få den ud. Andre siger vand og sæbespåner, det er dog en dårlig idé i og med vandet får splinten til at svulme op, da den suger vandet.. 

Anmeld

3. maj 2013

lilledittemor

emmagirl skriver:

Det er selvfølgelig bedst at få den ud - har hørt et gammelt husråd sige at man kan stikke hånden i madolie og derved få den ud. Andre siger vand og sæbespåner, det er dog en dårlig idé i og med vandet får splinten til at svulme op, da den suger vandet.. 

Så må vi prøve med noget madolie
Det lyder som et godt råd..

Anmeld

3. maj 2013

TNBC

Ditte_Marie skriver:

Hej piger.

Jeg har hørt om noget plaster, man kan sætte på og så trække det splinten ud. Men ved ikke hvad det hedder.

Anmeld

3. maj 2013

mommy1991

Ditte_Marie skriver:

Så må vi prøve med noget madolie
Det lyder som et godt råd..

Håber det virker - men har faktisk aldrig prøvet det selv God held med det! 

Anmeld

3. maj 2013

AlberteSophie

Har lært til baby forstehjælp at sætte det der klister på plasteret på splinten og lade den sidde en times til hvorefter du trækker plasteret stille af.

Anmeld

3. maj 2013

Klumpe-dumpe

Hvad med nål og pincet ?

Anmeld

3. maj 2013

khaleesi

Rør bagepulver og vand sammen, og prop det på splinten, derefter prop et plaster på, og så skulle der gerne gå ca 5 minutter så skulle den være så langt ude at du kan tage den med en pincet. (Et gammelt husmor råd) 

Anmeld

3. maj 2013

L&V

Ditte_Marie skriver:

Hej piger.

Stop hendes hånd i sæbevand indtil huden er blød også ta det sidste med nål og pincet

Anmeld

3. maj 2013

mth1987

Månsson skriver:

Stop hendes hånd i sæbevand indtil huden er blød også ta det sidste med nål og pincet

Den med sæbevandet ska man altså holde sig langt fra

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.