Gastric bypass. Reglerne er blevet skærpet.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. maj 2013

Joerse

Faith skriver:

Sidder lige og ser Nyhederne.

Reglerne for hvem der kan få en gastric bypass på statens regning, er blevet skærpet.

Før i tiden skulle man have et BMI på 40 eller derover. Nu hedder det 50 eller derover.

Hvad mener i om det? Fordele/ulemper.

Som en anden også skriver så er det ca. 1½ år siden de regler blev lavet om..

Men min menning om det er at jeg selvfølgelig synes der skal være en grænse, så alle ikke bare kan få en operation, men jeg synes bestemt det er for højt sat med det BMI på 50.. 

Med et BMI på 50 skal en person på 180 cm veje 162 kg for at blive godkendt til den operation, og det er for meget.. Når vi når op i den klasse er det værken overskueligt at selv skulle kunne tabe SÅ MANGE kilo som man skal med en kampvægt på 160 kg og det er heller ikke sundhedsmæssigt forsvarligt synes jeg..

Og som nogle forskere/læger/eksperter også sagde i TV så ender det med at koste samfundet MEGET mere end selv operationerne vil koste nu og her.. Alle de følge sygdomme som man er i STOR risiko for at have/få når man er oppe i den kampvægt er jo helt dumt at "satse" på de ikke kommer inden man rammer et BMI på 50..

Men men, man kan få operationen med et BMI på 35 mener hvis du har nogle af de følge sygdomme som overvægt kan give.. Jeg synes det dumt at gamble med folks liv på den måde..

Og det er jo heller ikke "den nemme løsning", det kræver hårdt arbejde efter operationen.. Og som flere skriver så kan maven jo udvides igen, så man bliver lige så stor som før.. Og det synes jeg et eller andet sted er noget sjusk, vil man have operationen, må man også gå 110% ind i hvad det kræver og være indstillet på at lave en livstils ændring efterfølgende.. Ellers kan man lige så godt lade vær med at udsætte sig selv for den risiko det er at få lavet sådan en operation..

Så lige en konklusion, der skal være en grænse så man skal op i vægt hvor det ikke længere kan forsvares sundheds mæssigt, men jeg synes klart at et BMI på 50 er for meget..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. maj 2013

Ryberg

Det er længe siden den blev sat ned... og jeg synes ikke det er fair at den blev sat ned.... jeg synes 40-45 er passende, da et BMI på 50 direkte er livstruende.

Der er mange der drømmer om den her Gastric, og hvis de ikke har det BMI på 50, så spiser de sig til det i desperation, bare for at kunne få den!

Så tænker i, aj det er også tarveligt osv.
Men vi snakker om mennesker som har lidt af fedme hele deres liv, der er nok en grund til at de har svært ved at tabe sig... nogen mennesker kan stoppe med at ryge fra dag til dag, andre skal have hjælpemidler og andre kan slet ikke...

Nogen har kæmpe rygrad og andre har ikke..

Og hvem kender ikke den evige slankekur hvor man taber sig 5 kg. og så sidder man fast og så sker der ikke mere.. og vupti så er de 5 taget på igen...

Gastric Bypass er måske dyr ved alle de massive operationer der bliver givet, men det er saftsuseme også godt givet ud i længden når du tænker på alle de overvægtige mennesker kommer ned på en vægt, hvor de pludselig kan deltage i arbejdsmarkedet, være aktive div. steder...
Mange overvægtige tager depressions medicin, de er sygemeldte pga. div. skavanker, for ikke at tale om senfølger af fedme...

Nej en BMI på 40-45 synes jeg er helt perfekt, for så er der mange mennesker der kan hjælpes til at få en motivation og kropslig hjælp til at et vægttab kan lade sig gøre.

og nej, ikke alle har råd til at betale 65.000 til en Gastric Bypass..... og ikke alle har råd til at spare op...

Anmeld

1. maj 2013

Joerse

KittyGirl skriver:

Det er længe siden den blev sat ned... og jeg synes ikke det er fair at den blev sat ned.... jeg synes 40-45 er passende, da et BMI på 50 direkte er livstruende.

Der er mange der drømmer om den her Gastric, og hvis de ikke har det BMI på 50, så spiser de sig til det i desperation, bare for at kunne få den!

Så tænker i, aj det er også tarveligt osv.
Men vi snakker om mennesker som har lidt af fedme hele deres liv, der er nok en grund til at de har svært ved at tabe sig... nogen mennesker kan stoppe med at ryge fra dag til dag, andre skal have hjælpemidler og andre kan slet ikke...

Nogen har kæmpe rygrad og andre har ikke..

Og hvem kender ikke den evige slankekur hvor man taber sig 5 kg. og så sidder man fast og så sker der ikke mere.. og vupti så er de 5 taget på igen...

Gastric Bypass er måske dyr ved alle de massive operationer der bliver givet, men det er saftsuseme også godt givet ud i længden når du tænker på alle de overvægtige mennesker kommer ned på en vægt, hvor de pludselig kan deltage i arbejdsmarkedet, være aktive div. steder...
Mange overvægtige tager depressions medicin, de er sygemeldte pga. div. skavanker, for ikke at tale om senfølger af fedme...

Nej en BMI på 40-45 synes jeg er helt perfekt, for så er der mange mennesker der kan hjælpes til at få en motivation og kropslig hjælp til at et vægttab kan lade sig gøre.

og nej, ikke alle har råd til at betale 65.000 til en Gastric Bypass..... og ikke alle har råd til at spare op...

Jeg kunne ikke være mere enig..

Det er så godt skrevet..

Jeg ville så gerne slå et ORDENLIGT SLAG for at den BMI grænse kom lidt ned, så folk ikke behøves at være SÅ overvægtige og gamble med deres liv for at kunne få denne hjælp.. Men min lille stemme er jo desværre kun en dråbe i et stort hav..

Anmeld

1. maj 2013

Ryberg

Joerse skriver:

Jeg kunne ikke være mere enig..

Det er så godt skrevet..

Jeg ville så gerne slå et ORDENLIGT SLAG for at den BMI grænse kom lidt ned, så folk ikke behøves at være SÅ overvægtige og gamble med deres liv for at kunne få denne hjælp.. Men min lille stemme er jo desværre kun en dråbe i et stort hav..

Jeg synes det er uretfærdigt for alle de mennesker der sidder rundt omkring.... sikke et liv de kunne få....

Jeg har flere på min facebook, som har fået den.. og fra et se statusopdateringer som "av min ryg, og øv en dag".. til "i dag vandt vi til håndbold YAAAY" og "jeg elsker mit arbejde"..

det må da være nok motivation for at reglerne skal ændres med den BMI

Anmeld

1. maj 2013

Joerse

KittyGirl skriver:

Jeg synes det er uretfærdigt for alle de mennesker der sidder rundt omkring.... sikke et liv de kunne få....

Jeg har flere på min facebook, som har fået den.. og fra et se statusopdateringer som "av min ryg, og øv en dag".. til "i dag vandt vi til håndbold YAAAY" og "jeg elsker mit arbejde"..

det må da være nok motivation for at reglerne skal ændres med den BMI

Jeg kender også nogle der har fået den, (det var før grænsen blev sat op) og de har aldrig haft det bedre end de har nu efter de har tabt sig..

Og så stor overvægt som man skal have idag for at få hjælp, sætter bare en stopper for ALT for mange ting i folks liv.. Det er så synd for dem som virkelig har brug for hjælp, det er jo ikke nødvendigvis "bare fordi folk er lige glade" og propper sig.. Der kan jo være andre faktorer der spiller ind..

Anmeld

1. maj 2013

Ryberg

Joerse skriver:

Jeg kender også nogle der har fået den, (det var før grænsen blev sat op) og de har aldrig haft det bedre end de har nu efter de har tabt sig..

Og så stor overvægt som man skal have idag for at få hjælp, sætter bare en stopper for ALT for mange ting i folks liv.. Det er så synd for dem som virkelig har brug for hjælp, det er jo ikke nødvendigvis "bare fordi folk er lige glade" og propper sig.. Der kan jo være andre faktorer der spiller ind..

Det er nemlig helt korrekt..... !

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.