Gastric bypass. Reglerne er blevet skærpet.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.463 visninger
15 svar
8 synes godt om
29. april 2013

Faith

Sidder lige og ser Nyhederne.

Reglerne for hvem der kan få en gastric bypass på statens regning, er blevet skærpet.

Før i tiden skulle man have et BMI på 40 eller derover. Nu hedder det 50 eller derover.

Hvad mener i om det? Fordele/ulemper.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2013

Hvem?

Faith skriver:

Reglerne for hvem der kan få en gastric bypass på statens regning, er blevet skærpet.

Før i tiden skulle man have et BMI på 40 eller derover. Nu hedder det 50 eller derover.

Jeg syntes det er fint...

Det er en omfattende operation, som nok ikke alle har sat sig ordentlig ind i inden de sprang ud i det og tog det "som den lette vej", hvad de så ikke vidste, var at man ikke bare kunne sidde i sofaen og kiloene raslede af....

En person der står mig meget nær har kæmpet med en kampvægt på 150+ i mange år, hun havde skrevet testamente, sagt farvel til hendes børn osv. for hun ville ikke være så stor mere at det hæmmende hende så meget, hun har i dag 1 år efter smidt 80 kg på den hårde måde, men operationen var hendes skub til det lykkes....

Omvendt er der også dem der har fået operationen men ikke tabt sig yderligere efter de blev opereret......

Så ja, jeg syntes det er helt fint - det er ikke en operation der bare bør bevilliges, fordi en har ondt i et knæ

Anmeld

30. april 2013

Silas&Mille

Faith skriver:

Det er også det jeg har hørt.

Men de praktiserende læger vurdere faktisk sagerne individuelt.
Min kæreste har en BMI på omkring 45 og har snakket med vores læge om operationen. Hun vil gerne give ham den, men kun som aller sidste udvej, så han skal selv prøve i et år eller to og så skulle de tage den derfra.

Derudover synes jeg på den ene side at det er okay at reglerne er blevet skærpet, men synes på den anden side at det er lidt røv. Jeg har selv en BMI på over 40 og ville virkelig gerne have noget hjælp, da jeg har kæmpet i snart 6 år uden det store held.
Men jeg bliver blankt afvist.

Dog er reglerne ikke ændret i forhold til hvis man har følge sygedomme som fx sukkersyge, så kan man få operatioenen selvom BMI 'kun' er på fx 40

Anmeld

30. april 2013

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg synes det er helt fint, at reglerne er blevet skærpet. Mange ser det som den nemme løsning og efter nogen år så begynder de, at tage på igen (kender flere eksempler).

Det kan være rigtig svært, at komme igang med, at tabe sig, men jeg tror at kostomlægning og motion er den rigtige vejr frem. Først kostomlægningen, så man får smidt de første kilo som det så gør det nemmere, at begynde, at dyrke motion.

Min mand har smidt 20 kg fra årsskiftet ved, at lave sin kost om og begynde, at dyrke motion.

Anmeld

30. april 2013

raca

jeg syntes det er fint, der er en del gener og riccisi ved den opration+ den kun ca virker i 2-3 år, så er folk lige så overvægtige igen, mange af dem.. så at de rykker grænsen op af er fint, hvis de tilbuder anden vejledning til de andre.

Anmeld

30. april 2013

Faith

Silas&Mille skriver:

Det er også det jeg har hørt.

Men de praktiserende læger vurdere faktisk sagerne individuelt.
Min kæreste har en BMI på omkring 45 og har snakket med vores læge om operationen. Hun vil gerne give ham den, men kun som aller sidste udvej, så han skal selv prøve i et år eller to og så skulle de tage den derfra.

Derudover synes jeg på den ene side at det er okay at reglerne er blevet skærpet, men synes på den anden side at det er lidt røv. Jeg har selv en BMI på over 40 og ville virkelig gerne have noget hjælp, da jeg har kæmpet i snart 6 år uden det store held.
Men jeg bliver blankt afvist.

Dog er reglerne ikke ændret i forhold til hvis man har følge sygedomme som fx sukkersyge, så kan man få operatioenen selvom BMI 'kun' er på fx 40

Synes egentlig osse det er ok at man selv skal kæmpe lidt for det før operationen bliver tilkendt. Der er bare mange der kæmper i rigtig mange år.

Fedme koster sundhedsvæsnet rigtig mange penge hvert år, og man kan frygte at antallet af adipøse vil stige markant efter de nye regler er trådt i kraft. Men der er nok nogen kloge mennesker der har regnet på det og fundet frem til at operationerne koster mere end hospitalsindlæggelser pga. fedmerelaterede sygdomme.

Anmeld

30. april 2013

Faith

MoarHvidovre skriver:

Jeg synes det er helt fint, at reglerne er blevet skærpet. Mange ser det som den nemme løsning og efter nogen år så begynder de, at tage på igen (kender flere eksempler).

Det kan være rigtig svært, at komme igang med, at tabe sig, men jeg tror at kostomlægning og motion er den rigtige vejr frem. Først kostomlægningen, så man får smidt de første kilo som det så gør det nemmere, at begynde, at dyrke motion.

Min mand har smidt 20 kg fra årsskiftet ved, at lave sin kost om og begynde, at dyrke motion.

Ja man kan jo ikke komme udenom at motion og kostomlægning er en sundere måde at tabe sig på end at lægge sig under kniven og få udført en potentielt farlig operation.

Men hvordan kan det være at man fortsat kan tage på når nu ens mavesæk er gjort mindre? Spørger fordi jeg simpelthen ikke ved præcis hvad det er en gastric bypass indebærer.

Anmeld

30. april 2013

Faith

raca skriver:

jeg syntes det er fint, der er en del gener og riccisi ved den opration+ den kun ca virker i 2-3 år, så er folk lige så overvægtige igen, mange af dem.. så at de rykker grænsen op af er fint, hvis de tilbuder anden vejledning til de andre.

Ja lige præcis!

Anmeld

30. april 2013

B&J

Faith skriver:

det har det være i over 1år og 6mdr ca nu lige siden jeg fik min eller ja lige efter jeg fik min blev reglerne lavet om ..

jeg syntes det er okay men de burde sætte den til 40-45..

fordi når man har en på 50 er man lige så stor som jeg var men klart de satte den op fordi der var for mange der fik den hvor de kun skulle tabe sig 30kg også tror jeg de er bange for at de bliver for tynde...

det vil jeg også hvis det var mig for tænk på sådan en operation har jeg tabt 73 og tænk kun dem der skulle tabe 30kg der er meget stor forskeld... men ja overvægt er mega hårdt og træls lige meget hvor mange kg det er

Anmeld

30. april 2013

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Faith skriver:

Ja man kan jo ikke komme udenom at motion og kostomlægning er en sundere måde at tabe sig på end at lægge sig under kniven og få udført en potentielt farlig operation.

Men hvordan kan det være at man fortsat kan tage på når nu ens mavesæk er gjort mindre? Spørger fordi jeg simpelthen ikke ved præcis hvad det er en gastric bypass indebærer.

De første par år er det heller ikke rigtig muligt, at spise for meget. Men efter et par år kan mavesækken udvide sig stille og roligt, og lige pludselig kan man spise mere. Hvis man ikke har fået bearbejdet at man igennem mange mange år har spist forkert og alt for meget er det tit svært for dem der har fået lavet operationen til, at komme væk fra de gamle vaner (selvom det de et par år ikke rigtig har spist så meget).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.