Rugbrød M. surdej Opskrift

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.680 visninger
16 svar
3 synes godt om
27. april 2013

B&J

Hej i skønne kvinder og i enkelte mænd

Jeg søger en opskrift på rugbrød + surdej..

den må gerne være totalt lækker og gerne med billede så jeg kan se hvordan det skal se ud og opskrift ned til mindste detalje

for jeg har rugemel og knækkede rugekerner så det er jo en start

håber nogle kan hjælpe mig

Fantastisk lørdag aften til jer alle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2013

JulieE

Jeg bruger denne opskrift, om altid bliver god 

Rugbrød (tyvstjålet fra “Frøken Uldbjergs køkken&rdquo

Surdej

1 dl gammeldags kærnemælk

1 dl vand

1 dl rugmel

1 tsk groft salt

Rør ingredienserne sammen, lad det stå på køkkenbordet i 24 timer. Lad derefter surdejen hvile i 3 døgn i køleren. Når man begynder helt forfra bliver brødet ikke så godt den første gang, men man kan kickstarte det med at erstatte lidt af vandet i selve dejen med mørkt hvidtøl, der gærer lidt ekstra.

Rugbrød

Den første dag (vi laver det altid om aftenen):

600 g rugmel

1,5 dl surdej (dvs. det hele)

2 spsk salt

6 dl lunkent vand / 2 dl mørkt hvidtøl & 4 dl lunken vand

Rør det hele sammen til ensartet konsistens. Lad dejen hvile til dagen efter under viskestykke ved stuetemperatur.

Den anden dag (fx  først på eftermiddagen)

300 g skårne rugkerner (kogte)

1-2 dl lunkent vand

Alternativt: 150 g skårne rugkerner (kogte) + 100 g solsikkefrø og 50 g hørfrø

Inden du rører kerner i dejen, tager du ca. 2 dl fra den nu lethævede dej til surdej. Opbevar fx i et stort syltetøjsglas med låg, der skal være lidt plads, da surdejen jo er levende! Uuuhh... Og den er hidsig hvis den ikke får plads! Tro mig, jeg er mere end én gang blevet angrebet af en surdej der simpelthen eksplorderede i hovedet på mig fordi trykket var så stort! Så fyld kun glasset halvt op og top evt. op med en smule vand, så den ikke tørrer ud i køleren.

NU må du gerne røre kernerne og vandet ud i dejen. Den må ikke blive alt for våd, men skal have konsistens som en lidt grov havregrød. Hvis den bliver for våd, er den svær at bage, hvis den bliver for tør er det fordi kernerne ikke får nok vand at opsuge under efterhævningen.

Hæld nu den færdige rugbrødsdej i en god, slip-let rugbrødsform og efterhæv i 6 timer eller mere under viskestykke.

Drys evt. med lidt sesamfrø eller rugflager og bag nu i ca. 1 time og 40 minutter i en 175 grader varm ovn på den nederste ribbe. Efter tiden er gået skal skorpen ovenpå være ret hård og brødet skal slippe formen med lethed. Afkøl på en rist i mange timer. Ellers er det umuligt at skære. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

27. april 2013

B&J

Og den er hidsig hvis den ikke får plads! Tro mig, jeg er mere end én gang blevet angrebet af en surdej der simpelthen eksplorderede i hovedet på mig fordi trykket var så stort!

denne sætning hold nu op jeg var flad af grin jeg har en stor glas krukke med låg  men kan være den overflad mig hihihihih

Så fyld kun glasset halvt op og top evt. op med en smule vand, så den ikke tørrer ud i køleren.

jeg skal putte 2dl dej der i glasset og fyld vand i for resten eller kun næsten op i krukken????

når du putter den i ovnen er det på varmluft eller alm????

OG MANGE MANGE MANGE TAK FORDI DU ER SÅ SØD AT HJÆLPE MIG

jeg har det hele mangler den øl hihihi også en rugbrøds form og det er nu ikke så svært at skaffe JUBIII det skal prøves surdejen skal laves imorgen

Anmeld

27. april 2013

bøllen

B&J skriver:

Hej i skønne kvinder og i enkelte mænd

Jeg søger en opskrift på rugbrød + surdej..

den må gerne være totalt lækker og gerne med billede så jeg kan se hvordan det skal se ud og opskrift ned til mindste detalje

for jeg har rugemel og knækkede rugekerner så det er jo en start

håber nogle kan hjælpe mig

Fantastisk lørdag aften til jer alle

Hejsa

hvis du sende din mail , skal jeg sende dig den opskrift jeg bruger . På verdens bedste opskrift ifølge mine unger :-)

Anmeld

27. april 2013

B&J

bøllen skriver:

Hejsa

hvis du sende din mail , skal jeg sende dig den opskrift jeg bruger . På verdens bedste opskrift ifølge mine unger :-)

Anmeld

27. april 2013

JulieE

B&J skriver:

Og den er hidsig hvis den ikke får plads! Tro mig, jeg er mere end én gang blevet angrebet af en surdej der simpelthen eksplorderede i hovedet på mig fordi trykket var så stort!

denne sætning hold nu op jeg var flad af grin jeg har en stor glas krukke med låg  men kan være den overflad mig hihihihih

Så fyld kun glasset halvt op og top evt. op med en smule vand, så den ikke tørrer ud i køleren.

jeg skal putte 2dl dej der i glasset og fyld vand i for resten eller kun næsten op i krukken????

når du putter den i ovnen er det på varmluft eller alm????

OG MANGE MANGE MANGE TAK FORDI DU ER SÅ SØD AT HJÆLPE MIG

jeg har det hele mangler den øl hihihi også en rugbrøds form og det er nu ikke så svært at skaffe JUBIII det skal prøves surdejen skal laves imorgen

Griner... ja, hun har humor, hende der har skrevet opskriften  Jam desværre ikke tage æren for det selv 

Mht surdejen plejer jeg at putte de der ca 2 dl  i krukken og så vand, så den lige er dækket, ikke mere. Ellers bliver surdejen for tynd næste gang du skal bruge den 

Og det var da så lidt  Rigtig god bagelyst 

Anmeld

27. april 2013

B&J

JulieE skriver:

Griner... ja, hun har humor, hende der har skrevet opskriften  Jam desværre ikke tage æren for det selv 

Mht surdejen plejer jeg at putte de der ca 2 dl  i krukken og så vand, så den lige er dækket, ikke mere. Ellers bliver surdejen for tynd næste gang du skal bruge den 

åhh ja det må hun have hihihiihhihi... den er nu lidt sjov

mange tak  nu er jeg helt med

Anmeld

27. april 2013

B&J

JulieE skriver:

hvor længe lader du sådan en surdej stå i køleskabet når den står der og hygger sig??? er det max 3 dage eller 14 dage eller når du har lyst til at bruge den.... ???

Anmeld

27. april 2013

JulieE

B&J skriver:

hvor længe lader du sådan en surdej stå i køleskabet når den står der og hygger sig??? er det max 3 dage eller 14 dage eller når du har lyst til at bruge den.... ???

Jeg bager ca 1 gang om ugen... men den har stået op til 3 uger  Man siger vist at normalt kan den holde sig 14 dag. Da den havde stået 14 dage brugte jeg hvidtøl i dejen for at booste den lidt mere nogle friske gærsporer -et råd jeg fik fra min svigerfar...aner ellers intet om det med gær, men dte virkede ihvertfald 

Anmeld

27. april 2013

B&J

Jeg bager ca 1 gang om ugen... men den har stået op til 3 uger  Man siger vist at normalt kan den holde sig 14 dag. Da den havde stået 14 dage brugte jeg hvidtøl i dejen for at booste den lidt mere nogle friske gærsporer -et råd jeg fik fra min svigerfar...aner ellers intet om det med gær, men dte virkede ihvertfald 

det kommer jeg da helt sikkert også til hvis det er lykkes ihihihih for den lyder bare så god og elsker frisk rugbrød

dejligt med en svigerfar der bare kan det der med gær hihihihii

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.