sprg. ang sosu hjælper/assistent...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. juni 2009

Heidi.

Kloster skriver:

Hej.

Du kan sagtens tage ssa uddannelsen alene, men min erfaring fra andre er, at du er bedst rustet ved at tage begge uddannelser.

Jeg gir dig helt ret Jeg syntes osse man er bedst rustet hvis man tager hjælperen før assistenten, Da man får en masse go erfaring fra hjælperen inden man bliver "kastet" ud i tingene som assistent...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2009

Plysbjørnen

Kloster skriver:

Hej.

Du kan sagtens tage ssa uddannelsen alene, men min erfaring fra andre er, at du er bedst rustet ved at tage begge uddannelser.

tror nu nok at jeg starter med ssh uddannelsen, om jeg så tager ssa med det samme eller venter lidt med må vi så lige se...

Anmeld

29. juni 2009

Kloster

Trold skriver:

tror nu nok at jeg starter med ssh uddannelsen, om jeg så tager ssa med det samme eller venter lidt med må vi så lige se...

Vil lige igen dele i´min egen erfaring
Jeg ville ønske, jeg IKKE havde taget ssa uddannelsen lige efter ssh uddannelsen (3 mdr imellem de her uddannelser).

I slutningen af ssa uddannelsen var jeg sååå træt af at være elev, lave lektier, opgaver, fremlægge, huske svære ord, anatomi osv osv osv.
Plus at jeg egentlig slet ikke følte, jeg havde brugt min ssh udd nok.

Set i bagspejlet, skulle jeg nok have haft 1 års tid imellem de her uddannelser.

Anmeld

29. juni 2009

Plysbjørnen

Kloster skriver:

Vil lige igen dele i´min egen erfaring
Jeg ville ønske, jeg IKKE havde taget ssa uddannelsen lige efter ssh uddannelsen (3 mdr imellem de her uddannelser).

I slutningen af ssa uddannelsen var jeg sååå træt af at være elev, lave lektier, opgaver, fremlægge, huske svære ord, anatomi osv osv osv.
Plus at jeg egentlig slet ikke følte, jeg havde brugt min ssh udd nok.

Set i bagspejlet, skulle jeg nok have haft 1 års tid imellem de her uddannelser.

Ih altså det er rart at få sådanne oplysninger... Det er jo netop sådan noget man skal overveje når man skal tage en uddannelse, for jeg kunne da godt forestille mig at jeg også blev træt af det hvis det blev for meget...

Anmeld

29. juni 2009

cille22

Kloster skriver:

Hej.
Er selv ssa'er.
Må lige "rette" dig...
Det er ikke kun psykiatriske plejehjem, man kan komme på som ssa, men også psyk sygehuse, psyk boforme osv osv, hvor de tager ssa'er ind. Til tider kan både pædagoger og ssa'er arbejde i samme job pga begge uddannelser overlapper hinanden en lille smule.

Må lige side til trådstarteren, at det er meget forskelligt, hvor man er ansat, hvad og hvormeget en ssa'er "må" lave i forhold til sygeplejerskerne.

På det pl.hjem, hvor jeg er ansat, er der ingen faste sygepl, men de kører rundt i hele storkommunen, så man kan så ringe til dem, hvis det er nødvendigt. Så her har ssa'erne hele sin kompetance at bruge.

Kloster

Yes yes det ved jeg godt jeg skriver også: Her kan du få job på sygehus, psykiatriske plejehjem og andre steder hvor der er mere end bare selve plejen. Men gad ikke lige remse alt op...

Men ved det godt, da jeg selv vil videre.
Jeg glæder mig bare til at komme videre er baqre så træt af "kun" at være ssh.
Her på midtfyn er der sindsygt mange regler for ssh'er, vi må ikke mere give doseret medicin, medmindre vi er lært op hos den enkelte borger.
Vi må heller ikke give PN selvom det er dosseret af ass. og er lagt i et pille glas. Ja vi må faktisk ikke andet end bade, basal pleje og andre små ting.
Så det bliver dejligt når jeg kommer videre i systemet.

Hilsen cecilie

Anmeld

29. juni 2009

Jordbærpigen

For at kunne læse til ssa, skal man: "Har du gennemført uddannelsen til social- og sundhedshjælper (trin 1) eller har tilsvarende kvalifikationer ved enten uddannelse eller arbejdserfaring eller en kombination heraf i mindst 1 år og 2 måneder, kan du optages direkte på hovedforløbet på uddannelsen til social- og sundhedsassistent (trin 2)."

Anmeld

29. juni 2009

Kloster

Trold skriver:

Ih altså det er rart at få sådanne oplysninger... Det er jo netop sådan noget man skal overveje når man skal tage en uddannelse, for jeg kunne da godt forestille mig at jeg også blev træt af det hvis det blev for meget...

Hej igen.

Ja sådanne oplysninger og erfaringer gad jeg godt have vidst, inden jeg startede på ssa udd så kort tid efter ssh udd.

Jeg fløj bare igennem ssh udd. Var overhovedet ikke svær for mig. Vidste nærmest det hele, men fik sat ord på og analyseret hvorfor jeg egentlig gjorde/gør som jeg gjorde/gør.
Men vil lige sige, at nogle fra ssh-klassen virkelig synes, denne her udd var svær.
Man skal ikke undervurdere det. Man skal selv erfare det.

Men ssa udd var noget andet.
Var ikke svær for mig heller, men den var krævende!!
Det hele krævede tid. Noget var svært for mig at fatte og tog derved længere tid for mig at lave disse opgaver osv. Og ret ofte sad jeg med lektier til på den anden side af midnat i flere dage for at få det færdig til deadlinen.
Jeg lavede så mange lektier som muligt i skolen, for jeg vidste at pga huslige pligter og 3 børn, ville jeg først komme til at lave lektier fra kl 20-21 af.

Og pga jeg var ved at køre surt i det hele kom jeg ind i en træls periode i slutningen af min udd. Her begyndte jeg først at lave lektier i sidste øjeblik og gik på komprimis med mig selv.
Det var slet ikke tilfredsstillende for mig, så jeg kom ind i en dårlig træt og opslidende ring.

Dårligt, da det jo er i slutningen, bdet hele er koncentreret. Den sidste praktik er meget krævende, hvor man skal vise, man snart er udlært og klar til det virkelige liv + der er 2 eksamener lige i røven af hinanden.

Men men men... Jeg klarede den  Også med fine karaktere og rigtig gode udtalelser + fast arbejde.

Er stolt af mig selv, men er ikke kommet sovende til det. Kan blive helt høj ved tanken om, hvad jeg har kunnet præstere og hvor tilfreds jeg har/er med mig selv.
Den følelse er bestemt det hele værd

Kloster

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.