sprg. ang sosu hjælper/assistent...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.875 visninger
16 svar
0 synes godt om
29. juni 2009

Plysbjørnen

Først ville jeg gerne om der er noget der kan forklare mig den "grove" forskel på de 2 uddannelser...

Overvejer nemlig lidt at tage den uddannelse, har været i praktik på et plejehjem (for mange år siden) det var egentlig helt sjovt, men er lidt skeptisk for på det her plejehjem var der en som havde kateter (staves), skal man kun skifte posen eller skal man også skifte slangen???

please hjælp mig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2009

Moar'en

Den grove forskel er at som hjælper varetager du den basale pleje, mad, vaske dem, give doseret medicin m.m. som Assistens varetager du også en del af den sygepleje mæssige del, så som at dosere medicin, skifte sår forbindinger m.m. Nu du nævner katheter vil du som hjælper kun komme til at skifte posen ( men jeg tror faktisk ikke det er alle steder). Jeg kan egentlig ikke huske om assistenterne skifter det hele eller om det kun er sygeplejeskerne. Der er desuden stor forskel på hvor du arbejder om hvor meget du kan blive oplært i når du har taget hjælper uddannelsen. Gav det nogen som helst menning?

Anmeld

29. juni 2009

cille22

Ved hjælperen må man kun basis ting, såsom vaske, gøre rent, give piller der er doseret, give mad og andre basis ting. Og du kan ikke få job på fx sygehus

Ved assistent må man dosere piller, snakke med læge, ordne sår altså mere sygepl realteret ting. Her kan du få jo på sygehus, psykiatriske plejehjem og andre steder hvor der er mere end bare selve plejen

jeg selv er sosu-hj, men skal efter endt barsel på ass. da jeg gerne vil ansættes på psykiatrisk plejehjem.

Hilsen cecilie

Anmeld

29. juni 2009

mortil(nichlasogmathias)

Trold skriver:

Først ville jeg gerne om der er noget der kan forklare mig den "grove" forskel på de 2 uddannelser...

Overvejer nemlig lidt at tage den uddannelse, har været i praktik på et plejehjem (for mange år siden) det var egentlig helt sjovt, men er lidt skeptisk for på det her plejehjem var der en som havde kateter (staves), skal man kun skifte posen eller skal man også skifte slangen???

please hjælp mig.

en hjælper sørger for pleje og omsorg, det gør en assistent også, men de må dossere piller og skifte karteter og give insulin, det må en hjælper ikke...en assistent tager også stilling til om de ældre skal have nogen piller og sådan noget... de laver flere ting end en hjælper og får også bedre løn...
er selv hjælper..
håber det var til at finde ud af... blev lidt rodet..

Anmeld

29. juni 2009

Plysbjørnen

Ih tak for jeres svar... Det hjælper da mig lidt på vej til at tage en beslutning om hvad jeg eventuelt skal tage for en uddannelse...

Tusind tak...

Anmeld

29. juni 2009

Kloster

cille22 skriver:

Ved hjælperen må man kun basis ting, såsom vaske, gøre rent, give piller der er doseret, give mad og andre basis ting. Og du kan ikke få job på fx sygehus

Ved assistent må man dosere piller, snakke med læge, ordne sår altså mere sygepl realteret ting. Her kan du få jo på sygehus, psykiatriske plejehjem og andre steder hvor der er mere end bare selve plejen

jeg selv er sosu-hj, men skal efter endt barsel på ass. da jeg gerne vil ansættes på psykiatrisk plejehjem.

Hilsen cecilie

Hej.
Er selv ssa'er.
Må lige "rette" dig...
Det er ikke kun psykiatriske plejehjem, man kan komme på som ssa, men også psyk sygehuse, psyk boforme osv osv, hvor de tager ssa'er ind. Til tider kan både pædagoger og ssa'er arbejde i samme job pga begge uddannelser overlapper hinanden en lille smule.

Må lige side til trådstarteren, at det er meget forskelligt, hvor man er ansat, hvad og hvormeget en ssa'er "må" lave i forhold til sygeplejerskerne.

På det pl.hjem, hvor jeg er ansat, er der ingen faste sygepl, men de kører rundt i hele storkommunen, så man kan så ringe til dem, hvis det er nødvendigt. Så her har ssa'erne hele sin kompetance at bruge.

Kloster

Anmeld

29. juni 2009

Kloster

Trold skriver:

Ih tak for jeres svar... Det hjælper da mig lidt på vej til at tage en beslutning om hvad jeg eventuelt skal tage for en uddannelse...

Tusind tak...

Hej igen.

Har jeg forstået rigtigt, at du ikke ved om du skal tage ssh ell ssa uddannelsen??

Jeg har selv taget ssh uddannelsen før jeg tog ssa uddannelsen.
Da jeg tog ssa uddannelsen gik jeg i klasse med en del, der ikke havde ssh uddannelsen i forvejen.
Vil sige, der var stor frafald iblandt dem, der ikke havde ssh uddannelsen i forvejen.

Siger IKKE, det er umuligt, men noget man lige skal tænke igennem først.

Kloster

Anmeld

29. juni 2009

Plysbjørnen

Kloster skriver:

Hej igen.

Har jeg forstået rigtigt, at du ikke ved om du skal tage ssh ell ssa uddannelsen??

Jeg har selv taget ssh uddannelsen før jeg tog ssa uddannelsen.
Da jeg tog ssa uddannelsen gik jeg i klasse med en del, der ikke havde ssh uddannelsen i forvejen.
Vil sige, der var stor frafald iblandt dem, der ikke havde ssh uddannelsen i forvejen.

Siger IKKE, det er umuligt, men noget man lige skal tænke igennem først.

Kloster

Jeg troede man skulle tage begge 2, altså først ssh og så ssa, men jeg var i tvivl om jeg skulle nøjes med ssh eller tage den anden også...

Jeg troede at ssa var en "tilbygning" til ssh... for så ville det jo have været smart at tage det hele ud i en køre...

Anmeld

29. juni 2009

Kloster

Trold skriver:

Jeg troede man skulle tage begge 2, altså først ssh og så ssa, men jeg var i tvivl om jeg skulle nøjes med ssh eller tage den anden også...

Jeg troede at ssa var en "tilbygning" til ssh... for så ville det jo have været smart at tage det hele ud i en køre...

Hej.

Du kan sagtens tage ssa uddannelsen alene, men min erfaring fra andre er, at du er bedst rustet ved at tage begge uddannelser.

Anmeld

29. juni 2009

Heidi.

cille22 skriver:

Hilsen cecilie

Det kommer an på hvilken en kommune man er i.. Vi må gerne ordne sår, og snakke med læge ..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.