hvem skal sige undskyld? (lidt langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. april 2013

HHC88

Igår havde vi et skænderi. Min mand arbejder og jeg går hjemme med den lille i år. Den lille har rigtig meget energi hele dagen, og jeg er helt færdig når han skal i seng kl. 23.30.

Da jeg lagde ham i seng igår, og var klar til at slappe lidt af for mig selv før jeg skulle sove, (den lille falder i søvn med flasken og vågner op kl 8 om morgenen), så syntes min mand lige at det ville være sjovt at kilde mig på sofaen.

Jeg hader at blive kilden og syntes at det er mere ubehagelig end sjovt. Jeg siger til ham "please stop, fordi jeg kommer snart til at skrige og så vågner den lille". Men han bliver ved og jeg bliver ved med at sige det samme, men det bliver højere og højere, fordi jeg syntes det var så ubehagelig.

Så begyndte den lille at græde og han stoppede med at "kilde" mig. Jeg styrtede ind til ham og råber af min mand "din idiot, se du vågnede ham. Jeg sagde du skulle stoppe!".

Jeg lod babyen være i sengen, og prøvede at trøste ham med hans sut og lidt kær hånd. Min mand ville ind i værelset og da jeg så han åbnede lågen (vi har hund, og har sat en låge op, så den ikke kan komme ind til babyen), så skubber jeg ham og råber "gå væk!" 

Han smider mig ned på sengen og giver mig en lussing! og så går han ....Han har aldrig lagt hånd på mig i de 10 år vi har været sammen.

vi har ikke snakket siden igår. Og ved ikke hvad jeg skal gøre.

Kommunikation og respekt er nogle af de vigtigste ord i et forhold. Når det så er sagt, så har han tydeligvis ikke forstået alvoren i dit budskab om at stoppe og det fik nogle konsekvenser. Nogle konsekvenser som jeg tolker det som, at han ville forsøge at gøre godt igen, ved at gå ind til jer. Da du så skubber ham væk, kunne det tænkes at det føles som en afvisning for ham. En negativ fysisk berøring er en af de største provokationer som man kan foretage sig, da kropssproget fortæller så meget mere end ord. (Kan relateres til udtrykket "en handling fortæller mere end 1000 ord.") Men pas stadig på skældsord som "idiot", da respekten her forsvinder.

Lige så meget som mænd kommer oftere op at slås end kvinder, lige så meget tror jeg på, at det skub han fik, får en anden betydning for ham, end hvad du har haft i bagtanke. Hans reaktion er lidt interessant synes jeg, lidt som andre skriver, at den virker voldsom, og som jeg ser det, tror jeg hans mandlige stolthed blev ramt i det øjeblik, og han derfor skulle markere sig.

Der er ingen tvivl om, at det er yderst forkert og respektløst at slå hinanden. Og lige præcis fordi den nåede derud hvor den gjorde, ville jeg hvis det var mig, droppe alt der hedder stædighed i hvem der bør sige undskyld og hvem bør kontakte hvem. Men i stedet få en dialog omkring hvad der skete og prøve at forstå hvorfor. Det er den eneste måde man kan undgå fremtidige sammenstød på. Ved at du tager den op, erkender overfor ham hvad du gjorde forkert (som jeg kan forstå du godt selv er klar over) og får understreget hvad du mener han gjorde forkert og hvad du finder uacceptabelt, er du den store i det her.

Måske jeg tager fejl, har ikke andet at have det i end personlige erfaringer og nu er i verdens bedste forhold efter HÅRD kamp og en masse studier i kommunikation. Men håber du kan bruge lidt af det..

Held og lykke med det 

Hvis du tit føler i kører forbi hinanden, kan jeg anbefale bogen "Mænd er fra Mars, Kvinder er fra Venus".. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2013

hekran

Jeg ville aldrig nogensinde kalde min mand 'idiot' eller noget andet skældsord. Jeg tror bare, at når man krydser den grænse, så er der ikke grænser for de grimme ting man kan finde på at sige - også selv om man måske ikke mener dem.

Han ville til gengæld aldrig, aldrig, aldrig smide eller slå mig.

Undskyldning hører hjemme i begge lejre og måske en aftale, at begge parter arbejder på at 'opføre sig pænt'

Anmeld

19. april 2013

Muhmi

PernilleogLouis skriver:

Må indrømme at jeg synes at ligegyldigt hvor sur du bliver eller hvor meget du afviser ham så skal han sgu da ikke slå - synes det virker til at der bliver skrevet at når du opfører dig som du gør så er det ok han slå - syns jeg absolut ikke - så syns ikke der er nogen grund der er god nok til at undskylde ham når han slå

Det synes jeg bestemt ikke at jeg kan se nogle som helst steder at der står eller bliver hentydet til....

Men jeg tror vist at vi næsten alle sammen kan blive enige om at de var lige gode om at få den derud til hvor det desværre ender med en lussing fra hans side...

Prøv at vende den om, du synes måske det er helt ok at hun skubber ham ud af hans EGET soveværelse, at hun kalder ham en idiot og giver ham skylden for at vække deres barn..? Ej det vil jeg egentlig sige var det samme som at give HAM en lussing, hun gjorde det bare med ord og en anderledes fysisk handling.

I mine øjne var de lige gode om at vække barnet og det var begge to skyld i at det endte som det gjorde.

Anmeld

19. april 2013

PernilleogLouis

Muhmi skriver:

Det synes jeg bestemt ikke at jeg kan se nogle som helst steder at der står eller bliver hentydet til....

Men jeg tror vist at vi næsten alle sammen kan blive enige om at de var lige gode om at få den derud til hvor det desværre ender med en lussing fra hans side...

Prøv at vende den om, du synes måske det er helt ok at hun skubber ham ud af hans EGET soveværelse, at hun kalder ham en idiot og giver ham skylden for at vække deres barn..? Ej det vil jeg egentlig sige var det samme som at give HAM en lussing, hun gjorde det bare med ord og en anderledes fysisk handling.

I mine øjne var de lige gode om at vække barnet og det var begge to skyld i at det endte som det gjorde.

Prøver jeg at vende den om så syns jeg faktisk det er hans skyld at barnet bliver vækket og kan godt forstå at hun bliver pisse sur over det - han kunne jo bare have stoppet første gang hun bedte ham om det.. Nu er det jo hende der bruger tiden på at få barnet til at sove - hun er træt og orker nok ikke at starte forfra og syns da så han må have lidt respekt for det..Og jeg syns overhovedet ikke det er det samme som at give ham en lussing... Men sådan ser vi forskelligt på det

Anmeld

19. april 2013

Muhmi

PernilleogLouis skriver:

Prøver jeg at vende den om så syns jeg faktisk det er hans skyld at barnet bliver vækket og kan godt forstå at hun bliver pisse sur over det - han kunne jo bare have stoppet første gang hun bedte ham om det.. Nu er det jo hende der bruger tiden på at få barnet til at sove - hun er træt og orker nok ikke at starte forfra og syns da så han må have lidt respekt for det..Og jeg syns overhovedet ikke det er det samme som at give ham en lussing... Men sådan ser vi forskelligt på det

Ja den logik kan jeg så ikke lige se..

Men ja han skulle have stoppet første gang, men hun kunne også have ladet være med at råbe så højt.....

Anmeld

19. april 2013

PernilleogLouis

Muhmi skriver:

Ja den logik kan jeg så ikke lige se..

Men ja han skulle have stoppet første gang, men hun kunne også have ladet være med at råbe så højt.....

Det gjorde hun jo heller ikke første gang 

Men ja vi kan ikke alle se ens på alt så ville det jo blive kedeligt

Anmeld

19. april 2013

SilleM

Hvor er jeg ked af at du har skullet gennemleve dette, det må være helt forfærdeligt at vide at en man stoler/stolede på kan finde på sådan noget. 
Det virker til at din mand ikke forstår et nej, så jeg synes du er i din fulde ret til at kalde ham en idiot og skubbe ham fra dig - han forstår tydeligvis ikke et verbalt nej, så du var jo mere eller mindre nødsaget til at give ham et fysisk. 

At han vælter dig ned på sengen og giver dig en lussing.. jeg mangler ord. 
Det er bare ikke okay! Og det er på  ingen måde din skyld! Det er ham der ikke kan styre sit temperament! 

Hvis jeg var dig havde jeg pakket mine ting og smuttet. Du skal ikke finde dig i den slags behandling fra nogen mænd. 

Det er sejt af dig at du skriver herinde, det er flot og modigt at du står frem! Jeg er overbevist om at du finder den bedste løsning for både dig og din baby. Held og lykke med alt! 

Anmeld

19. april 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg har det på præcis samme måde mht. at blive kildet. Det er ikke spor sjovt. jeg har også reageret som dig. Men vi taler om det når vi begge to er faldet ned. Min kæreste sagde at han godt ved at jeg er lidt træt og udmattet for tiden og at jeg ikke mener det. Det var blot hans forsøg på at være sjov. han siger undskyld og jeg siger undskyld. 

Jeg synes du skal sige undskyld til ham. Sige at du var udmattet osv. Derefter skal du fortælle ham hvordan du har det med at han har givet dig en lussing. Og hvad han tænker om det? Så kommer der nok en undskyldning og en forklaring helt automatisk 

Anmeld

19. april 2013

tinasmor

Jeg kan ikke forstå hvad der er galt med ham. Han overskrider totalt dine græser ved at blive ved med at "kilde" dig. Et nej er et nej og det ignorerer han bare fuldstændig. Du skubber ham hvilket selvfølgelig heller ikke er ok, men ligefrem at stikke dig en flad er simpelthen at gå over grænser. At han ikke undskylder med det samme, siger mere end ord. Jeres forhold lyder pt ikke særlig sundt.

Anmeld

19. april 2013

gonefishing

Anonym skriver:

Jaah.. er lidt chokerede.... men okay jeg var oss sur, men er bare rigtig udmattet ved sengetid.

Lige meget hvor sur du har været, så er det ikke ok at give dig en lussing.

Jeg vil sige at jeg har også en gang prøvet at min mand gav mig en på hovedet,, fordi jeg blev sur over han ikke overhold en vigtig aftale. (vores barn var 3 måneder og sov). Jeg endte med at pakke en taske og tage til min mor dagen efter.

Jeg har en ting med at folk der slår om det er mænd eller kvinder, de har et problem med deres måde at udtrykke sig på, og det kommer ud fysisk. Så jeg bad ham vælge om han ville løse sit problem eller undvære mig. Han valgte at gå i terapi (5 gange) og det har ændret ALT. Vi er idag gift og venter barn nr. 2

Hilsen en der sender masser af positive tanker

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.