Forstoppet tårekanal, eller måske øjenbetændelse??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.138 visninger
14 svar
4 synes godt om
8. april 2013

Tulle83

Hejsa alle

Vores lille Bertram på bare 14 dage har fået noget betændelses ligende pus i det ene øje. Det er noget gult snask som kommer fra tårekanalen.

Jeg har læst mig frem til, at det er normalt at nyfødte kan lide af forstoppet tårekanal, og at det er gangske harmløst og skal renses med kogt vand og/eller saltvand.

Så er det jeg vil høre om andre har erfaring med dette? Vi skal have SP på onsdag og vil selvfølgelig forhøre mig med hende, men måske én af jer erfarne mødre kunne fortælle, at de havde oplevet det samme?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2013

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
Tulle83 skriver:

Hejsa alle

Vores lille Bertram på bare 14 dage har fået noget betændelses ligende pus i det ene øje. Det er noget gult snask som kommer fra tårekanalen.

Jeg har læst mig frem til, at det er normalt at nyfødte kan lide af forstoppet tårekanal, og at det er gangske harmløst og skal renses med kogt vand og/eller saltvand.

Så er det jeg vil høre om andre har erfaring med dette? Vi skal have SP på onsdag og vil selvfølgelig forhøre mig med hende, men måske én af jer erfarne mødre kunne fortælle, at de havde oplevet det samme?

Altså, nu skriver jeg af egen erfaring ..
Havde/har en datter, der fik noget gulligt lign. puds ud af øjnene - på daværende tidspunkt dryppede jeg hendes næse med saltvand, da hun var snottet .. Kiggede på kanten af øjnene, og synes de havde normalt farve (altså ikke rødt), hvilket jeg har lært på mit arbejde (ældre mennesker), at når kanten er rød, er det øjnbetændelse ..
Ringede dog til min læge, der uden at kigge på hende, valgte at det var øjnbetændelse, og sendte en recept ud (som jeg ikke hentede). Stoppede næsedråberne, og wupti, der kom ikk mere snask..

Så synes du skal kigge på øjnkanten, er det rødt, så ring til lægen, ellers vent til SP kommer - du skal dog være obs på, at øjnbetændelse smitter, så go' hygiejne er vigtigt !!

Det er i hvert fald, hvad jeg ville gøre

Anmeld

8. april 2013

Tulle83

Olivia's Moar skriver:

Altså, nu skriver jeg af egen erfaring ..
Havde/har en datter, der fik noget gulligt lign. puds ud af øjnene - på daværende tidspunkt dryppede jeg hendes næse med saltvand, da hun var snottet .. Kiggede på kanten af øjnene, og synes de havde normalt farve (altså ikke rødt), hvilket jeg har lært på mit arbejde (ældre mennesker), at når kanten er rød, er det øjnbetændelse ..
Ringede dog til min læge, der uden at kigge på hende, valgte at det var øjnbetændelse, og sendte en recept ud (som jeg ikke hentede). Stoppede næsedråberne, og wupti, der kom ikk mere snask..

Så synes du skal kigge på øjnkanten, er det rødt, så ring til lægen, ellers vent til SP kommer - du skal dog være obs på, at øjnbetændelse smitter, så go' hygiejne er vigtigt !!

Det er i hvert fald, hvad jeg ville gøre

Okay, tak for dit svar

Anmeld

8. april 2013

Hullabullabulla

Tulle83 skriver:

Hejsa alle

Min søn på knapt 5 uger har haft det siden fødslen - vi har fået det podet, ingen infektion så kun stoppet tårekanal..

Vi renser det i saltvand (pipetter fra apoteket)

Anmeld

8. april 2013

Tulle83

Britt88 skriver:

Min søn på knapt 5 uger har haft det siden fødslen - vi har fået det podet, ingen infektion så kun stoppet tårekanal..

Vi renser det i saltvand (pipetter fra apoteket)

Okay. Så han har haft det i 5 uger? Hvornår vil det forsvinde??

Anmeld

8. april 2013

M (:

Tulle83 skriver:

Hejsa alle

Hjalte har helt fra dag 1 "døjet" med en stoppet tårekanal på venstre øje. Vi skulle rense med saltvand (kan købes på apoteket i den rigtige opløsning). Det er helt normalt, og det kan sagtens tage et par måneder før det går væk (Hjaltes er efter en måned næsten væk).. 

Vi fik af vide på neo at så længe øjet ikke er rødt (indeni), så er det ikke betændelse og der er ingen grund til bekymring/behandling. 

God "bedring" med lille Bertram

Anmeld

8. april 2013

Miss Church

Tulle83 skriver:

Hejsa alle

Vores ene pige har snask i det ene øje. Det vågnede hun med i morges. Jeg kunne ikke få fat på min læge, så vi snakkede med min kærestes læge. Han sagde at vi skulle vaske øjet med lunken/varmt vand på noget vat og så skulle vi kontakte min læge i morgen så hun kunne blive tjekket. 

Hun er dog ikke rød i øjet, så jeg tror selv det skyldes at hun er lidt forkølet og har stoppede tårekanaler. Synes allerede det er blevet meget bedre. 

God bedring med ham

Anmeld

8. april 2013

Miss Church

Tulle83 skriver:

Okay. Så han har haft det i 5 uger? Hvornår vil det forsvinde??

Jeg læste et sted, at hvis det ikke var væk efter en uge, skulle man kontakte lægen. Men hvis han ikke er rød i øjet, ville jeg ikke være bekymret

Anmeld

8. april 2013

Tulle83

M (: skriver:

Hjalte har helt fra dag 1 "døjet" med en stoppet tårekanal på venstre øje. Vi skulle rense med saltvand (kan købes på apoteket i den rigtige opløsning). Det er helt normalt, og det kan sagtens tage et par måneder før det går væk (Hjaltes er efter en måned næsten væk).. 

Vi fik af vide på neo at så længe øjet ikke er rødt (indeni), så er det ikke betændelse og der er ingen grund til bekymring/behandling. 

God "bedring" med lille Bertram

Jo tak

Ja, han er ikke rød eller hævet, så tænkte også selv at det "bare" var tårekanalen. Vi må på apoteket

Anmeld

8. april 2013

pernille.23

min datter har haft det, troede først også at det var øjnebetændelse. men lægen sagde at når øjet ikke var rødt så var det ikke øjenbetændelse, men hun havde heldigvis ikke så meget. men det kan tage op til et år før det er væk.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.