Mit barn er afhængig af sutten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. april 2013

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

Du siger jo 2min og når de så er gået, siger du der er gået 2minutter. De skal jo ikke selv holde øje med tiden. Den virker godt nok.

Til ts, hun er 1,5 og har været igennem noget hvor hun havde brug for tryghed. Og det har hun måske stadigvæk. Lad vær med at pres hende, tag det stille og roligt. Har hørt om et barn der havde sytten derhjemme hele tiden, hvor pædagogerne i vs sagde at der havde barnet kun sytten når barnet sov eller var ked af det.

Jeg kan bare ikke umiddelbart se, at hun skulle have  behov for den så meget lige nu - det virker mest som vane lige i øjeblikket. Fx når vi begge er hjemme, og vi render rundt og hygger og leger med hende og hun er i godt humør. Så er der jo ikke rigtig nogen grund til hun skal rende med sutten i munden andet end vane. Men de har også nævnt i VS, at hun har haft en periode hvor hun var liiiige afhængig nok af sutten. Hun får lov at have den i de perioder, hvor man kan mærke hun har brug for ekstra tryghed og sådan, men hun er ikke i sdåan en periode lige nu, så jeg synes dte er et problem i forhold til udvikling af sprog og sådan..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. april 2013

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Det er det samme her (også halvandet). Min søn har stort set altid kun brugt sutten til trøst og søvn, men efter et nyligt udviklingsspring hvor  han var limet til sutten, er der blevet virkelig svært at få den væk fra ham. Jeg kan også nogle gange aflede (dog ved hjælp af en bog), men jeg forstår din frustration. Jeg tænker at blive ved med at forsøge at tage den fra ham og på et tidspunkt kommer han igennem denne fase. Jeg er i hvert fald ikke klar til at tage mere drastiske midler i brug, men det kommer måske.

Jeg ønsker heller ikke at tage drastiske midler i brug, men blot bryde den dårlige vane. Især set i forhold til, at hun er bagud sprogligt, og så hjælper det jo ikke på den sproglige udvikling at rende rundt med sut i munden hele tiden. De kære børn Men hun vil fx i starten stadig have lov at have den når hun er træt, har brug for tryghed og sådan. Det er mere sådan noget som i dga, hvor hun er i skønt humør, vi begge er hjemme og vi alle leger sammen. Så er der jo ingen grund til hun skal have en sut i munden, det er bare vane!

Det lykkedes dog at lokke den fra hende omkring 9.30. Hun blev enormt gal, men det lykkedes at aflede hende efter noget tid, og så gik hun uden sut i lidt over 2 timer indtil hun blev puttet her til middag kvart i 12.. Det synes jeg er flot af hende  

Anmeld

1. april 2013

Anonym trådstarter

tinasmor skriver:

Nu er vejret heldigvis ved at vende, så tror jeg, at det bliver meget bedre. Så kan man være ude (hvor barnet ikke ser sutten eller bliver mindet om den- hvis man f.eks har sutterne i sengen eller en bamse der minder barnet om at der jo også lige er en sut man gerne vil have.

Så jeg vil sige, at selv om det bliver svært, så tror jeg gradvist det bliver bedre nu hvor I kan være lidt mere ude og tvét derfor ikke får den samme plads i hjemmet som når det er koldt/vinter og barnet er syg.

Held og lykke med det.

Det tror jeg du har ret i.. ALtså bortset fra hun bliver storesøster snart, så vil hun nok få brug for den igen. Det vil hun selvfølgelig også få lov til i den situation  Glæder mig også til at komme ind i lunere vejr med forhåbentlig mindre sygdom... Vinteren er hård når man har børn! især når den så er så lang som i år..

Anmeld

1. april 2013

modesty

Anonym skriver:

Jeg ønsker heller ikke at tage drastiske midler i brug, men blot bryde den dårlige vane. Især set i forhold til, at hun er bagud sprogligt, og så hjælper det jo ikke på den sproglige udvikling at rende rundt med sut i munden hele tiden. De kære børn Men hun vil fx i starten stadig have lov at have den når hun er træt, har brug for tryghed og sådan. Det er mere sådan noget som i dga, hvor hun er i skønt humør, vi begge er hjemme og vi alle leger sammen. Så er der jo ingen grund til hun skal have en sut i munden, det er bare vane!

Det lykkedes dog at lokke den fra hende omkring 9.30. Hun blev enormt gal, men det lykkedes at aflede hende efter noget tid, og så gik hun uden sut i lidt over 2 timer indtil hun blev puttet her til middag kvart i 12.. Det synes jeg er flot af hende  

Ja, jeg forstår det godt. Min søn har udviklet sig fint på sproget, men jeg kan faktisk mærke tilbageskridt efter han er begyndt at bruge sutten så meget. Det er ret vildt. Godt at du fik lokket den væk - det er dejligt at de har den alder hvor de i det mindste engang imellem stadig kan afledes. 

Anmeld

1. april 2013

camilla10

Anonym skriver:

Ja Hun er 1½ og er bare ALT for afhængig af den skide sut Det er kommet efter hun har haft adskillige sygdomsperioder i rap, hvor hun jo rent naturligt havde større behov for trøsten ved sutten. Og nu kan vi bare ikke få den fra hende igen! Jo, selvfølgelig kan vi rent fysisk tage den, men hun bliver FULDstændig hysterisk og ulykkelig, og vi kan gøre hvad vi vil: Trøste, distrahere, aflede, men intet får hende til at holde op med at skrige andet end sutten, hun kunne sagtens fortsætte med at skrige i flere timer, hvis vi ikke i sidste ende gav efter. Det er meget frustrerende for hun er langsomt sprogligt og så hjælper sutten jo ikke ligefrem! Drømmescenariet var at den blev brugt til trøst og søvn, men sådan fungerer det bare slet ikke! Hvordan får vi hende afvendt?

Det ENESTE der kan aflede hende er at sætte en tegnefilm på, men det er næste problem: Det synes jeg også hun er for afhængig af! Igen som følge af flere sygdomsperioder, hvor hun ikke har haft energi eller lyst til at lege og løbe rundt, og bare ville putte og se tegnefilm.. Også her gælder det, at ser hun det, så er hun HYSTERISK uden ende når vi slukker! Og synes jo hun skal have lov at se bare lidt i løbet af dagen, da det jo er hendes måde at koble af på.

Tænk jeg har fået et sutte og tegnefilmsafhængigt barn Er vildt knust! Det havde jeg aldrig troet! Føler jeg har fejlet.. Hvordan stopper jeg det? 

Vi havde sådan en periode, hvor vi bandt sutten til sengen. Så skulle han derind for at sutte lidt, hvorefter han kunne afledes. Hvis han var rigtig ked og havde brug for sutten af én eller anden årsag, fik han den dog. Det var lidt tidskrævende, for han ville gerne have mor eller far med ind til sengen at sutte ½ times tid, men herefter var han klar til at lege og glemte om den. Efter en kort periode, var det ikke nødvendigt mere.

Anmeld

1. april 2013

L&V

Anonym skriver:

Ja Hun er 1½ og er bare ALT for afhængig af den skide sut Det er kommet efter hun har haft adskillige sygdomsperioder i rap, hvor hun jo rent naturligt havde større behov for trøsten ved sutten. Og nu kan vi bare ikke få den fra hende igen! Jo, selvfølgelig kan vi rent fysisk tage den, men hun bliver FULDstændig hysterisk og ulykkelig, og vi kan gøre hvad vi vil: Trøste, distrahere, aflede, men intet får hende til at holde op med at skrige andet end sutten, hun kunne sagtens fortsætte med at skrige i flere timer, hvis vi ikke i sidste ende gav efter. Det er meget frustrerende for hun er langsomt sprogligt og så hjælper sutten jo ikke ligefrem! Drømmescenariet var at den blev brugt til trøst og søvn, men sådan fungerer det bare slet ikke! Hvordan får vi hende afvendt?

Det ENESTE der kan aflede hende er at sætte en tegnefilm på, men det er næste problem: Det synes jeg også hun er for afhængig af! Igen som følge af flere sygdomsperioder, hvor hun ikke har haft energi eller lyst til at lege og løbe rundt, og bare ville putte og se tegnefilm.. Også her gælder det, at ser hun det, så er hun HYSTERISK uden ende når vi slukker! Og synes jo hun skal have lov at se bare lidt i løbet af dagen, da det jo er hendes måde at koble af på.

Tænk jeg har fået et sutte og tegnefilmsafhængigt barn Er vildt knust! Det havde jeg aldrig troet! Føler jeg har fejlet.. Hvordan stopper jeg det? 

Sprogligt er det da absolut en forhindring men tænker ikke der ligger det helt store i det før omkring de 2år. Det siger min erfaring mig i hvert fald ud fra samarbejde med tale/høre terapeut. Og det samme gælder faktisk hvis hun tit ser tegnefilm, det ved man også kan være med til at hæmme sprogudviklingen da det jo er en vejs kommunikation..

Jeg tænker at det ikke er problemstillinger man kommer uden om uden konflikt hvis det er noget der ligger hende så nært.. Men man må jo ta det i det små og eliminere et problem af gangen også må i jo vægte hvilket et der er det vigtigste.. Jeg kender flere der har haft succes med at binde sutten til sengen også var det der man måtte sidde med den, det bliver dog hurtigt kedeligt så holdte de med det.. Og eller må man sætte rammer op for hvornår man har sutten..
Her hjemme er det kun når man sover, køre bil eller hvis man har slået sig, hvis vi ska snakke, lege osv. skal den ikke være i munden

Anmeld

2. april 2013

serinasmor

Anonym skriver:

Jeg tror bare ikke helt den kan fungere på en 1½ årig.. som en anden skriver, har hun jo ikke noget tidsbegreb, så selvom jeg siger "Mor tager sutten om 2 minutter", så vil hun jo stadig se det som en overraskelse når jeg tager den, fordi hun ikke forstår hvad 2 minutter vil sige Men ellers en god idé!

Vi startede med det da hun var omkring 1 år og et par mdr ... Du skal jo selvfølgelig også fortælle at de 2 min er gået og du gerne vil have sutten nu nej de har ikke tidsbegreb i den alder ... Men barnet hørte at su sagde om 2 min vil jeg gerne ... Og derefter nu er der gået 2 min så nu vil jeg gerne ... Altså bliver barnet advaret og har tid til at forberede sig inden det skal aflevere sutten / ud af døren / i seng osv

Det har virket og virker her

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.