Herhjemme så sidder vi og spiser på den måde at vi lader knægten være hvis vi kan se at han ikke vil spise noget. altså vi kommentere ikke maden men snakker om alt mulig andet... undgår den der "spis nu din mad" kommentar.. SOM REGEL spiser han det meste. der er nogle ting han ikke kan lide og hvis han fik chancen ville han leve af yoghurt og bananer... Derfor gør vi det på den måde, at når vi spiser så prøver vi så vidt som muligt at lade være med at nævne at han skal spise det, og undgår derfor at sidde og nærmest tvangsfodre ham...
han har prøvet nogle gange hvor han så har nægtet at spise mad og hvor han har grædt fordi at vi prøvede og det ender med at det bliver en ubehagelig oplevelse for ham og også for os.. så derfor prøver vi det på denne måde og det virker altså ret godt...
den eneste regel vi har omkring maden er
brug din ske/gaffel istedet for fingrene..
og det er det eneste vi kommenterer på.
så hvis man prøver at lade ungerne sidde med sin mad og spiser pænt, uden at kommentere på hvor meget de skal spise osv. så bliver måltiderne automatisk noget som bliver hyggeligt, vi kan sidde og snakke og pjatte lidt osv... fordi at det er jo heller ikke en kostskole vi bor på, så ryger der som regel mere mad ned end hvis det foregår som om man var tvunget til at spise...
nogen gange skal man som forældre sætte sig i sit barns sted og tæke på hvordan det føltes eller ville føltes som barn at blive talt til som mange kommer til at tale til sine børn på.. den teknik bruger jeg TIT.... fordi jeg kan HUSKE mine følelser omkring middagsbordet da jeg var barn. der var MANGE regler.
Ikke snakke, ikke drikke før du har spist halvdelen af din mad, spis det hele også det du ikke kan lide. og så kom der lige lidt trusler oveni som "hvis du ikke spiser din mad er du syg, så må vi ringe til lægen så han kan komme og stikke dig"
DET var fanme ikke sjovt..
Anmeld