Spørgsmål vedr. indkøring i DP

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.593 visninger
12 svar
10 synes godt om
20. marts 2013

nielsen80

Hej kloge kvinder(og et par mænd).

Har et spørgsmål vedr indkøring i DP. Jeg og manden starter arbejde igen i uge 31 - og DPen har ferie i uge 28,29 og 30. Vi starter derfor for første gang fuld tid pasning LIGE efter 3 ugers ferie(ja timingen er bare ikke fed, men sådan falder vores barsel/ferie desværre).

Personligt synes jeg, det ville være synd at lave en indkøring i uge 26 -27, for så at holde ferie og så starte 100% op i uge 31. Vi har derfor tænkt, at vi vil starte DP op lidt før - i slutningen af maj/starten af juni - også bare have korte dage indtil ferien. Mit spørgsmål er så, har jo læst herinde at mange jer DPer og pædagoger fraråder en lang indkøring, og jeg tænker, at hele juni med korte dage, vil føles lidt som det for min pige. Ender vi med at forvirre hende mere end hvad godt er? Og i så fald, er der nogen der har nogle gode forslag til, hvordan en indkøring kunne se ud under de præmisser jeg beskriver?

P.s vi har undersøgt på kryds og tværs, og det er ikke muligt for hverken mig eller min kæreste at flytte vores ferie/barsel desværre. Og selvom vi har mulighed for hjemmearbejde, er det nok ikke realistisk den første uge efter barsel/ferie. Bedsteforældre er heller ikke en mulighed, de bor enten langt væk elller arbejder selv. So what to do?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2013

Bassemor<3

nielsen80 skriver:

Hej kloge kvinder(og et par mænd).

Har et spørgsmål vedr indkøring i DP. Jeg og manden starter arbejde igen i uge 31 - og DPen har ferie i uge 28,29 og 30. Vi starter derfor for første gang fuld tid pasning LIGE efter 3 ugers ferie(ja timingen er bare ikke fed, men sådan falder vores barsel/ferie desværre).

Personligt synes jeg, det ville være synd at lave en indkøring i uge 26 -27, for så at holde ferie og så starte 100% op i uge 31. Vi har derfor tænkt, at vi vil starte DP op lidt før - i slutningen af maj/starten af juni - også bare have korte dage indtil ferien. Mit spørgsmål er så, har jo læst herinde at mange jer DPer og pædagoger fraråder en lang indkøring, og jeg tænker, at hele juni med korte dage, vil føles lidt som det for min pige. Ender vi med at forvirre hende mere end hvad godt er? Og i så fald, er der nogen der har nogle gode forslag til, hvordan en indkøring kunne se ud under de præmisser jeg beskriver?

P.s vi har undersøgt på kryds og tværs, og det er ikke muligt for hverken mig eller min kæreste at flytte vores ferie/barsel desværre. Og selvom vi har mulighed for hjemmearbejde, er det nok ikke realistisk den første uge efter barsel/ferie. Bedsteforældre er heller ikke en mulighed, de bor enten langt væk elller arbejder selv. So what to do?

Jeg tror det er svært at sige, det kommer jo også an på hvordan hun takler det. Min søn var der fra 8-11 den første dag, og siden dag 2 har han været der 8-15 hver dag uden problemer, han er helt rolig og ELSKER at være i dp. Men jeg kender også børn som virkelig har brug for lang tid til indkøring. Så jeg ville vurderer hvad u tror hun har brug for, og så vælge tidsplan ud fra det

Anmeld

20. marts 2013

nielsen80

Bassemor<3 skriver:

Jeg tror det er svært at sige, det kommer jo også an på hvordan hun takler det. Min søn var der fra 8-11 den første dag, og siden dag 2 har han været der 8-15 hver dag uden problemer, han er helt rolig og ELSKER at være i dp. Men jeg kender også børn som virkelig har brug for lang tid til indkøring. Så jeg ville vurderer hvad u tror hun har brug for, og så vælge tidsplan ud fra det

Jeg tror, hun får lidt svært ved det - hun er lidt reserveret og bliver hurtigt utryg, hvis jeg eller far ikke er der. Men til gengæld føler jeg vi har en super DP, som hun nok skal blive glad for.....men tror det tager lidt tid.

Anmeld

20. marts 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Vi havde en lang indkøring. Fik plads før behov og det var fantastisk. Min dreng har ikke en gang været ked af at skulle blive afleveret og løbet glad hen til pædagogerne når vi afleverer

Til at starte med brugte vi det lidt som legestue. Så prøvede vi at aflevere fra 9-11. Efter lidt tid sov han der til middag. Og det var det. For vi henter typisk efter hans lur da jeg er så heldig at havd fri senest kl 14.30 Men han bliver dog afleveret lidt i 8, da jeg skal være på seminaret 8.30. 

Men her har det virkelig været en succes

Anmeld

20. marts 2013

nielsen80

mor:) skriver:

Vi havde en lang indkøring. Fik plads før behov og det var fantastisk. Min dreng har ikke en gang været ked af at skulle blive afleveret og løbet glad hen til pædagogerne når vi afleverer

Til at starte med brugte vi det lidt som legestue. Så prøvede vi at aflevere fra 9-11. Efter lidt tid sov han der til middag. Og det var det. For vi henter typisk efter hans lur da jeg er så heldig at havd fri senest kl 14.30 Men han bliver dog afleveret lidt i 8, da jeg skal være på seminaret 8.30. 

Men her har det virkelig været en succes

Lyder godt!!!!! Det er også den løsning jeg hælder til, men synes bare man høre mange eksperter fraråde det.

Jeg har det bare godt med, at jeg i det første stykke tid, indtil hun er tryg ved DPen, kan hente hende i løbet af 5-10min, hvis hun bliver meget ked af det. Og jeg ville have det mærkeligt med at gå herhjemme selv på barsel, mens hun har fulde dage hos DPen.

Anmeld

20. marts 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
nielsen80 skriver:

Lyder godt!!!!! Det er også den løsning jeg hælder til, men synes bare man høre mange eksperter fraråde det.

Jeg har det bare godt med, at jeg i det første stykke tid, indtil hun er tryg ved DPen, kan hente hende i løbet af 5-10min, hvis hun bliver meget ked af det. Og jeg ville have det mærkeligt med at gå herhjemme selv på barsel, mens hun har fulde dage hos DPen.

Jeg synes du skal gøre hvad du tror er bedst for jer. Du kender dit barn bedst. Eksperternes vurdering er jo en generalisering. 

Jeg vil også lige advare dig. Det gælder selvfølgelig ikke alle børn, men nogle børn er ret meget syge i starten grundet større smittefare i vg/dp. 

Anmeld

20. marts 2013

www.havredalsprivatedagpleje.dk

Børn er meget forskellige! Den mindste har altid bare knoklet på og kunne smides lige ud i det! Hvorimod den store er jordens største trygheds narkoman og skal se folk meget an inden de kan komme tæt på og ham var vi simpelthen nød til at have en lang indkøring med! Vi havde heldigvis en super god dagplejemor og med den lange indkøring med korte dage, var der bare slet ingenting da jeg startede på arbejde, hvilket gav mig tryghed og ro på når jeg afleverede ham  Det i sig selv at vi som forældre føler os trygge ved dp, det betyder bare så meget for barnet også!

Så jeg ville absolut også starte op før, hvis det kan lade sig gøre, så jeres barn kan lære hende at kende stille og roligt, og give jer en tryghed at alt er som det skal være!

Anmeld

20. marts 2013

Tulle28

Min store pige blev passet af en privat DP'er i halvanden måned, indtil vi fik plads i den ønskede vuggestue. Der blev hun afleveret kl. lidt i 8.00, men det var udelukkende fordi det så passede med at hun kunne sove sin morgenlur hos DP'eren. Jeg hentede hende igen 13.15 (efter nr. 2 lur). Det gik rigtig fint og hun var glad for at være der. Og det var rart for os alle med sådan en blid start på institutionslivet Jeg synes kun I skal være glade for at I har den mulighed, frem for at hun skal "kastes" ud i den virkelige verden.

Anmeld

20. marts 2013

Mumto3

Jeg kan anbefalde lang indkøring! Lad være med at se det somindkøring, se det som at DP er et menneikkeeu ikke kender, otg som dit barn heller ikke kender. Selvom du har tillid til at hun selvfølgelignpasser godt på dit barn, så går i indkøring ud på at man lære " hende den fremmede" dame at kende, kås man begynder at kunne lide hende ( dybestes set kan vi io ikke på forhånd lide nogen vi ikke kender. Det kan godt være at  Mette fra borup er skide sød, men jeg kender hende ikke, hun er bare et navn i telefonbog så defor kan jeg hverken sige at jeg ikke kan lide hende eller at jeg godt kan lide hende. Jeg skal lære hende at kende først.)

når man så har lært Dp at kende, og man synes hun er sød, ja SÅ kan man være tryg ved at aflevere sit barn, og det er trygt for barnet at blive afleveret.

jeg ville tage ned pg besøge DP et par gange om ugen og være der i 1-2 timer. Så det bare var hyggeligt og trygt at være der. Når I så kommer hjem fra ferie, så ville jeg selvfølgelig aflevere og ikke være der, men så er det også et kendt og trygt sted at blive afleveret.

Anmeld

20. marts 2013

Trine89

Min pige skulle starte i dagpleje i starten af juli (sidste år) og hendes dagpleje mor havde ferie uge 30,31 og 32 og min barsel/ferie sluttede i uge 30 så jeg havde opstart op job i uge 31. min kæreste havde ferie uge 28,29 og 30 (det er fast) 

Så vi stod lidt i sammen situation. så det blive til at hun have opstarten op til ferie, det var vi nød til fordi ellers havde vi ikke mulighed for indkøring. så hun havde korte dage i uge 27, 28 og 29, hun havde en rigtig svært start fordi hun var MEGET mor glad. og så var hun hjemme på ferie sammen med os i uge 30.

Hun var så i gæste pleje TO steder i ugerne 31 og 32 inden hun kunne komme tilbage til sin egen DP. men det første sted var hun kun i to dage fordi hun blev syg, og det andet sted var det kun den første dag hun græd da hun blev afleveret. og så var der ikke mere med hende. 

Jeg ville ønske vi havde mulighed for at lade hende starte tidligere, men så kunne vi ikke få den DP som vi har nu, så skulle vi helt op i den anden ende af byen. og det var heller ikke holdbart.

Men hvis har mulighed for at starte inkøring i maj/juni vil jeg gøre det. men jeg ville også når hun har vænnet sig til at være der, give hende stille og roligt længere dage så hun også vænner sig til at være mere end bare om formiddagen. Håber det gav mening

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.