Opdragelse..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. marts 2013

Clisolka

Hvorfor kan man ikke få en manual til det med at være forældre.  

Man hører tit at folk siger, at sådan som mine forældre opdrog mig vil jeg I HVERT FALD ikke opdrage mit barn! Er det sådan hos jer?

Jeg har det sådan. Og alligevel begår jeg nogle af de samme "fejl" som mine forældre gjorde. Forleden dag skældte jeg den ældste ud og da jeg havde sagt min svada hørte jeg pludselig mig selv og jeg sagde med det samme undskyld. Det er helt klart anderledes end min mor eftersom hun aldrig gjorde sådan. Det ligger ikke til familien at sige ordet.

Men det gjorde jeg. For det jeg sagde var ikke pænt og hun blev meget ked af det

Ja, sådan er det hos os - i hvert fald på min kærestes side  Og dog også på min side... 

Sagen kort: min mor var selvstændig, der var ikke meget tid til min søster og jeg. Dog havde hun en butik i det hus, hvor vi boede som børn, så hun var altid i nærheden hvis der var noget. Jeg vil gøre alt for ikke at være så fraværende for mine børn, og der er varm mad hver dag - som ikke er lavet af det lokale forsamlingshus med glaskartofler... 

Min kæreste har ikke haft den bedste barndom - han blev smidt ud hjemmefra som 9-årig fordi hans mor ikke magtede ham  Han har en historie siddende på rygraden om at hun satte ham foran ovnen for at holde øje med en kylling, så gik hun ellers afsted for at handle, der var han ikke ret gammel, men det nager ham stadig. Han har ikke set sin far siden han var 11 år gammel, så det er ikke det bedste forhold han har til hans forældre. Min svigermor prøver at komme tættere på os, nu hvor hun blev farmor for 2,5 år siden, men det er for sent for ham...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2013

Fenja09

Lullaby skriver:

Hun fik både kram, kys og undskyld. Mine forældre har altid brugt ord og ikke så megen kram. Men dog er undskyld ikke en af de ord de har brugt flittigst. Kan ikke engang huske det er blevt brugt. Også selvom det er dem der har været forkert på den eller har sagt noget grimt. Kan huske engang min mor sagde jeg lignede en luder. Ikke engang der fik jeg en undskyldning. Jeg var 15 og skulle møde mine svigerforældre for 1. gang så var meget usikker..

Jeg synes det er totalt unødvendigt at tale sådan til sine børn. Har aldrig nogensinde hørt sådan nogle ord fra min mor og jeg har bestemt heller ikke talt sådan til hende. Min mor talte til os, som hun ønskede vi skulle tale til hende.

Vi har altid krammet rigtig meget - og for mig siger det meget mere end ord.

Anmeld

16. marts 2013

foto på lærred

Lullaby skriver:

Man hører tit at folk siger, at sådan som mine forældre opdrog mig vil jeg I HVERT FALD ikke opdrage mit barn! Er det sådan hos jer?

Jeg har det sådan. Og alligevel begår jeg nogle af de samme "fejl" som mine forældre gjorde. Forleden dag skældte jeg den ældste ud og da jeg havde sagt min svada hørte jeg pludselig mig selv og jeg sagde med det samme undskyld. Det er helt klart anderledes end min mor eftersom hun aldrig gjorde sådan. Det ligger ikke til familien at sige ordet.

Men det gjorde jeg. For det jeg sagde var ikke pænt og hun blev meget ked af det

Hvis jeg kan være mor ligesom min egen mor, så vil jeg være meget stolt

Anmeld

16. marts 2013

3rollinger

Fenja09 skriver:

Jeg har det lige modsat! Jeg har altid sagt at jeg gerne vil opdrage min datter, som min mor har opdraget mig og min søster. Alle forældre fejler engang imellem og det skal der være plads - i det store hele så ville jeg ønske at min mor havde skrevet en manual til mig, så jeg vidste hvad hun har gjort i forskellige situationer.

Hun vil altid være min rollemodel, både i livet og i opdragelsen af mit barn og evt. fremtidige børn.

/Fenja

Ditto!!

Anmeld

16. marts 2013

bøllen

Lullaby skriver:

Åh den har jeg savnet en del gange .....

kan ikke huske noget fra min barndom , så ved ikke helt hvordan mine forældre har opdraget os . Kan dog ikke mindes jeg nogensinde har fået et kram eller mine forældre har sagt de elsker mig 

2 til jeg søger for HVER DAG med mine egne . Ellers prøver jeg at følge mit hjerte og min fornuft. Og håber det ikke fejler ..

Anmeld

16. marts 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

er glad for den manglende manual da SP så bare ville have endnu mere at klage over når vi finder vores egen løsning med vores søn fremfor at følge hendes anvisninger der blot gjorde både ham og os ulykkelige...

Men ja vi opdrager ikke sådan som vi selv blev det da vi begge ikke lige havde nogen speciel god barndom...

Vi prøver ihærdigt på at opdrage vores søn til at være sådan som vi selv føler vi er. Holdninger vedr. religion og politik blander vi ikke ind i det.. han skal selv have lov at vælge 100% hvad vej han vil gå med de ting når han bliver en alder hvor han bliver bedt om at vælge i forhold til f.eks. konfirmation.

Hvis en af os har hævet stemmen for meget så tager den anden over og trøster ham for så er det fordi vi er tyndslidte ovenpå nætter uden sammenhængede søvn...

Han får masser af kram og ros hver eneste gang han gør sig forstået for os eller gør søde ting

Hvis han er dårlig/syg så er der ekstra kram og putning på sofaen på programmet og det med mad og drikke bliver helt hvornår han føler han kan overskue det for at mindske stressrisikoen...

Hver dag får han af vide at vi elsker ham og at vi altid er lige i nærheden hvis han får brug for os... når han ligger og sover er vi også begge altid klar til at smide ALT hvis han får lyder til at have brug for os pga mareridt eller han har ramt tremmerne på sengen eller har ondt eller lignende...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.